14.- Kapitulua
EMOZIOEN FUNTZIO ETA ESPRESIOAK
Emozioen funtzioak
Emozioa sistema motibazional
primario bezala
Tomkin-en perspektiba: aktibaketa
neuronala
Aurpegizko feedbackaren hipotesia
Izard-en perspektiba: emozioen
teoria diferentziala
Kimikako azterketa ez duzu
gainditu, zure katua desagertu egin da, zirkulazioko multa bat jarri dizue eta
autoko giltzak auto barruan daude.Auto barrura begiratzen duzun bitartean
larrituta (angustiatuta) sentitzen zara. Laster isladatzen da larritasun hori
zure aurpegian, kopetilun eta muturtuta baitzaude (en el ceño fruncido y el
labio inferior saliente). Zure lagunak, nahikoa somatu duenez (que es bastante
perceptiva) zu animatzea erabakitzen du. Ahoko bi ertzak, bere hatzekin igotzen
dizkizu eta ondoren irribarre handi batekin begiratzen dizu eta barrez esaten
dizu –farre egin ezazu!-.
Ze puntutaraino da sinesgarria zure lagunaren
aholkua “ barre egin ezazu” eta ondorioz zu zoriontsuago izatea? Beste modu
batera esanda, galderak planteatzen du ea zure lagunaren estrategiak balio duen
larritasunetik pozera aldatzeko, era berean aurpegiko espresioa nahigabetik
irribarrera aldatuaz.
Orokorrean, “barre egin eta zoriontsu izan zaitez” aholku hau ez da
eraginkorra izaten. Irribarre faltsu batek ez du poz sentsazioa eragiten
pertsonak: 1) Espresio zati bat egiten badu
eta ez espresio osoa.Adibidez; ahoa bakarrik mugitzea. 2)Bere
borondatearen aurka egitea espresioa, hau da , gogoz kontra (pertsona bati zer egin behar duen esateak, barre egiteko bada ere,
kontrolatua eta haserretuta sentiarazten du),edo 3) ez du gaitasunik
larritasuna sentiarazi dioten arrazoietaz ahazteko (adibidez; gainditu gabeko
azterketa, katu desagertua, multa, ireki ezin den atea).
Hala
ere, “barre egin eta zoriontsu izan zaitez” estrategia honek badu meriturik.
Zure lagunak aurpegiko espresio espontaneo bat egiteko gaitasuna badu, baliteke
poz apur bat sentiaraztea. Zure lagunak egin lezake, adibidez, irribarre oso
bat egin, zuk hau espontaneoki imitatzeko itxaropenarekin. Edota, estimuluak
sar ditzake larritasun (angustia) sentsazioarekin konpetentzia sortzeko,
horrela arrazoiak ahazteko. Distraitzeko txiste barregarri bat konta dezake
“gogoratzen honelako egoera berdinean....”. Txisteari atentzio gehiago ematen
dion heinean, barre egitera heldu zaitezke eta pozik sentitzera . Ondoren
ikusiko dugun modura, emozioak gauza hutsalak dira, konstanteki agertu,
desagertu eta aldatzen direnak.
EMOZIOEN FUNTZIOAK.
Emozioen funtzioen
azterketak planteatzen duena zera da; ze asmo edo egiteko ( proposito) duten
emozioek.Emozioen esanahi funtzionalei buruzko lanari Charles Darwin-ek ekin
zion, Expression of Emotions in Man and A
nimals izenburudun lanarekin (1872), (euskaraz, emozioen espresioak gizakia
eta animaliarengan), idatzi hau ez zen 1859an idatzi zuena bezain ospetsua
izan.
On the
Origin of Species
(esker, Espezien Jatorriari Buruz). 1872.urtean idatzi zuen liburuan, Darwin-ek
garatu zuen eboluzioaren ideiak inziditzen zuela, bai
ezaugarri espresiboetan, bai ezaugarri fisikoetan, alturan eta begien
posizioan.
Darwin-en arabera, ezaugarri espresiboek , ezaugarri fisikoen modura
esanahi funtzionala zuten egokitzen ari zen mekanismoarentzako.Adibidez,
hortzak erakusten dituen zakurra bere lurraldea defendatzeko edo pertsona baten
aurpegi gorria borroka batean, bi adibide hauek esanahi funtzionala
dute.Hortzak erakustea edo aurpegia gorritzeak gizabanakoari egoerei aurre
egiten laguntzen dien heinean ( adibidez, arerioari abisu edo ohar bat emanez)
espresio edota adierazpen hauek funtzionalki esanguratsuak dira eta ondorioz
hautespen naturalerako hautagai.
Emozioen egokitze
funtzioak (funtzio
adaptatiboak)
Bizi iraun ahal izateko, animaliek beraien ingurua
ikertu behar dute, sustantzi mingarriak bota, erlazioak mantendu eta garatu, larrialdiak
berehala atenditu, mina ekiditu, ugaldu, borrokatu eta hartu hainbat eman
laguntza. Jarrera hauetariko bakoitza
emozioak eragindakoak da eta bakoitzak gizabanakoaren egokitzea errazten du
inguruko aldaketetara.
Robert Plutchik-ekin ados (1970-1980), jarrera
emozionalak zortzi asmo desberdin ditu: Babesa,Suntsiketa, Ugalketa,
Reintegrazioa, Afiliazioa, Bazterketa, Ikusketa eta Orientazioa. Beraz, babes
asmoaren arabera, beldurrak gorputza erretiratzeko eta iheserako prestatzen du.
Inguruko aspekturen bat suntsitzeko, adibidez arerioren bat, amorruak gorputza
atakatzeko prestatzen du. Ingurua ikuskatzeko (esploratzeko), antizipazioak
kuriositate sentsazioa erakartzen du eta gorputza ikertzeko prestatzen du.
Egoera bakoitzerako gizakiak dagokion erreakzio
emozional adaptatiboa garatu du. Beraz emozioaren esanahi funtzionala
litzateke, exigentzi zehatzen aurrean erantzun egokia gorputz prestakuntzaren
bidez ematea.Emozioen funtzioa da beraz, animalia erantzun egokia ematera
prestatzea egoera batetan.
14.1 taulan egoerak lotzen dira,non egoerek jarrera
adaptatibo bat eskatzen duten, akomodatzen duen jarrera
emozionalarekin.Agertzen da baita ere
zerrenda bat, jarrera emozionalen aspektu funtzionala, egoera-estimulo
bakoitzeko.
Beraz, taulak adierazten duena zera da; mehatxu
egoera(situacion de amenaza) batean, animaliak garatutako jarrerak.Korrika ihes
egitea babesteko asmoz, obstakulo baten aurrean hortzaka dena
suntsitzea...etabar.
Estimulo-egoera. jokaera
emozionala. Jokaera
emozionalaren
funtzioa.
Mehatxua korrika,hegan babesa
Oztopoa hortzaka, jo suntsitzea
Bikote posiblea gorte- egite ugalketa
Norbaiten heriotza laguntza eskatu suspertzea
Taldekide bat
konpartitu afiliazioa
Objektu deseroso apartatu bazterketa
Lurralde berria baztertu ikusketa
Bat bateko objektu berria gelditu orientazioa
*iturria:Plutchik
(1980)
Normalean maila emozionalak, maila afektibo introspektiboen terminoekin
ezagutzen dira.
Poztasunean,
pentsatzen dugunean, nola sentitzen
garen pentsatzen ari
gara. Plutichik-en ustetan halako
introspekzioa ez da, ez
fidagarria ez da
zientifikoki ikertzeko modukoa
ere.
Egoera
emozionalei buruzko
auto-informeen ezaugarrietako 2 honakoak lirateke: 1) gertaera pribatuak direla
euren osotasunean eta 2) kontzeptu linguistiko batekin nahitanahiezko lotura
izan behar dutela.
Sagar
batek egin ezin dezakeen bezala, gizakiok amorru sentsazio bat adieraz
dezakegu, eta gai gara bereizteko zer eta zer ez den amorru sentsazio bat.
Emozioak zientifikoki aztertu ahal izateko, erantzun
konduktual-objetibo gisa aztertu beharko dira eta ez egoera afektibo-subjetibo
gisa.
Plutich-ek terminologia
emozional funtzional, konduktual eta adaptatiboa erabiltzea nahiago zuen.
Emozioaren esanahi funtzionala azaltzeko Plutich-ek erabiltzen zuen klasifikapenean
oinarritu beharko ginateke 14.2. taulan ageri zaigunean hain zuzen.
Taula
honetan aipagarriena litzateke egoera afektibo subjetiboak hizkuntza funtzional
baten pean interpretatuak aztertuak izan daitezkeela modu berean.
Taula 14.2. Egoera
emozionalak deskribatzeko bi lengoaia.
