Kapitulu 13
EMOZIOAK.- ASPEKTU
FISIOLOGIKO ETA KOGNITIBOAK
Zer
dira emozioak
Emozioaren
aspektu fisiologikoa
Elkarrekintza
fisiologikoa eta kognitiboa emozioan
Emozioaren
aspektu kognitiboan
Laburpena
SARRERA
Telefonoa
entzuten da , erantzuten duzu eta zure lagunik hoberena galdetzen dizu,
berarekin asteburuan eskiatzera joatea nahi duzun. Nahiz eta inoiz ez eskiatu
baietza ematen diozu eta mendi tontor elurtuetan eta pistetako jaitsieretan
pentsatzen hasten zara. Heldu eta gero eskiatzen hasten zarenean berritasunaren
emozioa nabaritzen duzu. Pistetan zaudela, berriz, emozioa antsietatea eta gero
beldurra bihurtzen dela konturatzen zara. Bat-batean mendiko arriskuez
gogoratzen zara eta handik alde egitea nahi duzu; aldapa handiko pistak , elur
hotza, inguruan dauden zuhaitzak eta zure lagunak egin dezakeen epaiketa zure
eskiatzeko mailarekin. Batzutan jausten zara eta zure aurpegiak elurrean markak
marrazten ditu zure egoera emozionala angustiakoa izan daiteke. Angustia
leuntzeko klaseetara joan zaitezke edo agian desesperazio oihu bat bota
dezakezu eta eskiatzea alde batera uztea. Baina pistak konkistatzeko nahiak,
arrakasta edukitzea pentsatuko duzu eta angustia alde batera baztertuko duzu.
Mota askotako
emozioak sentitu dituzu;exaltazioa , beldurra, lotsa eta poza. Bai eskiatzen
edo beste edozein gauza egiten, emozio mota bat dagoela pentsatzen dugu eta
emozio horren ezaugarriak diren jokabideak adierazten ditugu nabaritzen
dugunean.
Atal honen lau
kapituluetan banatuta naturaltasunari buruz lan egingo dugu. Gehienetan,
emozioak kanpoarekiko aktibatuta dago baina oroimena eta imajinazioaren
bitartez barruko emozioak aktibatu daitezke. Azalpen txiki honetan pisten
aldapen imajinak beldurra sortarazten dute. Atal honetan non identifikatzen
diren eta nondik datozen hitz egiten du.
Emozioak mila
arrazoiengatik eta mota askotako eratan daitezkeenez funtzio ezberdinak eduki
dezakete eta jokabidean ondorio handiak daukate. Gaia hasteko galdera honen
erantzuna planteatuko da. Zer dira emozioak?
¿Zer dira emozioak?
Emozioak fenomeno multidimentsionalak dira. Partzialki,
emozioak afektu egoera subjektiboak dira. Modu zehatz batean sentiarazten
gaituzte, hala nola pozik edota haserretuta. Emozioak ere erantzun biologikoak
dira, akzio adaptatiboari begira gorputza prestatzen dutenak. Emozioa sentitzen
dugunean, gure gorputza, emozioa sentitzen ez dugunetan ez bezala, aktibazio
egoera batean murgiltzen da; gure bihotza indarrez ponpatzen hasten da,
muskuluak uzkurtu eta arnasketaren erritmoa areagotzen da. Gozoaren moduan
emozioak ere funtzionalak dira. Amorruak etsai batekin borrokan aritzeko
prestatzen gaitu eta beldurrak, arriskutik alde egiteko prestatzen gaitu.
Azkenik emozioak fenomeno sozialak dira. Emozioek aurpegi eta gorputz espresio
karakteristikoak sortzen dituzte eta hauek gure barneko esperientzi emozionalak
besteekin partekatzeko balio dute.
Emozioak fenomeno subjektibo, fisiologiko, funtzional eta
sozialak izan daitezkeenez, emozio kontzeptuari definizio konkretua ematea oso
zaila litzateke. Psikologiak emozioarentzat definizio konkreturik ez izatea
arraro gerta dakioke ikasleari, maila bibentzial batean emozioak nahiko argiak
izan daitezkeelako.Guztiok ezagutzen amorrua eta zoriontasunaren emozioa,
gauzak ala, ikasleak bere buruari galde liezaioke definitzeko arazoa non
dagoen. Arazoa izango litzateke “Denek dakigu emozioa zer den definitzeko
eskatzen diguten arte” (Fehr eta Russell, 1984, p 414). Lau ikuspuntuetako
batek ere ez du emozioa egoki definitzen, bakoitza emozioaren aspektu ezberdin
batean fokatzen delarik. Emozioa ulertu eta definitu ahal izateko, bere lau
aspektuak ikastea garrantzitsua da. Aspektu subjektiboari, fisiologiko,
funtzional eta espresiboei sarrera eman ostean, psikologoek esperientzia eta
jokabide emozionala nola ikusten duten eta definizio bat aurkitzea zergatik den
hain zaila ulertzeko moduan egongo gara.
Oraindik emozioak zer diren galdera erantzun ez dudala
konturatuko zineten. Galdera honi erantzuna emateko lehen partea, emozio ez
dela bere parteetako bat ere ez izango litzateke. Ezezagun bat aurkezten
digutenean adibidez, poztasunik sentitu gabe irribarre egin dezakegu. Droga bat
hartu edo ariketa fisiko ugari egin dezakegu emoziorik sentitu gabe. “Emozioa”
terminoa, batera ematen diren esperientziaren lau aspektuak batu eta helburu
bakarra duten psikologiako konstruktuak izango lirateke. Emozioa orkestra
zuzendaria izango litzateke eta musikari subjektiboak, fisiologikoak,
funtzional eta espresiboak lirateke, elkarrekin esperientzia sinfonia eratuko
luketelarik. Emozioa esperientziaren lau aspektuak laburbiltzen dituen terminoa
izango litzateke. Psikologiak lau osagaiak euren artean nola konbinatzen diren
ulertzen duenean, emozioak zer diren galderari erantzun zientifikoa emateko
moduan egongo gara (McNaughton, 1989).
13.1 taulak
emozioaren lau aspektuak laburbiltzen ditu. Osagai kognitibo-subjetiboak egoera
afektiboa aportatzen du, zentzu eta esanahi pertsonal subjektiboa duen
esperientzia osatzen duelarik. Emozioa bere berotasun eta intentsitate osoan
sentitzen da. Osagai fisiologikoak sistema autonomo eta hormonalaren
partehartzea eskatzen dute emozioan parte hartzen duten bitartean.
|
13.1. taula. Emozioaren aspektu multidimentsionalak
|
||
|
Emozioaren aspektua
|
Emozioari eginiko ekarpenak
|
Analisi unitatea
|
|
Kognitibo-subjetiboa
|
Sentimenduak
|
Auto-informea
|
|
Fisiologikoa
|
Arousala
Prestakuntza fisikoa
|
Garun estrukturak
Nerbio sistema autonomoa
Sistema endokrinoa
|
|
Funtzionala
|
Helburua
Helmuga baterantz zuzendua
|
Situazioari hobekien moldatzen zaion erantzunen selekzioa
|
|
Espresiboa
|
Komunikazio soziala
|
Aurpegi espresioak
Gorputzaren posturak
Bokalizazioak
Arau sozialak
|
Aktibitate fisiologikoa emozioari estuki lotua dago, izan ere
haserre eta inaktibaturik egotean ezinezkoa delako. Osagai funtzionalak,
pertsonak emozioarengandik ateratzen dituen etekinak zeintzuk diren planteatzen
du. Galdera honek eguneroko bizitzan nahiz termino ebolutiboetan eragina du,
pertsonek emozioak baitauzkagu ingurugiroarekin interakzioan efektiboagoak
izateko. Ikuspuntu ebolutibotik imajina ezazu beldurra, nazka, amorrua eta
maitasunaren abantailak. Emozio hauek ez dituen pertsona bat inferioritate
ebolutiboan legoke. Emozioaren osagai espresiboa bere osagai konduktual eta
soziala dira. Keinu, postura, bokalizazio eta aurpegikera ezberdinak medio,
emozioak beste pertsonei komunikatu eta adierazten dizkiegu. Besteei seinale
emozionalak bidaltzen dizkiegu eta bere sentimendu pribatuak beraien espresio
publikoetatik ondorioztatzen ditugu. Emozioek pertsona inplikatzen dute bere
osotasunean -bere sentimenduak, pentsaerak, fisiologia, bere intentzioak,
helburuak eta jokabidea.
Atal honetan emozioaren lehenengo bi aspektuen laburpen bat
egiten da, hau da, aspektu fisiologiko eta kognitiboak. Hurrengo kapituluan,
Hamalaugarrenean, aspektu funtzional eta espresiboak jorratzen dira. Azkenik,
15. Kapituluan, emozioaren inguruko ikerketaren alderdi teorikoak jorratzen
dira: emozioak fenomeno kognitiboak ala biologikoak dira? Zenbat emozio
existitzen dira? Ze erlazio dago emozioa eta motibazioaren artean?
EMOZIOAREN ASPEKTU FISIOLOGIKOAK
Ikuspuntu fisiologiko batetik begiratuta, emozioa erreakzio
biologiko hutsa da. Emozioaren biologiari dagokionez, emozioak gorputza ekintza
espezifiko baterantz bultzatzen duten agenteak lirateke (ihes egin edo borroka
egin). Nerbio sistemaren aktibitatea beldurraren aurrean adibide bat izango
litzateke. Beldurra sortzen duen zerbait gertatzen denean, gorputzean,
aurreikusi daitezkeen aldaketak ematen dira. Beldur garenen gure bihotza
indarrez uzkurtzen da, eskuek izerdia jariatzen dute, eta gure arnasketa
azkartu egiten da. Maiteminduak gaudenean gorputzean, aurreikusi daitezkeen
aldaketak ematen dira ere. Maitasuna eta beldurra modu diferentean bizi
direnaren dudarik ez dago eta interesantea da beldurra eta maitasunak,
bakoitzarenak propioak diren gorputz erreakzioak ote dituzten planteatzea. Gure
begiek, urdailak eta bihotzak beldur garenean ala maitemindurik gaudenean
jokatzeko modu ezberdina ba al dute?
emozioek erreakzio korporal propioa duten planteatzen duen
galdera hau izan zen emozioaren lehenengo ikerketek jorratu zutena. Galdera hau
izan zen emozioen inguruko ikerketa psikologikoen hasera suposatu zuena. Honen
arabera, emozioari buruzko ikerketen errepasoa egitea litzateke, James-Langeren
teoriatik hasita, hau izan baitzen emozioari buruzko lehenengo teoria
psikologikoa.
JAMES ETA LANGE-ren TEORIA
Esperientziak esaten
digunez, emozio bat izaten dugu eta ondoren gorputzaren aldaketa batzuk sortzen
dira. Argi urdinak ikusi eta polizi auto baten sirena entzutean ikara sortzen
da eta ikara honek bihotz taupadak gehitzea eta eskuek izerditzea eramaten
gaitu. Maila formalago batean, horrela izaten da: estimulua-emozioa-erreakzio
fisiologikoa.
William James (1884)
izan zen teoria honi aurka egiten lehena. James-ek proposatzen zuen, gorputz
aldaketak ez datozela esperientzi emozionalaren ondoren, alderantziz baizik,
hau da, esperientzia emozionalak aldaketa fisiologikoen ondoren etortzen
direla. James-entzat (1890), emozio baten bizipena izango da gorputzaren
aktibazio baten pertzepzioa, beraz, honako sekuentzia jarraituko da:
estimulua-erreakzio fisiologikoa-emozioa.
James-en teoria bi
puntuetan oinarritzen da: 1)gorputzak desberdin erreakzionatzen du emozioa
sortzen duten estimuluen aurrean. 2)estimulu ez emozionalek ez dute gorputz
aldaketarik sortzen. Horrela, adibidez, tigre bat ikusteak bihotzaren erritmoa
eta odolaren presioa gehitzen ditu, dirua galtzeak bihotzaren erritmoa eta
odolaren presioa gutxitzen ditu eta zuhaitz bat ikusteak ez du inongo
aldaketarik sortuko bihotzaren erritmoan eta odolaren presioan.
James-en
arrazonamendua hobeto ulertzeko, pentsatu beharko genuke dutxan sartu eta ura
oso hotza dagoela konturatzen garenean, gugan sortzen diren aldaketa
fisiologikoetan. Erreakzio fisiologikoa (bihotz erritmoaren gehiketa, arnasketaren
azkartze eta begiak asko irekitzea) gertatzen da gu konturatu baino lehen gure
bihotz erritmoa gehitzea, arnasketa azkartzea eta begiak irekitzea ematen ari
direla. James-en arabera gorputz erreakzio hauek pauso batzuen arabera
gertatzen dira eta esperientzi emozionala izango litzateke gorputz erreakzio
hauei egiten diegun interpretazioa. Bestalde ulertzen dugu gorputz erreakzio
hauek emango ez balira, ez genuela emoziorik sentituko dutxatzen ari garen
bitartean. Imajinatu dezakegu John Wayne gogor bat 100 indio berarengana
gerturatzen ari diren bitartean. John Wayne-n antzera, gorputz aldaketarik
jasaten ez duen pertsona batek ez du beldurrik sentitzen.