Lengoaia subjetiboa * Lengoaia
funtzionala
Beldurra, terrorea Babesa
Amorrua, furia Suntsipena
Alaitasuna, extasia Erreprodukzioa
Tristura, aflikzioa Berrintegrazioa
Onarpena, konfidantza Afiliazioa
Nazka, gorrotoa Ekidipena
Aurrera-pena/tzea Esplorazioa
Sorpresa Orientazioa
*) Egoera
subjetiboak erlatiboki indartsuak edo debilak
izan daitezke. Lehenengo hitza egoera subjetibo debilarekin bat datorren
bitartean, bigarren hitza, aldiz, sentimendu berberaren egoera indartsuarekin
bat etorriko litzateke. Hau da, beldurra, erlatiboki sentsazio debila litzateken bitartean,
terrorea erlatiboki indartsua den sentsazio
gisa ulertu beharko genuke.
*iturria Plutchik (1980)
Plutich-ek nahiago zuen zera esatea: “animali batek bere burua
<<Babesten>> edo <<inguruko aspekturen bat
deusezten>> ari zela ,
<<beldurra>> edo <<amorrua>> sentitzen zuela esatea baino.
Ikuspegi funtzional batetik emozio
<<txarra>> (gaiztoa) ez da esistitzen. Zoriontasuna ez da
nahitanahiezko emozio <<on>> bat, eta amorrua zein beldurra ez dira
ezinbestez emozio
<<txarrak>>.
Emozio guztiak onuragarriak dira. Edozein
enuntziatuk badio, emozioak <<disfuntzionalak>>
direla, definizio klinikoak esango
lukeen bezala <<nahasketa emozionalak>>, enuntziatu okerra izango
litzateke (Izer, 1982) izan ere emozioak, basikoki, adaptatiboak bait dira.
Emozio
bakoitzak animalia, egoera konkretu baten aurrean erantzun ahal izateko
prestatzen du.
Erritmo kardiako bizkortuak eta arnasketa azkarrak
indibiduoaren erantzun korporala, beldur edo amorrua probokatzen duten egoeren
aurrean , optimoa izatea eragiten du.
Ikuspegi
honetatik begiratuta, beldurra, amorrua, nazka, tristura eta emozio espezifiko
guztiak emozio <<onak>> dira, zeren beldurrak babesa errezten du,
nazkak objektu higuingarriak ekiditzen
laguntzen du, eta horrela, hurrenez-hurren*.
*) nahasketa
emozional bat produzitzeko modu bakarra, beraz,
litzateke pertsonak ikas ditzala jokaera emozional ez egokiak
egoera-estimulu konkretu batzuetan (esaterako, haginka egin edo jotzea, jokaera
ona litzateke eragozpenen aurrean, baina ez ingurune ezezagun batean
gaudenean).
Emozioaren ikuspegi Psikoebolutiboak ahalbidetzen digu
emozioak jokaeraren antolatzaile positiboak, funtzional propositiboak eta
egokitzaileak direnaz ohartzea.
Emozioen funtzio sozialak
Indibiduoa bere ingurunera
egokitzen laguntzeaz gain, emozioek ere, inguru sozialarekiko
egokitzapenean laguntzen dute. Carrol
Izard-ek (1989) emozioen funtzio
sozialen zerrenda bat eratu du, horietako 4 aztertuko ditugularik.
Adierazpen emozionalak:
1)
egoera
afktiboen komunikazioa errazten dute
2)
besteek
nolako erantzuna ematen diguten erregulatzen dute
3)
interakzio
sozialak errazten dituzte
4)
jokaera
prosoziala faboratzen dute.
Adierazpen
emozionalek besteei komunikatzen diete nola sentitzen garen. Adierazpen
emozionalak, komunikazioaren mezu ez-berbal itzelak dira. Emozioen funtzio
komunikatiboak hobeto antzeman daitezke haur eta zaintzaile baten arteko
interakzioak behatzerakoan. Adierazpen emozionalen bitartez, haurrek hitzen
bidez adieraz ezin ditzaketen gauzak komunika bait ditzazkete.
Emozio
infantilei buruzko ikerketetan, Izard-ek topatu zuen, haurra jaiotzerakoan
kapaza dela mina, poza, interesa eta nazka adierazteko; 2 hilabetetara kapaza
da tristura eta mina adierazteko eta 6 hilebete dituenerako beldurra
adierazteko gai izango da.
Jaioberriaren gaitasun hauek besain garrantzitsua
da, zaintzaileak berauek antzeman eta
modu fiable batean interpretatu ahal izatea. (Izard, Huebner, Risser, McGinnes
eta Dougherty, 1980)
Huebner
eta Izard-ek (1988) froga bat egin zuten haur baten adierazpen fazialek seinale
komunikatibo zehatzak bezala jokatzen
zuten aztertzeko.Frogak honetan datza:
Behin
Jaioberrien amei aurkeztean, beraienak ez diren jaioberrien diapositibak,
(zeintzuetan egonezin fisikoa edo interesa adierazten duten ) Ikaertzaileek ama
horiei zera eskatzen diete: imagina dezatela diapoko haurra heurena dela, eta
honako esaldia konpletatu dezatela : <<Nire haurrak espresio hori duenean
zera egiten dut.....>> 14.3. taulan
13 erantzun konduktualen zerrenda
ageri da, zehazki, esaldi hori osotzen dutenak, hauekin batera amek jaioberrien espresio fazialei buruz
galdetzerako orduan emandako erantzunetan adoztasun gradua ageri da.
Taula honek frogatzen duen bezalaxe amek
adierazten dute heuren haurrei erantzuten dietela segun eta zer nolako
adierazpen faziala aurkezten duten: Haurrak interesa adierazten duenean, amek
heurekin hitz egin, jolastu eta interakzioan jarduten dute (16.5.) eta
distantziak mantendu / behatu egiten dituztela (15.1.) baina ez direla
haserretuta/ irritaturik sentitzen (3.7.) edo diziplina/ kontrola ezartzen.
Haurrek egonezin fisikoa adierazten dutenean amek
energikoki <<arin ibili/ batu>> erantzunak produzitzen dituzte
(16.6.) <<maitasuna eman/ besarkatu>> (17.0.) eta <<Triste /
atsekabeturik sentitu haurrarengaitik>> (16.1.)
14.3.
Taula Haurren aurpegiko adierazpenen aurrean amen
erantzunen autoinformea Aurraren aurpegiko
adierazpena diapositiban
Nire haurrak adierazpen hau Ongieza Amorrua Tristura Interesa
egiten badu, nik...
Kasurik ez/ baztertu 3,8 6,8 6,8 8,1
Hitz egin/ jolastu/elkar-ekintza 13,2 11,9 15,0 16,5
Lehenbaitlehen besoetan hartu 16,6 12,5 8,4 5,9
Ondo sentitu/ irribarre 2,8 3,1 5,3 15,1
Maitasuna eman/ besoetan hartu 17,0 12,9 13,7 13,8
Entretenitu/lekuz aldatu 15,5
15,4 14,1 5,0
Ingurura so egin lehenik 13,7 14,1 14,0 10,2
Haserrea sentitu 7,0 10,4 5,1 2,7
Bere beharrak asetu 14,1 13,9 11,9 5,4
Distantzia mantendu/ begiratu 4,8 8,4 11,7 15,1
Triste/ beragatik gaizki sentitu 16,1 12,2 12,0 4,3
Disziplinatu/ kontrolatu
6,0 10,3 4,9 3,1
Ez dago ezer egin beharrik 3,7 5,3 8,7 13,5
Nota: Puntuazioak 0-20
bitartekoak izan daitezke. Desbiazio tipikoaren tartea 1,6tik 5,5era.
Iturria: Huebner eta Izarden
oinarritua (1988).
Haurrek tristura azaltzen zutenenan amek probabilitate handiagoa zuten
“hitz egin/ jolastu/ elkar-ekintza” (10,5) eta “distantzia mantendu/ begiratu”
(11,7) erantzunak emateko. Datu hauek azaltzen dutenez, ama-haurra erlazioan
behinik-behin, emozio adierazpenen bidez
gure emozioak komunikatzen ditugu modu esanguratsuan.