James-ek bere ideiak
azaltzen zituen bitartean, Carl Lange psikologo dinamarkarrak (1885) emozioei
buruzko teoria bat plazaratu zuen oinarri berdinekin baina murritzagoa. Arrazoi
honengatik, bi teoria hauek izen berarekin ezagutzen dira: James-Lange-en
teoria (Lange y James, 1922).
James eta Lange-n
emozioen teoriaren egiazkotasuna frogatzen duten pruebak ez dira
erabakigarriak. Lehen kritika Walter Cannon (1927) fisiologoaren eskutik etorri
zen. Cannon-ek onartu zuen pertsonek emozioak oso azkar sentitzen dituztela
baina esan zuen gorputzaren erreakzioak emozioak sortarazten dituzten estimuluaren
aurrean oso geldoak zirela. Beste modu batetan esanda, pertsonak haserrea
segundo milesima batetan sentitzen duen bitartean, gure nerbio sistemak segundo
bat edo bi irauten ditu guruin egokiak aktibatu eta hormona aktibatzaileak
odolean zehar bidaltzen. Badirudi, berehala ematen den esperientzia emozional
bat dagoela eta gorputz aldaketek emozioa potentziatu egiten direla, baina ez
sortu (Newman, Perkins y Wheeler, 1930).
Cannon-ek bigarren
kritika bat egin zion James eta Langen emozioen teoriari. Azaldu zuen,
pertsonak gai direla emozioak sentitzeko nahiz eta garunak gorputzeko organoen
kontrola ez izan. Azalpen esperimental batean, Sherrington-ek (1900), zenbait
zakurretan nerbio bat moztu zuen
operazio kirurgiko batean. Honekin ez zuen uzten garunak gorputzeko
organoetatik inongo informaziorik jaso zezan. Nerbio Sistema Autonomoa eta
garunaren artean harremanik ez egon arren, Sherrinton konturatu zen bere
zakurrak berdin haserretzen zirela, baita zoriontsu sentitu ere.
Cannon-ek hirugarren
kritika bat ere egin zuen. Eztabaidatu zuen pertsona batek emoziorik sentitu
zezakeen edo ez droga estimulatzaile bat hartu ondoren. Bihotz erritmoa
handitu, aktibitate gastrointestinala gelditu eta bronkioloak irekitzen zituen
droga honek. Hau da, Cannon-ek ez zuen uste gorputz organoen estimulatze
artifizial batek emoziorik sortaraziko zuela. Cannon-ek (1927) adierazi zuen,
estimulante mota hau eman zitzaien pertsonak sentitzen zirela “beldurra izango
balute bezala”, “urduri” eta “zergatik jakin gabe negar egitera joango balira
bezala”. Pertsona hauek inongo dudarik gabe konturatzen ziren jasaten zituzten
gorputz aldaketetaz baina gutxik esan zuten aldaketa hauek emozioetan bihurtzen
zirela. Cannon-ek bere kritika amaitu zuen esanez aldaketa fisiologikoek papera
txikia jokatzen zutela esperientzia emozionaletan.
Cannon-en
komentarioak oso kritika gogorrak dira baina beste ikerketa batzuk aurkitu
dituzte James eta Lange-ren teoriaren aldeko puntuak. Ekman, Levenson eta
Friesen-ek (1983), adibidez, aztertu zuten ea emozio bakoitzak baduen gorputz
aldaketa sekuentzia bat. Cannon-ek erabilitako bidea jarraituz (ikus 3.kritika)
gorputz aldaketa artifizialak manipulatzen zituzten emozioa agertzen zen edo ez
ikusteko. Bestalde, Ekman et
al.(1983) egin zuten aztergai zituzten pertsonek emozioak sentitzea lehendabizi
eta ondoren sortzen ziren aktibitate fisiologikoen ereduak neurtu.
Ekman eta laguntzaileek
(1983), beraien ikerketa aurrera eramateko, aktore profesionalak hartu
zituzten, beraiek nahirik emozio ezberdinak izan ditzaketen pertsonak. Sei
emozio berbizitzeko eskatu zitzaien: poza, amorrua, atsekabea, sorpresa,
beldurra eta nazka. Aktore bakoitzak emozioa bizi izaten zuen bitartean,
ikerlariek gorputzaren aldaketak kontrolatu zituzten, emozio bakoitzak
aktibitate fisiologikoko patroi bakarra sortzen zuen ikusi ahal izateko. Eta
honela suertatu zen, erritmo kardiakoan eta azaleko tenperaturaren aldaketa
fiableak ematen zirela aurkitu zuten. 13.2 taulan erritmo kardiakoaren eta
azaleko tenperaturaren aldaketaren media azaltzen da emozio bakoitzerako.
Erritmo kardiakoak gora egiten du amorru, beldur eta atsekabean, baina oso
gutxi aldatzen da poza, sorpresa eta nazkaren kasuan. Azalaren tenperaturari
dagokionez, amorruan beste emozioetan baino areagotze handiagoa ematen zen.
Hala bada, poza eta amorruaren arteko ezberdintasun fisiologikoak erritmo
kardiakoa modu markatuagoan areagotzean datza, era berean amorrua eta
beldurraren arteko ezberdintasunak, amorruan gorputzaren tenperaturak gora
egitean datza, beldurraren kasuen behera egiten duen bitartean.
Ondoan jarri ezkero Cannon-en kritika Ekman et al.-en apoioarekin, sortzen den galdera izango
litzateke, ea aktibazio fisiologikoak emozioa sortu edo emozioari jarraitzen
dion. Galdera garrantzitsua da, aktibazioak emozioa sortzen badu, aktibazio
fisiologikoa emozioaren ikerkuntzaren oinarri bihurtzen da, emozioa ulertu ahal
izateko aktibitate fisiologikoa ulertzekoa beharrezkoa bait litzateke. Baina
aktibazioa emozioaren ondoren baldin badator, aktibitate fisiologikoa fenomeno
periferikoan bihurtzen da eta indar teorikoa galtzen du.
Gaur
egun, ikerlariak ados daude aktibazioa fisiologikoak emozioaren testuingurua
lagundu, erregulatu eta ezartzen duela, baina ez du zuzenki sortzen. Aktibitate
fisiologikoak emozioen kausatzat onarturik ez daudenez, gaur egun, aktibitate
fisiologikoa ez den beste eremuetan, emozioaren kausa bilatzen saiatzen dira.
Orain agertuko diren teorikoentzat faktore kognitiboei faktore fisiologikoak,
emozioaren bigarren determinante bezala, batu behar zaizkie.
Emozioaren
elkarrekintza fisiologiko eta kognitiboa:
Schachter
eta azaldugabeko arousala:
Stanley Schachter ( Schachter eta Singer 1962) eta George Mandler (1962) emozioaren teoria
fisiologiko-kognitiboa proposatzen lehenak izan ziren. Schachter- entzat (1964)
egoera emozional bat aktibazio fisiologikoen eta egoeraren ebaluazio
kognitiboaren elkarrekintzaren ondorioa da. Aktibazio fisiologikoa emozioaren
intentsitatea, baina ez nolakotasuna, determinatzen duen arousal orokor eta
zabal bat bezala kontzeptualizatzen da. Egoeraren ebaluazio kognitiboarekin
determinatua izaten da pertsonak bizi izandako emozio mota.
Schachter-en arabera, emozioa bi modutan
sortu zitekeen. Orokorrean, emozioa sortzen duen estimulu bat ebaluatu ostean
ematen da emozioa. Estimulu emozionalaren pertzepzioak “kognizio emozional” bat
sortzen zuen (esaterako, artzak arriskutsuak dira) eta aktibazio fisiologikoa.
Kognizio emozionala eta aktibazio fisiologikoa elkarrekin egoera emozionala
definitzeko batzen ziren. Estimulu emozionalak ematen diren egoeretan ez zen
beharrezkoa emozioaren ulertze konplexurik. Kognizio emozionalak izaten den
emozio mota determinatzen dute, aktibazioak emozioaren intentsitatea zehazten
duen bitartean.
Batzutan ordea, azalpenik gabeko emozio bat
izaten du pertsonak. Azaldu gabeko (inexplicado) arousala ematen da, bihotzak
taupadak indarrez ematen ditu, esku ahurrak izerditan hasten dira eta tripako
mina pairatzen da, baina pertsonak ez daki aktibitate hau esplikatzen
(normalean “azaldu gabeko jokabidea” esaten zaio). Drogak hartzean eta
ezezagunak diren efektu sekundarioak dituzten kasuan, gaixotasunetan, aldaketa
hormonalekin edo lo faltarekin pertsona aktibitatean aurki daiteke zergatia
jakin gabe (Dienstbier, 1979)1. Aktibazio azaldu gabearen aurrean,
pertsonak bilaketa kognitiboari ekiten dio (aktibitatearen zergatia
aurkitzeko), aktibazioaren zergatiaren azalpen atsegina bilatu arte irauten
duena. Bilaketaren ondorioa aktibazioa “azaltzen” duen etiketa kognitibo bat
da.
Schachter-i emozioaren bigarren eta
atipikoena den forma hau interesatzen zitzaion. Bere ideia modu enpirikoan
azaltzeko, Schachter-ek (Schachter eta Singer 1962) hiru aldagai asketako
esperimentu konplexua landu zuen: Estimulantea/droga plazeboa,
informazioa/estimuluaren efektu aktibatzailearen informazio baliogabea (nulua)
eta testuinguru sozial euforikoa/haserrea. Gizonezko subjektuek epinefrina
(droga estimulantea) ziztakoa (inyección) jaso zuten edo bestela droga plazebo
bat. Honela, lehen aldagai askearekin subjektuen erdia aktibatua egotea
ziurtatzen da, beste erdia aktibatu gabe dagoen bitartean. Ondoren subjektu
taldearen erdiari estimulanteak zuen eraginari buruz hitz egiten zitzaien,
beste erdiak informaziorik jasotzen ez zuen bitartean, hauek aktibazio azaldu
gabea zeukaten. Azkenik subjektuak (hausaz) egoera alai edo amorru egoera
batean jartzen ziren, honela bi aukera oso ezberdin ematen zitzaien bere
aktibazioari etiketa jartzeko. Konfabulaturiko experimentatzaile bat uztai
(aro) batekin jolasten, paperak paperontzira botatzen eta paperezko
hegazkinekin jolasten ari zen gela batetara joan ziren subjektu kopuruaren
erdia. Beste erdia ordea, denbora gutxira oso haserre zegoela erakusten zuen –
orriak modu bortitzean hautsiaz, materiala lurrera boteaz eta gelatik haserre
alde eginaz protesta moduan- experimentatzaile konfabulatu bat zegoen gelan. Bi
egoeretan interakzioak muturrekoak ziren baina ez logikaz aske.
Diseinuak azaltzen duen bezala, Schachter-en
eta Singer-en (1962) ikerketaren emaitzak konplexuak ziren. Orokorrean,
drogaren efektuei buruz informaturiko subjektuak (azaldutako arousalaren
taldea) euren aktibaketa egoera
1
Gogoratu James Lange-ren teoriari Cannon-ek eginiko hirugarren kritika.
drogari
egotzi zioten. Euren erreakzioa, zera izan zen “ droga hartzeagatik nago
aktibatua”. Bestalde, erritmo kardiako azeleratua eta esku aurreetako izerdiari
buruzko informaziorik eman ez zitzaien subjektuek, inguruneko ikurrak
erabili zituzten beraien aldaketa
korporalak azaltzeko. Informatu gabeko taldekoek euforia baldintzetan, euforia
etiketa ezartzen zioten aktibazio korporalari. Beraien erreakzioa honelakoa
izan zen “euforiko nagoelako nago aktibatua”. Amorru egoeretan jasotako
emaitzak ez ziren argiak izan. Honela bada, eta euforia baldintzetan behintzat,
zera aurkitu zuten, egoerak eskaintzen zizkion etiketa kognitiboen arabera bere
arousala etiketatzea jotzen zuen azalpen gabeko aktibazioa sentitzen zuen
pertsonak.
Schchterrek Howie Bekerren behaketak (1953) hartzen ditu, bere ikuspuntua
aberasteko.Beckerrek, jendeak marihuana erreaz nola kolokatzen den ikertu zuen.
Marihuanak arousala sortzen duela kontutan hartu : bihotz taupadak azkartzen
ditu, gosearen sentsazioa , tasa metabolikoa eta askotan ahoaren lehortasuna
sortzen du. Efektu fisiologiko hauek dituen droga batekin izandako lehen
esperientzia atsegina nahiz ezatsegina bezala interpreta liteke. Schachterren
arabera, marihuana erretzaile batek efektu fisiologiko hauek <atseginak>
bezala identifikatzen ikasi behar du. Barrezka dagoen lagun talde batek
<atsegina> interpretazioa oso posiblea dela adierazten du, aurreko
esperimentuan subjektuak euforiaren interpretazioa errazten zuen moduan.