Adierazpen emozionalek besteek gure
aurrean ereakzionatzeko era arautzen dute. Huebner eta Izarden (1988)
ama-haurra estudioak argitzen du nola pertsona baten emozio adierazpeneek
jokabide jakinak eragin ditzaketen beste batengan. Beste ikertzaile batzuek
diotenez emozio adierazpenek
gainontzekoen erantzunak arautzen dituztela diote (Camras, 1977; Coyne,
1976a, 1976b, Fridja, 1986; Klinnert et
al., 1983). Camrasek esaterako (1977) zera azaldu zuen, panpin batek sor dezaken liskar batean, nahi den objektua lortzeko askoz ere
probabilitate handiagoa duela egonezina edo errabi aurpegia adierazten duen
haurrak bere emozioak agertzen ez dituenak baino. Emozio adierazpenak ondorengo
jokaera izango dena komunikatzen dio
mundu sozialari. Adibidez, amorrua azaltzen duen haurrari panpina kenduz
gero, seguraski batbateko erasoa ikusiko dugu
eta ,aldiz, ongieza ageri duen haurrak negarrari ekingo dio. Beraz,
aurrez ikusten diren seinaleek zerikusia dute ondoren panpina lortzearekin edo
ez lortzearekin.
Batzuetan, hala ere, ingurukoen erreakzioa kontrolatzerakoan kaltegarria
izan daiteke emozio adierazpenak egitea. Coyneren(1976) arabera deprimitutako
pertsonek auren egoera emozionala azaltzen diete besteei hauen laguntza
jasotzekotan. Tamalez, depresio emozioa komunikatze hauek askotan afektu ezkorra sortzen dute
besteengan, behar den kontsolamenduaren ordez. Ongieza bezalako emozio adierazpenek
umore tristea, autoestima baxua, etsipena eta gogaipena komunikatzen dute
(Winer, Bonner, Blaney y Murai, 1981). Intrinsekoki zerbait ezatsegina eta
ekidin beharrekoa delako, egoera tristea adierazten duten pertsonak baztertzera
jotzen dute besteek pertsona horiekin egoteko maiztasuna gutxituz (Winer et al., 1981). Beraz, depresioa
komunikatzeak kaltegarria dirudi bereziki denboran zehar errepikatzen denean
(ikus 14.3 Taula).
Emozio adierazpenek gizarte
elkarekintza errazten dute. Askotan emozio
adierazpenak gizarteak motibatutakoak dira eta ez emoziek bultzatakoak.
Ideiak arraroa dirudi, orokorrean barrea
pertsonek zoriona sentitzen dutenean eta aurpegi iluna tristura sentitzen
dutenean ageri dutela uste delako. Baina, pertsonek askotan pozarik sentitu
gabe egiten dute irribarre. Zenbaitetan pertsonek elkarekintza soziala
errazteko bakarrik egiten dute.
Primateen
irribarre adierazpena aztertzen duten etologoen arabera, txinpanzeek mendera ditzaketen animalia erasokorren
aurrean egiten dute irribarre (Hoof, 1962) eta laguntasun izaerako elkarekintzak
mantendu eta handitzeko (Hoof, 1972).
Primateek animalia beldurgarriagoen aurrean irribarre egiten duten bezala (hau
da, hortzak erakusten dituzte), haurra, irri egiten dion arrotzarengana hurbiltzeko
probabilitate handiagoa dago (Connolly eta Smith, 1972). Berdin-berdin
aplikatzen zaio akatsak egin edo lotsa sentitzen duten helduei ere.
Izan
daiteke, halaber, egindako akatsenbat konpontzeko irribarre egitea ere (Kraut eta Jonhston,
1979). Gainera, irribarrea ongietorriaren keinu unibertsala da (Eiblr-Eibesfeldt,
1972, Hoof, 1972) “lagungarria naiz” eta “zure laguna izatea gustatuko
litzaidake bolada batez behinik-behin” bezalako ideiak adierazi nahian
erabiltzen dena. Aipatutako egoera hauetan gizabanakoaren irribarrea sozialki
motibatuagoa dago emozionalki baino.
Irribarre
bat sozialki motibatutakoa izan daitekeela pentsatzeak ondorengo galderara
garamatza: irribarre egiteko keinuak poza emozioaren adierazpena bezala
eboluzionatu zuen edo laguntasunaren
adierazpen soziala bezala? (Kraut eta Johnson, 1979). Irribarrea laguntasunaren
adierazpena izatearen hipotesia frogatzeko, Kraut eta Johnsonek boloetan
jolasten ari zen lagun talde bateko
kideek irri noiz egiten zuten behatu zuten, hockey partidu bat ikusterakoan eta
kalean ibiltzerakoan.
Ikertzaileek
pertsonak irribarretsuago noiz azaltzen diren aztertu nahi zuten: ea
gizartearekiko interakzioan ala gertaera positiboen aurrean poztasun erreakzio
bat izaterakoan ( adib.: boloetara jokatzerakoan puntuazio ona ateratzea,
nahiago dugun ekipoaren gol bat, egun eguzkitsu bat…) azaltzen ziren
irribarretsuago. Orokorrean, bolo jokalari, ikusle nahiz ibiltariek,
gizartearekiko interakzioan poztasuna sentitzen zutenean baino irribarre
egiteko probabilitate handiagoa zutela ondorioztatu zen.
14.4
taulan puntuazio ona ala txarra atera, eta gizrtearekin interakzioan ( foko
soziala, bai ) edota ez interaktuatzen ( foko soziala, ez ), irribarre egin
zuten bolo jokalarien portzentaia daukagu. Taula horren arabera, foko sozialik
ez zegoenean irribarreak urriak ziren ( %3 ), ateratako puntuazioa ona ( %4 )
edo txarra ( %3 ) izanda ere. Foko soziala pairatzerakoan ordea, lagunen
aurrean gaudenean, irribarreak maizago somatzen ziren ( %31 ), puntuazioa ona (
%42 ) nahiz txarra ( %28 ) izan. Taula honekin, bizi duten egoera emozionala
edozein delarik ere, pertsonek gizartearekiko interakzioa errazteko irribarre
egiten duela birbaieztatzen da.
14.4 taula:Bolo jokalari irribarretsuak jokoan
lortutako puntuazio eta foko sozial
aldagaien arabera.
Bai 42
28 31
Ez 4 3 3
Guztira 46 31 ---
* iturria: Kraut eta Johnson ( 1979 ).
Afektu
positiboak edo jokabide prosoziala errazten du. Afektu positibo honen
eraginpean, pertsonak prosozialak izateko ( hau da, soziableagoak,
solidarioagoak, besteak gehiago laguntzeko ) probabilitate handiagoa du (Isen,
1987). Adibide bezala psikologiako azterketa interesgarri bat jarriko dugu:
ikerketa honetan, ikertzaileek, telefono kabina batetik deitzen zuten lagunen
taldetxo batek txanpon bat topatzea eta beste taldetxo batek ez topatzea
eragiten zuen. Telefonotik deitzen ari zena kabinatik irtetzean, ikertzaile
batek, ibiltari arrunta bailitzan, bere karpetako paper guztiak sujetuaren
oinetara botatzen zizkion, jauzi zitzaizkiola antzeztuz. Ikertzaileek afektu positibo induzituak (hau da, dirua ustekabez
aurkitzeak) ezezagun bati laguntzeko tendentzian zuen eragina aztertu nahi
zuten. Emaitzak harrigarriak izan ziren. 14.5 taulan ageri den moduan,.
Txanpona aurkitu zutenen gehiemgoak ibiltaria (paperak bota zituen ikertzailea lagundu zuten ( 6tik 14k). Txanpona topatu ez
zutenetariko oso sujetu gutxik ordea, lagundu zuten ibiltaria (25etik batek
bakarrik) ( Isen eta Levin, 1972 ).
14.5 taula: Egoera esperimental bakoitzean lagundu
zuten pertsona kopurua.
Emakumea Gizona
Egoera lagundu ez lagundu lagundu ez lagundu
Txanpona 8 0 6 2
Txanponik ez 0 16
18 8
* iturria: Isen eta Levin
( 1972 ).
Afektu positiboak laguntzeko
jokabidean duen eragina, txanpona jasotzeak laguntzerako orduan duen eragina
baino haratago doa ( ikus Batson, Coke, Chard, Smith eta Taliaferro, 1979;
Isen, 1970; Cunningham,1979; Fried eta Berkowitz, 1979). Musika atsegina
entzutea, gauza positiboetan pentsatzea, eginkizun batean arrakasta izatea,
umorezko zutabe dibertigarriak irakurtzea eta opariak jasotzea adibidez, afektu
positiboa handitu dezaketen gauzak dira. Pertsonak horrelako influentzia baten
pean gaudenean, diru dohaintzak karitatez egiteko joera nabarmenagoa du ( Isen,
1970 ), besteekin hitzegiteko gogo handiagoak dauzkate ( Batson et al., 1979 ), beste pertsonen aurrean
adeitasun gehiago azaltzen dute ( Veitch eta Griffith, 1976 ) eta bere
buruarekin borondate onagoa du ( Mischel, Coates eta Raskoff, 1968).Laburtuz,
afektu positiboaren kontzeptu teorikoak, emozio positiboak gure joera
prosozialk areagotzen dituela frogatzen du.