Ingurugiroaren
seinaleetan oinarrituz, argi dago arousal fisiologikoan egin litezkeen
interpretazioetan limiteak daudela. Schachater kontzientea zen, esplikatutako
arousala esplikatugabekoa baino maizago agertzen zela baino bere ideiak
garrantzitsuak dira, esperientzia emozional bat sortarazteko sistema fisiko eta
kognitiboak nola elkarreragiten duten erakusten baitute.
Badago Schachteren
ideia frogatzen duen Dutton eta Aaronek (1974) eginiko ikerketa bat.
Hauek, ikertzaile erakargarri bat
galdeketak egiten jarri zuten parke nazionaletan agertzen diren bi zubiren
tartean . Zubiaren alde batetik bestera, pasatzen ari ziren gizonen
emakumeekiko zituzten erreakzio emozionalak ikertu ziren. Zubietako bati
azpitik erreka txiki bat pasatzen zitzaion ormigoizko zubi baxu eta seguru bat
zen, bestea ordea, azpitik ibai indartsu bat
pasatzen zitzaion egurrezko zubi arriskutsu bat. Dutton eta Aaronek ,
zubi altuak arousalaren maila altuak eta zubi baxuak arousal gutxi sortaraziko zuela pentsatu zuten. Zubi
bakoitzaren erdian emakume erakargarriak, elkarrizketa motz eta galdera batzuk
egiterik bazuen galdetzen zien gizonezkoei. Elkarrizketaren ondoren emakumea
ikerketa beste egunen batean azaltzeko prest agertzen zen eta gizonezko bakoitzari bere telefono
zenbakia ematen zien . Schachterren teorian oinarrituz, ikertzaileen hipotesia zubi
arriskutsua zeharkatzen zuten gizonek emakumeaz <maitemintzeko>
probabilitate gehiago zutenarena zen, beste zubikoek baino aktibazio
fisiologiko gehiagorentzat bilatu beharko zutelako esplikazioa eta beren
inguruaren aspektu batek ebaluaketa erromantiko bat egitera bultzatzen zituelako(hau
da, elkarrizketatzaile erakargarriak). Gainera, zubi arriskutsua gurutzatu
zuten gizonek emakumeari deitu eta ateratzea eskatzeko probabilitate gehiago
zuten,beste zubia gurutzatu zutenek baino.
Schachterren ideiak
egoera batetik bestera arousalaren transferentzian (Reiscenzein, 1983) jarri
dira proban baita ere.Transferentziaren ikerketetan emozionalki neutrala den
egoera batetan arousala bideratzen da eta arousalak jarraitzen duen bitartean
subjektua emozioa sortarazten duen bigarren egoera batetan kokatzen da (Cantor,
Bryant eta Zillman, 1974; Cantor,Zillman eta Bryant, 1975b .Zillman,1971;
Zillman eta Bryant, 1974; Zillman, Johnnson eta Day, 1974; Zillman, Katcher eta
Milavsky, 1972).
Ekitazioaren
transferentziaren paradigma argitzeko, jarduera fisiko ez emozionalak sortutako
arousal fisiologikoaren adibidea erabil liteke. Jarduera fisiko dezente egin
ondoren pelikula erotiko bat ikusten duten gizonezkoek emakume erakargarri
batekiko atrakzio handiagoa erakusten dute, pelikula erotikoa soilik ikusi dutenek
baino (Cantor et al.; 1975b). Jarduera fisikoak sortarazitako arousala,
pelikula ikustean sortzea bideratutakoarekin bat egin eta hau pelikula
erotikoak sortutako atrakzio sexuala handiagotzeko pasatzen da. Honen antzekoa
gertatzen da, jarduera fisiko indartsua egiten duten gizonei egoera agresibo batera sartzera
probokatzen zaienean, hauek agresibitate gehiago erakusten dute egoera agresibo
batera sartzera soilik probokatzen zaien
beste batzuek baino (Zillman y Bryant, 1974; Zillman et al.; 1972; Zillman et
al .; 1974).
Drogek bideratutako
arousala eta exzitazioaren transferentziaren ikerketen emaitza positiboetaz
gain, Schachaterren teoría prekauzioz aplikatu behar da. Kontuz ibili behar
deneko arrazoietako bat, teoría esplikatu gabeko arousalean maiztasun gutxi
duten egoeretan soilik aplika litekeela eta esperientzia emozional batzuetara
eta ez denetara (Reinsenzein, 1983). Beste arrazoi bat Schachterren teoriak ia
aldekoak bezainbeste kritiko dituela(adibidez, Plutchik eta Ax, 1967; Zimbardo,
Ebbessen eta Maslach, 1977).Ikerketa asko ez dira gai izan Schachterren
emozioaren teoría baieztatzeko eta hortik etorri dira horrenbeste
kritiko(Marshall eta Zimbardo ,1979; Maslach, 1979; Zimbardo, Ebbsen eta
Maslach, 1977). Azkeneko prekauzioa da Schachterren teoriaren interpretaziorik
onartuena, interpretazio kontserbadore bat dela. Esplikatugabeko arousalak ez
du emozioa sortzen , baino interpretazio baten bilaketa bultzatzen du, baina
honen emaitzak esperientzia emozionalaren jatorrian eragiten du.
MANDLER ETA ETENEN ESANAHI EMOZIONALA
Schachterren
moduan, George Mandlerrek ere (1975,1982,1984;Mc Dowell eta Mandler, 1989)
jokabide emozionalean parte hartzen zuten oinarrizko bi sistemak arousal
fisiologikoa eta kognizioa zirela. Mandlerrentzat arousala emozioa emateko
beharrezkoa zen baina hau emozioaren prozesuaren aurreko bigarren mailako
beharrizan bat besterik ez zen. Arousalak jokabide emozionalerako bidea
prestatzen du, pertsona bizitzeko eta emozioa espresatzeko prestatzen duen
sentiduan.Hala ere, sistema kognitiboa da protagonismoa duena. Emozioa sistema
kognitibo baten ondoren soilik bizitzen da, lehenagotik arousala existitzen zen
testuinguru batekin batera.
Mandlerrekin
adostasunean, gizakiaren jokabidea kontrol kognitiboaren menpe dago printzipalki.
Jokabideak ondo programatu eta sekuentziatutako orden bat jarraitzen du. Ostatu
batetara joaten garenean adibidez, anfritioiaren alboan esertzea espero dugu,
zerbitzariaren etorrera itxaron, gure eskaria egin, janaria etorri arte itxaron
, hizketaldiarekin entretenitu , 30 minutuz jan, zerbitzariari ordaindu eta
azkenik kotxera joan eta azkeneko aldian utzi genuen leku berean aurkitzea.
Restaurantera joatearen prozesu guztia ohizkoa eta emozio handirik gabea da eta
programatu eta sekuentziatutako orden bat jarraitzen du.
Aldiz, egoerak
egiteko programatuta genuena egitea galarazten digutenean sortzen da emozioa.
Maira eramango gaituen inor ez badago edota zerbitzariak etortzen denbora
gehiegi pasatzen badu, orduan alteratu egiten gara. Kontua espero genuena ez
bada, harritu egiten gara eta kotxea utzitako lekuan ez badago, orduan
antsietatea eta frustrazioa sentitzen dugu. Mandlerren ikuspuntuaren arabera,
mota honetako etenak jokabide emozionalaren erdian aurkitzen dira, hau da,
etenketek aktibatu egiten gaituztela. Aktibazio horrek atentzioa deitzen digu eta akziorako
prestatzen gaitu. Aktibatutakoan zerbitzari kontuaren gorabeheragatik galdetzen
diogu eta aparkalekuan bueltaka hasten gara automobilaren bila.
Etenek sortzen dute
arousala baina honek ez du egoera emozionala osatzen. Hobeto esanda,
esperientzia emozionalaren jatorria pertsonak egoeretaz egiten duen ebaluaketa
kognitiboaren araberakoa da.Egoerak atseginak, ikusgarriak, probokatzaileak,
dibertigarriak, nazkagarriak e.a. bezala interpretatzen dira.
Interpretazio kognitibo guzti hauek
bakoitzak dagozkion esperientzia eta espresio emozionalera eramaten dute.
Ondorioz, etenek sortutako aktibazioak, esperientzia emozional batetarako
prestatzen dute pertsona , egoeraren interpretazioak esperientzia emozionalari
bere ukitu bereizgarria ematen dion bitartean.
Mandler-en aktibazioaren kontzeptua. Mandler-ek
interpretazio interesgarri bat eskaintzen du, emozioari nerbio sistema autonomoaren (N.S.A.) aktibazioaren aportazioari
buruz. Hamarkada batetako ikerketen ondorioz, Mandler (1967) konklusio batetara
iritsi zen: pertsonek, zailtasunak dituzte beren gorputz egoeren aldaketak
diskriminatzeko garaian. Mandler-ek, pertsonak, bere presio arterialaren igoera
nahiz jaitsierak, azalaren erresistentzia, aldaketa hormonalak,
etab...ezberdintzeko garaian trebetasun gutxi zutela aurkitu zuen. Esperimentu
batetan, adibidez, Mandler-ek eta Kahn-ek (1960) proba bat egin zuten, pertsona
bat aulki batetan eseri eta bere erritmo kardiakoa edozein momentutan igo edo
jaitsi egiten zen zuzen esaten zuen ikusi ahal izateko. Erritmo kardiakoaren
aldaketei buruzko jendearen informeak, zoriz egindako susmoak besterik ez
zirela aurkitu zuten. Pertsonak honelako gorputz aldaketak sumatu eta
kontrolatzeko gai ez baziren, esperientzia emozionalean izan zezaketen
inpaktuak esanahi gutxi zutela arrazonatu zuen Mandler-ek. Hau da, gizabanakoak
ez badaki bere erritmo kardiakoa eta bere azalaren tenperatura igotzen edo
jaisten ari den, igotzeak edo jaisteak ez du garrantzi handirik izango maila
psikologikoari dagokionez. Beraz, Mandler konklusio batetara iritsi zen,
intentsitatean soilik aldatzen zen gorputz arousal orokortu bat bakarrik
ezberdindu zezaketela (arousal altua arousal baxuaren aurka). Emaitza hauen eta
beste batzuen ondorioz, arousal fisiologikoaren Mandler-en kontzeptualizazioa,
intentsitatean soilik aldatzen zen arousal ez ezberdindu eta ez espezifiko
batena zen.
N.S.A.-ren arousalarentzat
baldintzak. Mandler-ek berrezagutu zuen N.S.A.-a aktiba zezaketen
baldintza asko zeudela, hala nola, objektu zulatzaileak, zarata gogorrak,
euskarri fisikoaren galtzea edo aktibitate kognitibo edo konduktualen etendura.
N.S.A.-ren aktibazioaren kausa hauetako gehiengoak nabarmendura psikologiko
gutxiko arousala sortzen dute. Objektu zulatzaileek, zarata gogorrek eta
euskarri fisikoaren galtzeak maila fisiologikoan psikologikoan baino
garrantzitsuagoa den arousala sortzen dute. Salbuespen bat bakarrik dago,
etenaldiengatik sorturiko N.S.A.-ren deskargak psikologikoki esanguratsua den
arousala sortzen duela. N.S.A.-ren aktibitatea deskargatzen duten bi etendura
mota daude: 1) Ezusteko gertakariak
(adibidez, lanera bidean zoazela, bide mozketa bat). 2) Espero diren gertakariak gertatzen ez direnean (adibidez,
kontaktua emandakoan, martxan jartzen ez den autoa). Bi kasuetan, aktibitateak
etenaldi bat izan du. Zerbait, espero ez genuen bezala gertatzen denean edo
espero genuen bezala gertatzen ez denean, orduan, ongi antolaturiko aktibitate
kognitiboa etenduta gelditzen da. Ezarritako eta ongi antolaturiko aktibitate
planak (adibidez, lanera autoz joatea) etenduta gelditzen direnean, plana,
berriz ere errepikatzen da (berriro giltzari ematen zaio, berriro zenbakia
markatzen da edo irekia izan ez den atean berriz deituko dugu). Planak bigarren
aldiz porrot egiten duenean, etendura ageri gelditzen da. Etenduraren ondoren
N.S.A.-ren deskarga sortzen da eta egoera <<emozionalki>>
ebaluatzen da. Beste modu batetan esanda, etenaldiek arousalaren bonbilla
<<pizten>> dute.
N.S.A.-ren aktibazioaren
ondorioak. Etenda izan den pertsonarentzat, N.S.A.-ren deskargak
bi funtzio betetzen ditu. Lehenik, egoerari aurre egiteko beharrezkoak diren
jokaerak burutzen uzten dion prestakuntza fisiologiko egoera batetan jartzen du
pertsona. Bokalizazioak, tonu muskularra, odolaren edukinak...prestakuntza
egoera batetan murgiltzen dira, etendurari erantzun bat eman ahal izateko.
Bigarrenik, N.S.A.-ren deskargak sistema kognitiboari arreta gehiago ezartzeko
eta adiago egoteko beharra azpimarratzen dio eta ingurunearen miaketa bat
sortzen du, etendura zergatik eman den ulertu ahal izateko.