Baina
zergaitik areagotzen du jokabide prosoziala afektu positiboak? Efektu hau ez da
dirudien bezain erraza, afektu positiboak prozezu kognitibo ezberdinetan, hala
nola oroimen, pentsamendu eta arazoen ebazpenean, eragiten bait du. Eta hauek
aldi berean, jokabide prosozialen eragiten dute ( Isen, 1984, 1987 ). Isenen
arabera, kognizioa prozesu aktibo eta eraikitzailea da ( pasibo eta automatikoa
izatetik oso urrun) eta sentimenduek nahiz sujetuen arrazoiek informaziaren
prozesaketa eta berreskuraketan garrantzi handia daukate. Hori dela eta, afektu
positiboak pertsonak erabakitzen duenari, eta informazio hori oroimenean
antolatzen den erari “ kolorea eman” edo mozten dio. Afektu positiboak jokabide prosozialean dituen
efektuak ulrtzeko, telefono kabinatik deitzen dutenen adibidea hartu
daitekeberriro ( 14.4 taula ). Txanpona aurkitu ez zuten sujetuentzat ( haien
egoera emozionala neutroa bezala har dezakegularik ) araua, beraien
pentsamenduen eduki eta antolakuntza da. Informazio prozesaketaren eguneroko eginkizunean
murgilduta daudenean, pertsonek ez dute normalean beste norbait laguntzen.
Txanpona aurkitu zuten eta poztasuna sentitu zuten lagunek mozketa bat izaten
dute beraien aktibitate kognitiboan pentsamendu alaiak direla eta.
Pertsonak
ondo sentitu eta material positibora iristeko aukera handiagoak edukitzean,
optimistagoak egoten dira, gertakizunak normalean baino arinago eta
positiboagoak bezala somatzen dituzte, eta sentimendu horrekin bat jokatzen
dute, ondorioz lagunkoiagoak, kooperatiboagoak, gizartekoi edo soziableagoak
agertuz eta laguntza gehiago eskeiniz ( ikus Isen, 1984 ).
Beraz,
afektu positiboak jokabide prosoziala hobetzen badu, afektu negatiboak okertu
edo txartu beharko luke. Nahiz eta kasu batzuetan hau egia izan ( adibidez
depresioan ), badaude arrazoi indartsuak afektu negatiboak beti jokabide
prosoziala oztopatzen ez duela pentsatzeko. Lehenengo eta behin, afektu
positiboa eta negatiboaren arteko erlazioa kontrakoa izan beharrean
independientea da ( Diener eta Emmons, 1984 ), hau da, independenteki
funtzionatzen dute. Askotan, pertsonak positibo eta negatiboak sentitzen gara
aldi berean ( norbaitekin gelditzen zaren lehen aldian, lan entrebista batean
edota lehiaketa atletiko batean adibidez, sujetuak sentimendu positibo nahiz antsietatea
edo beldurra senti ditzake ).
EMOZIOA LEHENTASUNEZKO SISTEMA MOTIBAZIONAL GISA
Garapenaren psikologia
ikuspegiak, emozioak, jokaeraren adierazle motibazional garrantzitsu bezala
azaltzen ditu. Gosea eta homeostasi fisiologikoa biren bezain arrazoi
garrantzitsuak ingurugirorako adaptazioan. Ildo honi jarraiki, psikologo
ugarik, emozioek sistema motibazionalaren zati garrantzitsu bat izateaz gain,
lehentasunezko sistema motibazionala izan dadin defendatzen dute.
Agian, Silvan Tomkins izan zen
emozioak, lehentasunezko sistema motibazional gisa izatearen aldekoenetatik
amorratuena. Psikologiaren historian, pultsio fisiologikoak (esaterako,gosea
eta egarria) izan ziren motizazioaren jokaeraren lehen rol teorikoak (adibidez,
Hull, 1943;Maslow, 1943). Izatez, oraindik ere, psikologo gehienen ustetan,
pultsioak dira lehentasunezko sistema motibazionala osatzen dutenak. Guzti
honetatik at, Tomkins (1962,1963,1970) eta Izard-ek (1977), zenbait argudio
aurkeztu dituzte, zeintzuk, emozioak lehentasunezko sistema motibazionala
osatzen duela baliozkotzen duten.
Tomkins-en ikuspegia argi eta
garbi ilustraturik azaltzen zaigu airearen depribazioaren adibidean. Gogora
dezagun, lehentasunezko pultisoak, homeostasiaren egoeraren desbiderapenaren
bitartez aktibatzen direla, eta aire eza depribazio egoera garbi bat dela.
Logikoa dirudi,beraz, airearen depribazioek egoera motibazional bat azaltzen
duela. Airearen depribazioari irtenbidea emateko beharrezko diren jokaeren
burutzea motibatzen du. (Tomkins, 1970, 101 orr.). Tomkins-entzat, aire ezak
edo faltak, beldur/ikararen erreakzio emozional garbi bat azaltzen du.
Jarraian,
ikararen erreakzioa, izakia ekintzara pasa dadin, motibazio iturriaren
oinarrian bihurtzen da. Beraz, ikararen erreakzio emozionalak eta ez aire ezak
edo homeostesiari ematen den berezko mehatxua da, panikoari eta borrokaren
jokaeren motibazio iturria.
Emozioaren
lehentasuna, eta ez pultsioena adierazteko, Tomkins-ek hiru argudio azaltzen
ditu: lehenengoan, Tomkins-ek zera adierazi zuen: pultsioak, emozioek indartuak
izan behar dutela, baina emozioak berez, inongo pultsioen indartzerik gabe,
motibatzaile gisa jokatzen dutela (ikusi Leeper, 1970, antzeko argudio
batetarako). Kontsidera dezagun emozioak, nola indartzen ala inhibitzen duten
pultsio sexuala. Imajina dezagun baita ere, nola egarri dagoen pertsona bati,
kutsaturik eta gaizki usaintzen duen ur baso bat azaltzean, nola galtzen duen
instant batean zuen egarria. Nazkaren erreakzio emozionalak sortarazten duen
estimuluaren ezaugarria dugu hau. Tomkins-en lehen puntuak diona beraz, zera
da, emozioek pultsioengan eragin handiago duela, pultsioek emozioan baino.
Bigarren
puntua zera da, pultsioak denboran eta funtzioan mugaturik daudela, eta
emozioak berriz, orokorrak direla, bai denbora edo funtzioan.
Pultsioak mugaturik daude, zeren eta, aktibazio
erritmiko baten patroian oinarritzen bait dira (esaterako 14.1 marrazkia). Jan
edo edan eta gero, jakin badakigu, denbora konkretu batetan behintzat ez garela
ez gose al egarriaz motibaturik izango.
Behin
gorputzak janari eta edari ur hori irentsi ondoren, pultsioak berriz azalduko
dira modu erritmiko batetan eta motibazioan eragingo dute. Emozio baten
sustaketa berriz, ez dago denboraren pribazioan mugaturik. Bat egon daiteke
estututa egun bat, urte bat edota bizitza osoa. Beraz, emozioak ez daude
denboran mugaturik. Izakiari bi eratan zaio baliagarri: gorputzaren mantenuan
eta espeziearen jarraipenean. Emozioen, funtzio motibazionala, aldiz,
bizitzaren edozein arlotan azaltzen dira. Batek imajina dezake poztasuna
sentitzen duela hainbat egoera eta arrazoi ezberdinengatik. Emozioak,
funtzionalak dira bai jokoan, lanean, borroketan, irakurketan, bidaietan edo
bai edozein giza ekintzetan.
Tomkins-ek
azaltzen duen azken puntua berriz honako hau izan zen: emozioak, pultsioak ez
bezala, beti agerian daudela kontzientzian eta etengabe doaz aldatuz bai
kualitate edota intentsitate terminoetan. Ez gaude beti haserre edota
estatikoki pozik baina emozio maila 0 baina altuagoaz adierazi gaitezke.
Pultsioak aldiz, kontzientzian, homeostasiarentzat mehatxu bat dagoenaren
seinale gisa azaltzen dira soilik.Pultsioek, kontzientzia perturbatzen dute eta
gizabanakoari ekintza jokaera bat hasteko (adibidez, jaten) edo gelditzeko
(esaterako kiskaltzen dagoen objektu bat askatzekoa) adierazten diote eta beraz
homeostasiari suposatzen dion arriskuaz aldentzeko adierazten dio.
Nahiz eta sarri, goseti, egarritsu, ezegoki,
logurez, beroz ala hotzez egon, batzutan, pultsioek jokaeraren alde
motibazionalean oso gutxi edo batez eragiten dute.