20:00etan hasiko den
ikuskizun baten bidean 19:50etan oztopo batetan gelditzeak, N.S.A.-ren deskarga
sortzen du, tonu muskularra, ahotsaren anplitudea, norepinefrinaren fluxua
odolean, gidatzerako garaian arreta,...areagotzen dituelarik eta oztopotik
aterako gaituen edozein aukera bilatzera eramango gaitu. Oztopo batetan egoteak
atzera-bueltarik gabeko eragozpen batetan dagoenaren interpretazio kognitibo
eta arousala bultzatzen ditu. Etenduraren, aktibazioaren eta ezinezko egoera
bat delakoaren konbinaketak, haserretuak sentiarazten gaitu.
Maila positiboago
batetan, etendurek emozio positiboak sor ditzakete. Ustekabeko urtebetetze jai
batek, gure eguneroko ohiturak eteten ditu baina lagunez eta opariz inguraturik
egoteak, poztasunezko egoera emozional positibo batetara eramaten gaitu. Opari
bat, sari bat, egun eguzkitsu bat, postan aurkitzen duzun taloi bat eta lan
bat, beka bat edo dantza batetara gonbidatzen gaituenaren jakinaren gainean
jartzen gaituen ustekabeko telefono dei bat ere aktibitate emozionalaren
etenduraren adibide dira. Gertakari hauek egoera alaietan gertatzen direnez,
pertsonek emozio positiboak izaten dituzte, negatiboak baino gehiago.
Eskemen inkongruentzia. Eskema
bat, ingurugiroan ohikoa den zerbaiten aurkezpen mental abstraktu bat da
(Mandler, 1982). Beraz, <<ongi antolaturiko ekintza baten plangintza
bat>> izango litzateke eskema bat. Esperientziaren bitartez, esperantza
eta iragarpen sail bat eraikitzen dugu, adib., jatetxe garestiak, kirol
gertakariak, nerabeak eta israeldarrak nolakoak diren. Lorturiko gertakariak
eskemetan antolatzen ditugu, hau da, etorkizunean gauza horiek nola gertatuko
direnaren esperantza eta iragarpen sail bat egiten dugu.
Esperientzi bat
gertatuko denaren gure esperantzetara (edo eskema) egokitzen denean, eskemaren
kongruentzia sortzen da. Hau da, gertatzea espero duguna bat datorrela
gertatzea espero genuen ikasitakoarekin, esperientzia eta eskema bat
datozelarik. Esperientzia, gertatzea espero dugunarekin kontraesaten denean,
esperientzia eta eskema inkongruenteak izango dira. Beste modu batetara esanda,
nerabe bat kapritxosoa eta neurotikoa (nerabeekiko gure eskema) izatea espero
dugunean baina nerabe lasai eta isil bat ezagutzen dugunean, esperientzia
esperantzarekin kontraesaten da eta eskemaren inkongruentzia ematen da.
13.1 irudiak nola kongruentzia eta inkongruentziak erreakzio emozionalak sortzen dituen aurkezten digu. Mandler- ekin bat etorriz (
1982 ) , kongruentzia eskema emozionalki positiboa da. Bizitzan zehar izango
diren gertakizunak aurresan ahal izatea emozionalki positiboa izango litzateke.
Baina SNA- ren deskarga oso gutxitan gertatzen delako ( gertakizunak aurresan edo espero bezala
aurkezten direnean ) da kongruentzi eskema arinki positiboa. Eskemen
inkongruentzia emozionalki positiboa edo negatiboa i daiteke. Gertakizunak
konfirmatu ezean eta kongruentzia eskema oso garrantzitsua ez izatean arinki
positiboa dela esan genezake. ( kongruentzia eskema ) Esaterako berria den
zerbait ikastea edota arrisku handirik ez duen ekintza bat burutzea. Liburu bat
irakurtzen dugunean edota erbestera bidaiatzen dugunean , ustekabekoak eta
gertakizun berriak bizitzen ditugu. ( nahiz eta gehiegi ez izan
).
Beste alde batetik, inkongruentzia zorrotza emozionalki
negatiboa izaten da. Izugarrizko ustekabea jasotzen badugu zerbaiten aurrean ,
gure espektatibei dagokionean horrenbesteko noraeza sortzen digu, non abaildura
eta abertsibitatea sentitzen dugun.
Batzuetan, inkongruentzia eskemak asko markaturik izaten
ditugu. Orduan gertakizun inkongruentearekin adostasun bat duen eskema
alternatibo baten bila jotzen dugu.
Kongruentzia atzeratua emozionalki positiboa da. Adibidez :
arazoak hasiera batean beti konpontzen ditugun erara konpontzen saiatzen gara
,baina ez duela funtzionatzen ikustean, erreakzio emozional negatiboa izaten
dugu. Baina arazoa konpontzen duen bigarren estrategia bat erabiltzen dugunean,
erreakzio emozional positibo batera eramaten gaitu. Izan ere, kongruentzia
atzeratua , berehalakoa baino emozionalki positiboagoa da . Mozketa bat eta
ondorioz, aktibazio bat inplikatzen duelako.
Berehalako inkongruentziak “ arousala “ eta emozio trinko bat
kitzikatzen du, kongruentzia atzeratuak emozio positibo bat eragiten duen
bitartean. Kongruentzia atzeratua ematen ez bada, orduan kongruentzia zorrotzak
irauten du eta erreakzio emozional negatibo bizia sortzen du.
Asimilazioa eta
egokitzea
Kanpo errealitatera
egokitzeko gure pentsamenduek
modifikazio txiki bat behar duenean soilik aplikatzen da asimilazioa.
Beste alde batetik, munduarekiko daukagun ikuspuntua edo
pentsaera guztiz ezegokia denean soilik aolikatzen da egokitzea.
Informazio berriek inkongruentzia eskemak sortzen ditu eta
egokitzearen agerpena exijitzen dute, honela definituko genukeelarik;
ezberdinak eta ezezagunak diren eskema batzuen ordezkapena.
Egokitzeak SNA- ren deskarga bortitza sortzen du. Honek (
egokitzeak, alegia ) arrakasta izan ezkero ,pertsonak egoera berriei egokitzeko
erraztasun handiagoa izango luke. Honekin erreakzio emozional negatiboa lortuko
genuke. Baina alderantziz, egokitzeak ez badu arrakastarik izaten eta pertsona
hori egoera berrietara ez bada egokitzen, erreakzio emozional negatiboa lortuko
genuke.
Kongruentziak eta inkongruentziak erreakzio emozional
negatibo eta positiboak lortzera eramaten gaituela erakusteaz gain , 13.1
irudiak esperientzia emozionalaren intentsitatea inkongruentzia graduarekiko
proportzionala dela ere erakusten digu. Inkongruentziaren graduak pertsona baten
eskemak zein puntutaraino moztu diren seinalatzen digulako diogu azken hau.