TOMKIN-EN IKUSPUNTUA: AKTIBAZIO
NEURONALA
Zerk
eragiten edo aktibatzen du emozio bat ? 13. kapituloan galdera honi erantzuten
dioten zenbait erantzun soziologiko eta kognitibo agertu ziren, baina honetaz
gain beste azalpen bat dago aktibazio
emozionalari buruz, emozio ezberdinak garun azaleko
deskarga neuronal ezberdinek aktibatzen dituztela diona, hain zuzen ere
(Tomkins,1970).
Deskarga neuronala zerebeloan edozein momentutan eman daitekeen
aktibitate elektrokortikala da. Tomkinsek 3 oinarrizko eredu aipatu zituen:
aktibitatea handitzen du, txikitzen edo mantendu egiten du.
Deskarga neuronalaren tasa
mantentzea, handitzea edo txikitzea ingurunean ematen diren gertaeren
araberakoa da ( nahiz eta gertaera intrapsikoek ere tasa alda dezakete). Adb.,
norbait lotan badago (entzefalograma edo EEG batek neurtua deskarga neuronal
tasa baxua adieraziko lukeena) eta bere katuak aurpegira salto egiten badio (
gertakizun estimulatzailea), deskarga neuronalaren karga handituko da. Rock
kontzertu baten egonda (beste gertakizun estimulatzailea) kanporatzean eta
isiltasunean murgiltzean deskarga neuronalaren tasa gutxituko litzateke.Beste
zenbaitetan, deskarga neuronalaren tasa
konstantea mantenduko litzateke, problema bat burutzeko erabiltzen dugun
esfortzu kognitibo konstantea bezala.
Deskarga
neuronal hiru eredu hauekin, pertsona aktibitate kortikalarekin erlazionaturiko
edozein kontingentziarekin ekipatua
dago. Deskarga neuronalaren bapateko igoera ematen denean pertsonak emozio
klase bat izango du. Adb., deskarga neuronal tasaren igoerak emozioaren eta
igoeraren bapatekotasunaren arabera harridura, beldurra edo interesa sortuko
du. Deskarga neuronalaren igoera oso gradual batek interesa aktibatzen du,
igoera ez hain gradual batek beldurra eta bapateko igoerak harridura. Deskarga
neuronalak, maila handi batera heldu eta bertan mantentzen bada angustia edo
amorrua aktibatuko ditu estimulazio neuronalaren magnitudearen arabera.
Deskarga neuronal altua eta iraunkorra angustia aktibatzen du, deskarga
neuronal oso altua eta iraunkorrak, aldiz, amorrua. Azkenengoz, deskarga
neuronala jeisterakoan poza aktibatzen da eta pertsonak farre eta irrifarre
egiten du, bapatean estimulazio neuronaletik askatua izan delak
Imagina ezazue beldurrezko pelikula baten azken emanaldira doan
publikoaren aktibitate neuronala. Hasieran pertsonaiak, testuingurua eta
egoerak aurkezten zaizkio. Informazio guzti honek deskarga neuronalaren tasa
handitu egiten du pixkanaka eta publikoak interesa hartzen du. Halako batean
eroa zuhaitzetatik ateratzen da eta honek publikoaren deskarga neuronalaren
tasa drastikoki handitzen du. Publikoak harrituta ikusten du bere burua segundu
batez. Geroago publikoak ikusten du zelan protagonista baso ilunetik ibiltzen
den, gauza arraroak ikusiz eta entzunez. Suspentsea handitzen den heinean
publikoaren deskarga neuronala bizkortu egiten da eta honek beldurra aktibatzen
du. Azkenean, noski,eroa atxilotzen dute. Bukaerako garaipenak estimulazioa
txikitzen du ondorioz poztasuna aktibatzen duen deskarga neuronal eredu bat
sortzen da.
Pelikulan zehar publikoak emozio ezberdin asko
bizitzen ditu deskarga neuronal tasaren aldaketekin aurreikusi daitezkeen
erreakzio emozionalak.
Tomkins.en ideia, deskarga neuronalaren tasa aldaketek emozio
espezifikoak aktibatzen dituztela, hain zuzen, intrigantea den arren badirudi
ikerketak oraindik ez duela sortu enpirikoki frogatzeko era bat. Beraz,
irakurleak kontutan izan behar du Tomkinsen ideia ona izan arren ez dela datu
enpiriko bat.
Silvan Tomkins emozioaren psikologiaren
alorrean aintzindari bat izan zen. Batez ere ezaguna da emozioak sistema
motibazional primarioa betetzearen jarreragatik eta deskarga neuronalaren tasa
eta aktibazio emozionalaren arteko erlazioari buruzko teoriarengatik. Hala ere,
emozioaren ikerketarako Tomkinsek egin zuen kontribuzio garrantzitsuena
“feedback facial”-aren hipotesia dugu, motibazioaren funtzio eta espresioaren
arteko zubi bezala balio duena.
FEEDBACK FACIAL-REN HIPOTESIA
Hipotesi
honen arabera, emozioaren esperientzia aurpegiko jokabidearen konszientzia edo
feedback propiozeptiboa da. Hipotesiaren arabera emozioaren aspektu subjetiboa
ondorengoetatik sortzen diren sentimenduetan oinarritzen da:
1)Aurpegiaren muskulaturaren
mugimenduak.
2)Aurpegiaren tenperaturaren
aldaketak.
3)Aurpegiaren azalaren guruinen
aktibitatearen aldaketak.
Beraz, hipotesi honek baieztatzen du emozioak aurpegian ematen diren
erantzun muskular eta guruineserieak direla (Tomkins,1962,243.orr.)
Aurpegiko
muskulatura eta guruinen erantzunak burmuin gune subkortikalek aktibatzen
dituzte.Tomkinsen arabera nukleo hipotalamikoetan emozio bakoitzeko “programa”
espezifikoak aurkitzen dira. Programa hauek innatoak dira, genetikoki
erantziak, gure iragan filogenetikoan eboluzionatutakoak. Horrela suposatzen da
“beldur”, “amorru” eta beste espresio espezifiko batzuk nukleo hipotalamikoetan
daudela. Emoziorako programa espezifikoak espresio espezifiko bat aktibatzeaz
gain, bigarrenak lehenengoa aktiba dezake.Aurpegiaren jokaeraren aldaketez
gain, emozio programa bakoitza eredu bat sor dezake baita, arnasketa, erritmo
kardiobaskularrerako eta bokalizazioentzako ere, hauek 2.mailakoak izan arren.
1go maiako garrantzia dutenak aurpegiko erantzun muskularraren ereduak
dira.
Imagina ezazu urrengo gertakizun sekuentzia ikusteko, aurpegiko
sentsazioek nola sortzen duten esperientzia emozionala. Deskarga neuronalaren
igoera bizkor batek emozioaren subkortikal programa bat aktibatuko du (
harridura adb.) eta aurpegiko muskulaturak bekoki zimurtu bat sortuko du, begi
zabal-zabalak eta masailezur eroria.
Burmuinak aurpegiko muskulaturaren feedback.a
interpretatzen du etafeedback.aren eredu zehatz honek harridura sentsazioa
eragiten du. Orokorrean, harridura emozioa aktibatzen denean, gorputz osoak
parte hartzen du.
Aurpegiko feedbacka funtzio bat besterik ez du: emozioaren aktibitatea.
Aurpegiko feedbackak programa emozional bat aktibatzen du bapatean. Honen
ostean programa emozionala, eta ez aurpegiko feedbacka, gorputz eta kognitibo
aspektuak aktibatzen ditu esperientzia emozionala aktibazioa baino urrunago
eramateko.
Beraz, aurpegiko feedbacka aktibatzen duen emozioaren ostean, pertsonak
ez daude aurpegiko feedbackari adi ,baizik eta erritmo kardiakoari,
arnasketari, tono muskularrari eta izerdiari. Pertsonak ere daude adi beraien
postura eta hitzezko ez diren keinuetara. Gorputzeko aldaketa hauek
esperientzia emozionala mantentzen eta luzatzen dute. Hala ere aurpegiko
feedbacka izango da hasiera batean emozioaren prozesuan dauden gertakizunak
aktibatuko dituena. 14.2. irudian Izard-en (1977) araberako emozioaren
aktibazioaren prozesu sekuentziala agertzen da. Barne gertakizunek (adb.
oroimena ) edo kanpokoek (adb. zuziri bat) deskarga neuronalaren tasa aldatzen
dute. Garun azaleko bulkadak sistema linbikora bidaltzen dira, hipotalamora
bereziki.
Hipotalamoak paper berezia jokatzen du emozioaren bereiztasunean, ze
aurpegi espresio emango den erabakitzen baitu. Hipotalamotik bulkadak garun azal motorrera joaten dira. Hemendik
aurpegiko zainetara doa hauek zeharkatuz ,aurpegi espresio zehatz bat
sortaraziz. Zenbait gihar uskurtu eta erlaxatu egiten dira aurpegi
muskulaturan eta odol fluxuan aldaketak
eta guruinen jariaketak ematen dira. Zain trigeminoak (garezurreko zaina)
aurpegiaren espresioa garun azalera heltzea ahalbidetzen du. Azkenean,
estimulazio propizeptiboaren barnerapen kortikalak emozio esperientzia
subjetiboa eragiten du. Neokortezako aurrealdeko lobuloan indibiduoa, esperientzia
emozionalaren kontzientzia izatera heltzen da.
AURPEGIKO MUSKULATURA
Aurpegiko espresioen deskribapenak, hauek sortzen dituzten muskuluen
araberakoak dira (Ekman eta Friesen, 1978). Hiru dozena zain esistitzen dira
gutxi gora behera, eta denek hartzen dute parte aurpegiko espresioan. Azalpen
bezala nahikoa da esatea aurpegiko 8 giharre besterik ez direla behar
oinarrizko emozioak ezberdintzeko. 14.3. irudian gizakion aurpegiko
espresioetan parte hartzen duten oinarrizko 8 giharreak agertzen dira.
Aurpegiaren goiko atalean (hau da, begiak eta bekokia) hiru giharre printzipal
daude: Frontalisa, korrugadorea eta orbikularis okuli.a. Frontalisa bekokian
dago eta zuntzak bekokiaren goiko
partetik sudurreko hezurrera doaz. Korrugadoreak bekainen azpian daude.
Norbaitek gogoratzen baditu Star Treck.eko Spock Dr.rearen bekainak jakingo du
zein den korrugadoreen posizio anatomikoa.
Barneko edo kanpoko NEOKORTEXA 2.Sistema Limbikoa
gertaera 1.Deskarga neuronalen tasa * Hipotalamoa
* Sudurreko
ganglioak
6.Aurpegiko feedbackaren
informazioaren integrazio
kortikala.
ESPERIENTZIA
5.Garun
azal sentsorialean
3.Aurpegira
aurpegiko jokabideari buruzko
bidalitako garun
informazioaren jasoketa. azalean
generatutako
bulkadak
zain trigeminoa: garezur Aurpegi zaina:
5.zaina Garezurreko 7.zaina
4.Aurpegiko jarrera: *Aurpegiko muskulaturan aldaketak
*Aurpegiko tenperaturan aldaketak
*Aurpegiko glanduletan aldaketak
Orbikularis okulia begi bakoitza inguratzen duen gihar zirkularra da.
Aurpegiaren erdiko atalak oinarrizko bi gihar ditu: zigomatikoa eta nasalis.a .
Gihar zigomatikoa ahoaren iskinetatik masaileraino doana da. Gihar honek (bat
dago aurpegiaren alde bakoitzean) ahoaren iskinak gorantz tiratzen ditu eta ondorioz masailek
itxura borobila daukate irrifarre egiten dugunean bezalakoa. Nasailak sudurra
zimurtzen du tolestura horizontalak sortaraziz. Azkenik aurpegiaren azpiko
atalak hiru oinarrizko muskulo du: depresorea, orbikularis oris.a eta quadratus
labii inferioris.a. Depresoreak ahoaren iskinak beherantz beherantz joatea
eragiten du. Orbikularis oris.a gihar zirkular eta handia da eta espainiak
inguratzen ditu. Quadratus labii inferioris giharreak ahoaren iskinak lateralki
tiratzen ditu.
Aurpegiaren muskulatura ezin da zuzenean behatu. Aurpegiko espresioak
deskribatu ahal izateko azalaren akzioak behatu behar dira eta muskulazioaren
mugimenduak ondoriztatu. Aurpegiko puntuaketan sistemarik ezagunenak Facial
Action Coding System ( aurpegiko akzioaren kodifikazio sistema) Paul Ekman eta
Wallace Friesen.ak (FACS, Ekman eta Friesen, 1978) eta Maximally Discriminative
Facial Movement Coding System ( aurpegiko mugimenduaren gehienezko
diskriminanziaren sistema kodifikatzailea) Carroll Izard.ena (MAX, Izard,
1979).Bi puntuazio sistemetan emozio zuhurrak espresatzeko patroi espezifikoak
nahasten dira. Amorruaren aurpegiko muskuluetako patroietako batzuk bekaina
jeistea, betazalen jeistea eta tentsioan jartzea dira, masailetako tentsioa eta
ezpainen itxidura indartzen dira.
Amorruaren espresioko muskuluen mugimendu sakonak aurpegi baxuaren
depresioak dira, “Orbicularis oculari”en estutasuna (betazal tentsioak) eta
“Orbicularis ocularis”aren estutasuna (ezpainak itxita). 14.4.irudian Fiser-en
eta Eckman-en ezusteko, beldurrezko, amorruzko, nazkazko, alaitasunezko eta
larritasunezko aurpegien adibideen argazkiak agertzen zaizkigu (1975).
Aurpegiko
jokaeraren produkzioa; 14.2.irudian aurpegiko jokaerako aldaketak erakusten
ziren, hauek kortex motoreko seinale neuronalen erantzun bezala ematen
zirelarik. 14.5.irudiak aurpegiko nerbioak nola kortex motorea eta aurpegiko
muskuluak lotzen dituen erakusten du. Aurpegiko nerbioa kortex motorean hasten
da eta direkzio beherakor batean, aurpegiko zona ezberdinetara hedatzen
delarik. Hau bi zatiketa nagusitan banatzen da (Rinn 1984):
-Aurpegiko
nerbioaren goiko zatia aurpegi goikaldean proiektatzen da (denborazkoa) baita
erdialdean ere (zigomatikoa).
-Aurpegiko nerbioaren beheko zatia matrailezurrean
proiektatzen da (saihetsekoa). Okotza eta ahoko beheko zatia (matrailekoa) eta
ahoko goiko zatia (ahokoa).
Aurpegiko
jokaeraren kontzientzia sentsoriala; aurpegiko muskulu gehienak nerbio
trigeminoaz inherbaturik daude (nerbio kraneala). Aurpegiko nerbioak aurpegiko
jokaera sortzen duen bitartean, nerbio trigeminoak aurpegiko muskuluak
burmuinera egindako mugimendu zehatzak komunikatzen ditu. Nerbio trigeminoaren
bitartez, burmuinak aurpegiko muskuluen patroiaren berri du etengabe. Aurpegiko
muskuluen patroiaren edozein aldaketak, burmuinera azkar komunikatuak diren
esperientzia sentsorialak sortzen ditu. Momentu batez egin ezazu irriparre eta
senti ezazu aurpegiko muskuluen sentsazio aldakorrak. Zure irriparrean ahoa edo
masailak mugitu badituzu, orain ireki begiak bekainak igoaz. Sentitu berriro
aldaketa sentsorialak. Aurpegiko nerbioak aurpegiko edozein mugimendurako
sentitutakoaren emaitza transmititzen dio burmuinari.
Aurpegiko feedbackaren hipotesia proban jarrita
Aurpegiko jokaeraren feedback-a, Tomkin-en arabera (1962-63), kontziente
bihurtzen denean, esperientzia emozionala ematen da. Tomkin-en aurpegiko
feedback-aren hipotesia baieztatzeko ahalegin asko egin dira. Hipotesi honi
buruzko ikerketek bi metodologi nagusietako bat erabiltzen dute, hipotesiaren
bi bertsio daudela baieztatu da hauek
praktikan jarri daitezkeelarik (adbz; Rutledge eta Hupka 1985). Bi bertsio
hauek bertsio indartsu eta ahulaz ezagutzen dira. Bertsio indartsuan,
hipotesiak pertsona baten aurpegiko muskuluak manipulatuz gero, emozioa
adierazten duen patroi bat lortuz, esperientzia emozionala aktibatuko du. Hau
da, irriparreak alaitasuna ekarriko du eta bekainak jeisteak egonezina.
Aurpegiko feedback-aren hipotesiaren bertsio indartsua frogatzeko,
ikertzaileak subjetuari aurpegiko zenbait muskulu erlaxatu eta uzkurtzeko esaten
dio. Emozio espezifiko baten aurpegiko muskuluak aktibatzean esperientzia
emozionala balioztatzen duen taula betetzen da. Ikerketa batean adibidez,
subjetuei ondorengo aginduak eman zitzaizkien; 1) Bekainak igo eta elkartzea.
2) Betazalak igotzea. 3) Ezpainak horizontalki estiratzea, belarritaruntz
(Eckman 1983). Behin muskulu hauek uzkurtuta, subjetuei beraien egoera
emozionalari buruzko galderak egiten zitzaizkien. Kasu honetan eta
hipotesiarekin bat dator; subjetuak galdeketa bateko puntuazio eskala batean
beldurraren sentimendua espresatzen zuen.
Hipotesi honen bertsio indartsua egiaztatu duten ikerketak daude (Laird
1974,1984; Rutledge eta Hupk,1985) baita gezurtatzen dutenak ere (McCaul,
Holmes eta Solomon 1982, Tourangeau eta Ellsworth 1979). Beraien arteko
adostasun batera iritxi ziren; aurpegiko muskulazioa estrategikoki sortuak,
erreakzio fisiologikoetan aldaketa fidagarriak egiten ditu (adbz; erritmo
kardiobaskularraren aldaketa, Tourangeau eta Ellsworth 1983). Oraindik ere lehia
bizirik dirau, aurpegiko muskulazioak estrategikoki manipulatuz gero
esperientzia emozionalean zuzenki eragin dezaken edo ez (Ver Laird 1984;
Matsumoto 1987; Rutledge eta Hupka 1985).
Beharbada ondoriorik garbiena, bertsio indartsuaren aldetik,
manipulaturiko espresioak emozioak aktibatzen dituztela litzateke, baina
aktibaturiko esperientzia emozionala iraupen gutxikoa da (1,5-1,75 seg.koa,
Izard 1981).Bertsio ahulean hipotesiak aurpegiko feedback-ak martxan dagoen
emozioaren intentsitatea aldatzen duela dio. Horrela espresio emozionala sortu
bitartean estruktura muskularraren manipulazioa areagotuko da, baina ez du
aktibatuko esperientzia emozionalik. Alai zaudela irriparre eginez gero
alaitasun sakona sentitzen dugu. Min fisiko bat dugunean aurpegi alai bat
jartzen badugu hobeto sentituko gara.
Goazen aurpegiko muskuluen hipotesiaren bertsio ahula frogatzera.
Zuckerman, Schmitz eta Yosha (1981) subjetuei eskatu zieten aurpegiko
espresibitatea areagotu edo gutxitzeko, bideo bat ikusten zuten bitartean.
Bideioak irudi atseginak zituen (Carol Burnett-en Komediazko show-a), neutroak
(sagarraren bilketaren irudiak) eta ezatseginak (errepideko istripu batean
gertatutako heriotzak). Emaitzak aurpegiko espresioen areagotzeak esperientzia
emozional eta fisiologikoa areagotzen zuela adierazten zuten, aurpegiko
espresioko intentsitatea gutxitzen zuela ere bai.
Antzeko ikerketa batean, Lanzatta, Cartwright-Smith eta Kleek (1976)
subjetuak deskarga elektriko batzuekin batera aurpegiko espresioak areagotu edo
gutxitzen zituztela adierazi zuten, Zuckerman-en ikerketekin ere berdin, bat
bateko aurpegiko espresioen areagotzeak, subjetuengan, deskargak mingarriagoak
zuertatzen ziren minaren aurpegiko espresioak kenduz gero.
Aurpegiko feedback-aren hipotesiaren bertsio ahula onarpen bat jasotzen
hasi da. Aurpegiko manipulazioak esperientzia emozionala gutxitzen du eta
pertsonak normalean areagotzen edo inhibitzen agertzen diren aurpegiko
espresioen intentsitatea aldatzeko gai gara. Eztabaidaren gai garrantzitsuena
ez da aurpegiko jokaerak esperientzia emozionalean eragiten duen edo ez,
aurpegiko espresioek zenbateraino eragiten dieten esperientzi emozionalei
baizik (Matsumoto 1987). Hipotesia kritikatzen dutenak honen eragina urria dela
diote, eta beraz, garrantzigabea. Matsumotok adibidez ikerketa batzuetatik
ateratako froga batzuk laburtzeko teknika kuantitatibo aurrerakoi bat egin
zuen, aurpegiko jokaerako feedback-aren efektuak, esperientzia emozionalean
eragin urria zuela frogatzeko.
Matsumoto bezalako kritikoak ondorioztatzen dute feedback-aren gain
beste faktore batzuk eragiten dutela baita ere askoz garrantzi handiagokoak,
eta beraz, arreta teoriko gehiago eskatzen dutenak. Puntu honi buruz gogora
dezakegu atal honen hasieran ageri den bineta. Aurpegiko feedback-aren
hipotesiaren kritikoek esperientzia emozionalean zerbait eragiten zuela zioten
espresioak aldatuz gero. Baina azterketetako haserreak, lagun bat ezin ikusteko
tristura, lapurtzen dizuteneko egonezina… egoera emozionaleko askoz faktore
garrantzitsuagoak dira.
Kritikoak
alde batera utziaz, hipotesi honen frogak agertzen diren ikerketen emaitzak bi
norabide garbi bereizten ditu; sentitzen ditugun emozioak eta espresatzen
ditugun emozioak.
Borondatez eta nahi gabezko aurpegiko
espresioak.
18-24 hilabeteetako adina baino lehenago, haur jaioberriaren aurpegiko espresioak
ez-borondatezkoak izan ohi dira orokorrean.Haurrak gosea duenean bere aurpegian
isladatzen da egoera hori,sorpresa eta poz egoerak isladatzen diren
bezala.Haurra hizkuntza bereganatzen doan heinean, kognitiboki garatzen da eta
sozialki aurrerakorra bihurtzen da,bere urpegiko borondatezko espresioak
kontrolatzeko gaitasuna gehitzen doa.Ikastolako adinean iada haurrak barne
egoera gehienak ezkuta (inhibitzeko) ditzake.Garapen kognitiboa handiagoa den
heinean, handiagoa izango da haurrak izango duen gaitasuna aurpegiko giharrak
borondatez kontrolatzeko.Bost urteko haur batek opilak lapurtu ondoren bere
errua ezkutatzen ikasten badu, aurrerantzean trebetasuna izango du karta onak
izan arren eierazteko,hau da disimulatzeko.
Sistema nerbiotsuan bi sistema motore nagusi daude, batak borondatezko
muskulatura erregulatzen du eta besteak berriz, ez-borondatezkoa. “Sistema
Piramidalak” zerebroko zona motoreak aurpegiko nerbioekin konektatzen du (ikus
14.5 irudian).Sistema piramidiala borondarezko lekututako mugimenduekin
asoziatuta dago (Rinn, 1984;Weil, 1974). Adibidez, borondatezko irrifarra
eragiten duten muskuluak kontrolatzen ditu.”Sistema ez piramidalak” zehatza ez
den kontrola eta borondatezkoa ez den tonu muskularra erregulatzen ditu, eta
borondate gabe ein aurpegiko jarrerak.Sistema Ezpiramidalak irrifar espontaneoa
eragiten du, txiste parregarri bat entzutean automatikoki erreakzionatzen den
modura.
Aurpegiko jarrera jaiotzetikoa edo ikasia da?Borondatezko sistema
piramidial eta ez borondatezko sistema ez piramidialaren arteko
desberdintasunaren esanahia, aurpegiko espresioak kontrolatzeko orduan, zera da
ea ikasiak edo jaiotzetikoak direnaren galdera.Aurpegiko jarrera asko ikasiak
dira.Gutxi dira edukazioz irrifar egiten ikasi ez dutenak edota haserrea
ezkutatzen ez dutenak nagusiarekin hitzegitean.Baina, jarrera batzuk ikasiak
izateak(beraz borondatezkoak dira) ez du esanahi aurpegiko jarrerek osagai
genetiko eta jaiotzetikorik ez dutenik, HFFko defendatzaileek proposatzen duten
modura.Arlo honetan errrepasatu diren ikerketek zera diote:aurpegiko espresioak
egoera emozionalen jaiotzetiko erantzunak direla.
Estudio transkultural batzuk proposamen bat ebaluatu zuten, gizakiak
antzeko aurpegiko espresioak adierazten ditu, ezberdintasun kulturaletaz
independenteki, proposamen hori hain zuzen (Ekman, 1972). Estudio huetariko
bakoitzean,nazionalitate desberdinetako subjetuek hiru argazkiri begiratu
zieten, bakoitzean aurpegiko espresio desberdina zegoelarik (Ekman, 1972;
Ekman eta Friesen,1971; Ekman,Sorenson
eta Friesen,1969; Izard, 1971). Hiru argazkietatik sujetuek bat aukeratu behar
zuten,Erantzun askoren formato baten bitartez,amorrua ondoen adierazten zuen
argazkia, poza ondoen adieraten zuena eta beldur espresioa ondoen adierazten
zuena.Hiru argazkiei begira, sujetuak bere ustez amorruaren espresiodun
argazkia aukeratzen zuen(edo pozarena ala beldurrarena kasuaren arabera).
Ikerketan interesa zuena zen, ia kultura desberdinetako pertsonak bat egiten
zuten zegokion esperientzi emozionalarekin lotzen aurpegiko espresioa.
Kultura desberdinetako pertsonak bat egiten duten heinean
esandakoan,aurpegiko jarrera ogi-kulturala dela baieztatzen da(se confirma que
la conducta facial es pan-cultural). Beraz, aurpegiko espresioak ogi-
kulturalak badira, jaiotzetiko osagaiak eta ez ikasiakdituzte aurpegiko
espresioek.
Begira itzazu
14.6.irudian agertzen diren argazkiak, ogi-kulturalen esperimentuan sujetuen
froga bera egin ahal izateko. Pertsona berdinaren lau espresio desberdin
agertzen dira (Nueva Guineako batenak). Zure lana nazka sentitzen duen
gizonaren argazkia hautatzea da.
Ekman eta Friesen-ek
(1971)antzeko esperimentu bat burutu zuten, kultura desberdinetako bost
pertsonekin: Brasil, Estatu Batuak, Argentina, Chile eta Japon. Akordio handi
xamarra aurkitu zutelarik emozioen espresio eta sentimenduen artean.
Izard-ek(1971) ere aurpegiko
espresio-emozioen testa aurkeztu zien herrialde hauetako sujetu batzuei: Estatu
Batuak, Bretaina Handia, Alemania, Suezia, Frantzia, Suitza, Grezia eta Japon.
Zortzi kultura desberdinetako sujetu bakoitzak emozioen izenak identifikatu
zituzten zegozkien aurpegiko espresioekin, zoria bazterturik utzita.
Jaiotzetiko programa neuronalaren esistentziaren frogak sortzen dira
baita ere, haur itxu eta ikusten duten haurren espresioen konparaketetatik
(Goodenough,1932). Haur itxuak, ia posibilitaterik ez dutenak aurpegiko
espresioak ikasteko imitazioaren bitartez, ikusten duten haurren espresio
berdinak burutzen dituzte. Atzerapen mental larria dutenek ere emozioen
espresio garbia egiten dute.Hauek koilare baten erabilpena ikasteko duten
zailtasuna ikusita, pentsa daiteke espresioen ikaskuntza oraindik eta zailagoa
egingo zaiela, jaiotzetikoak ez badira behintzat.Jaioberriei buruzko
ikerketetan ere jaiotzetikoa delaren ideia da nagusi (Feldman, 1982; Izard,
Huebner, Risser,cguinnes eta Dougherty,1980).
Ez-borondatezko
sistema motoreak (ez-piramidialak) eta borondatezkoak (piramidala), arruntki
batera lan egiten duteemozioen aurpegiko espresioak momentu batetik bestera
eragiteko.Ia espresio guztiak sistemek eragindakoak dira (Rinn, 1984).
Bakarrik gaudenean espresioak automatizatuagoak daude eta bizipen emozionalak espresioekin bat egiten
dute,hemendik dator sistema motore piramidala egoera sozialetan nagusitzen dela
esatea.Sistema ez piramidala inguru ez sozialetan
nagusitzen den bitartean.
IZARD-en PRESPEKTIBA: EMOZIOEN
TEORIA DIFERENTZIALA
Emozioen Teoria Diferentzialaren izena ideia hontatik eratortzen da:
Emozioak indar motibazional bakar zein “desberdinen” zerbitzura daudela.
Carroll Izard-en teoria 5 premisa nagusietan oinarritzen da: 1) Gizakien
motibazio sistema nagusiena 10 emozio
oinarrizkoenez osatutakoa da; 2) oinarrizko emozio bakoitzari kualitate
fenomenologiko subjetibo bakarra dagokio;3) oinarrizko emozio bakoitzari
aurpegiko expresio patrio bakarra dagokio; 4) oinarrizko emozio bakoitzak
deskarga neuronal tasa espezifikoa du zeinek eragiten duen emozioak emozioa
aktibatzea berau kontzientziara sartu dadin; 5) oinarrizko emozio bakoitzak
jarreran ondorio desberdinak ditu(1977)
Beraz, 10 oinarrizko emozioak definitzen dira según
eta zeintzu izan diren sentimendu subjetibo bakarra, bere aurpegiko expresioa,
deskarga neuronal tasa eta emozio horrek jarreran duen edo dituen
eragina(k)
Izard-ekin (1977) adostasunean oinarrizko 10 emozio daude. (ikus. taula
14.6)
Horietako bi-interesa eta poztasuna-
fenomenologikoki positiboak dira; horietako beste zazpi – amorrua, nazka,
ezintasuna (angustia), mezprezua, bildurra, lotsa eta kulpabilitatea
-fenomenologikoki negatiboak dira; eta horietako 1 neutrala
litzateke-sorpresa-.Hala ere, emozioa aztertzen duten autoreen artean,
oinarrizko zenbat emozio esistitzen diren zehazterako orduan, ez dago adostasun
absoluturik . Esaterako, Tomkins-en ustetan, lotsa, kulpabilitatea eta
timidezia, denak emozio berbera dira eta proposatzen du 8 oinarrizko emozio
daudela eta ez 10.Ekman eta Freisen-ek (1975) soilik kontuan hartzen dituzte
oinarrizko emozio bezala : sorpresa, amorrua, bildurra, zoriontasuna
(poztasuna), tristura (ezintasuna ,-angustia-), eta nazka. Azkenik, eta
arestian aipatu bezala,, Roberth Plutchik-ek 8 oinarrizko emozio aurkezten
ditu: beldurra, amorrua, poztasuna, tristura, nazka, aurreratzea eta sorpresa.
(ikus.taula14.2.)
Ikerketa gehiagoren datuak pilatzen doazen einean, hamar oinarrizko
emozio daudelaren Izarden proposamenak indarra hartzen du. Ekman eta Friesenek
( 1986, 1988 ) adibidez, mezprezua zazpigarren oinarrizko emozioa dela
pentsatzen dute orain. Hala ere, aurreko honekin ez guztiz ados, badaude
interesa, lotsa eta erruduntasun sentimendua oinarrizko emozioak direla
pentsatzen dutenak ere ( Ekman eta Oster, 1979 ). Aipaturiko azken emozio hauek
ezagutzen ditugun aurpegi adierazpen unibertsal eta kulturalei egokitzen ez
zaielako existitzen da eritzi ezberdin hau.
Emozio konbinaketak
Hamar
emozio diferentzial biltzen dituen lista bat ikusterakoan ikasleek galdetu ohi
dutena zera da: “ eta zer arraio gertatzen da amodio eta gorroto, antsietate
eta depresio sentimenduekin? “. Emozio diferentzialak, funtsean oinarrizko
emozioak dira, aurpegiko adierazpen bereizgarriak eratzen dituztelako. Amodioa,
gorroto, antsietateak eta depresioak ez dituzte aurpegi adierazpen
bereizgarriak sortzen.
Izarden arabera, oinarrizko
emozio bi edo gehiago jarraiki, hau da bata bestearen atzetik, gertatu ezkero sujetuak, “ emozio eredu” bat
edukiko du. Emozio ereduak oinarrizko emozioen segidak dira. Denborarekin,
emozio eredu hauek amodio, gorroto, antsietate eta depresioaren emozio eredu
kontsideratzen dira ( Izard, 1975, 1977 ). Amodioa adibidez, interes eta
poztasun oinarrizko emozioen nahasketatik sortzen den emozio eredu bat da.
Poztasunak hainbatetan interesari jarraitzen dio, eta hori ( bi oinarrizko
emozio ezberdinez osatutako sekuentzia: interesa, emozioa ) izan liteke
amodioaren oinarrian dagoen emozio eredua. Interes-poztasun emozio eredu hau,
bultzda sexualarekin batzen bada, amodio erromantikoa sentitzen da. Izardek
onartzen du amodioak ere igurikapen, helburu eta oroimenaren pisu kognitibo
garrantzitsua duela.
Gorrotoa ( edota etsaitasuna ), amorrua, nazka eta mezprezua emozioen
konbinaketatik sortutako emozio eredua da. Izarden arabera ( 1975, 1977 ),
gorroto emozio ereduaren barnean emozio bakoitzak ( amorru, nazka, mezprezuak ) duen pisuak
definitzen du gorrotoa zein motatakoa izango den. Amorrua bada nagusi,gorrotoak
kutsu erasokorra izango du; nazka bada nagusi, gorrotoa gorrotatutako objetu
horren ekiditze aktibora bideratuko da. Beldurra ondorengo emozioetariko bi edo
gehiagorekin konbinatuta: larritasun, amorru, lotsa, erruduntasun edota
interesarekin konbinatuta, sortzen den emozio eredua antsietatea da ( Izard, 1975 ). Depresio emozio ereduan, emozio negatibo guztien
arteko konbinazio konplexu bat ematen da ( Izard, 1972 ).
No hay comentarios:
Publicar un comentario