Mozketa ( inkongruentzia ) zenbat eta handiagoa izan ,
esperientzia emozionalaren “arousala” eta intentsitatea ere handiagoa izango
da. Etxera heltzeak eta gauza guztiak bere
tokian daudela ikusteak ez du SNA- ren deskargarik suposatzen. Baina gauza
guztiak tokiz kanpo edota ez daudela ikusteak SNA- ren deskarga izugarria
suposatzen
du.
INKONGRUENTZIA ESKEMAK ERLAZIO INTIMOETAN
Mandler- en ideiak
erlazio interpertsonaletan nola aplikatu daitekeen pentsa genezake. Adibidez;
senar – emazte erlazio batean.
Erlazio intimoek milaka egitasmo dituzte amankomunean eta
baita ongi koordinaturiko jokaerazko sekuentziak ere. Elkarrekin senar – emazte
batek jan , haurrak hezi etab.
Egiten dituzte. Elkarrekin helburu amankomunak dituzte.
Adibide bezala, etxe bat erostea, festa bat prestatzea edota seme-alabak
unibertsitatera bidaltzea.
Era berean, pisukideek, lagunek, neba-arrebek, talde bateko
partaideek.., beste batzuen artean, joera eta helburu independente amankomunak
konpartitzen dituzte.
Pertsona baten egitasmo eta jokaerak beste pertsona
batenarekin asko nahasten direnean, bi hauen jokaerak eta egitasmoak unitate
batekoak balira bezala hartzen dira. Elkarrekin bikoteak festak egiten ditu eta
bidaiatzen du; talde batek elkarrekin entrenatzen duelarik.
Ellen Bercheid- ek ( 1982 ) bikotearen egitasmo eta
jokaeraren ondorio motibazionalak aztertu zituen hauen separazioa, heriotza....
ematen denean.
Erlazio batean bakoitzak bestearen jokaera sekuentzia erraztu
eta handiagotu egiten duenean ematen dira koordinazio altuko jokaeren
sekuentziak. Adibidez, senarrak gosaria prestatzen badu emazteak haurrak
esnatzen dituen bitartean, goizeko betebeharrak makurraldirik gabe eta bizkor
igaroko dira.
Kongruentzia eskemekin batera, koordinaturiko sekuentziak ez
dute SNA- ren deskargarik sortzen.Beraz, sekuentzia hauek ez dira erlazio
intimoetan esperientzia emozionalen iturri.
Beste alde batetik, erlazio batean pertsona baten jokaerak
bestearen jokaera oztopatu edo muturra sartzen duenean, “ koordinatu gabeko “
sekuentziak ematen dira.
Inkongruentzia eskemetan bezala, koordinatu gabeko
sekuentziek SNA- ren deskarga eragiten du . Hau da, mozketarekin bezala
koordinatu gabeko jokaeren sekuentziak SNA- ren
“ arousala “ sortzen dute. Beraz, Berscheid- en arabera,koordinatu
gabeko jokaeren sekuentziak emozioen
iturri izango lirateke, erlazio intimoen barnean.
13.3 taulan ikusten da nola Berscheidek Mandlerren ideia
aplikatu zuen ( erlazio interpersonaletan ematen den kongruentzia edo
inkongruentziarena ).
Bikote batean jokaerak espero bezala gertatzen badira bikote
horretan ez da emango SNAzko arousala .Ekintza ez koordenatuak sortzen duten
arousala , adibidez mesprezuko hitzak , egoera emozional ezezkorra sortu dezake
,adb: ostia txarra ...
Bere jokaera kordonatzen ez duen bikote batetan egoten diren
geldiuneak ( interrupciones ) ezerosotasuna sortzen dute .
Aldiz bere ekintzak kordonatzen dituen bikote batek ez du
holako egoerarik sortzen .
Emozioaren alde kognitiboak :
Arnolden igurikapenak : lehen ebaluazioa 1
Marta Arnoldek pertsona baten egoera fisiologikoa eta
kognizioaren artean dagoen interakzioa onartu zuen. Arnoldek arausalaren egoera
fisiologikoa eta honi jarraitzen dioten kognizio rolei gehiegizko garrantzia
ematen zaiela uste zuen ,bestalde egoera-estimuluei jarraitzen duen
aurre-ebaluazio kognitiboari garrantzi eskasa ematen zaiola salatu zuen .
Arnoldentzat garrantzi handiko pertzepzioak eta ebaluazio
kognitiboak gertatzen dira , inguruneko objektu baten topaketaren ostean ,
esperientzia emozionalenerako faktore determinatzaileak zirela uste zuen .
Arnolden ustez gertaera –estimuluaren ebaluazioa gertatu
behar zen emozioa gertatzeko . Arnolden arabera estimulua ona edo txarra bezala
aurre-ebaluatzea zen beharrezkoa prozesu kognitiboan , arousal fisiologikorako
eta esperientzia emozionalerako
.Arnolden ikuspuntua ulertzeko adibide baten bidez egingo dugu.:
Haur batek pertsona bat gerturatzen zaiola ikusten du,
haurrak egoera horren esanahi hedonikoa ebaluatuko du ( ona edo txarra bezala)
.Bere ebaluaketa gerturatzen zaion pertsonaren ezaugarrietan oinarrituko da
(adibidez : sexua , aurpegiko keinuak etortzen den abiadura …)horretaz gain ere
bere oroitzapenetan egoera berdintsuak badaude hauek gogoratuko ditu .Haurrak
gogoratzen badu etortzen den pertsona bere aita dela eta gainera irrifarrezka
datorrela egoera-estimulua ona bezala ebaluatuko du .
Baina horren ordez medikuan egon zeneko momentuak gogoratzen
baditu eta zelan medikuak besoan min eman zion egoera-estimulua txarra bezala
ebaluatuko du .
Ebaluaketa hauek aldaketa fisiologikoak sortzen dituzte
haurraren gorputzean eta arousalaren eta ebaluaketaren nahasketa emozio bat
bezala sentitzen da .Ebaluaketa positiboa bada emozioa poztasuna izango da ,
ebaluaketa negatiboa bada emozioa beldurra izango da .
Arnolden ustez estimulu-egoera pertzibitu eta ebaluatu behar
da emozioa sortu dadin. Ebaluazioa ekintzak pertsonaren ongizatean izango duen
eragina neurtzen du. Estimulu baten ebaluaketa gauza ona edo txarra bezala
egitean sentimenduzko jokaera bat sortzen du (edo aktibitate fisiologikoa)
honen ondorioz pertsonak estimulua ekidin edo horretara gerturatzen dira. Hau
oinarritzat hartuz Arnoldek emozioa honela definitu zuen: ongi ebaluatutako
gauza batenganako sentitutako joera edo gaizki ebaluatutako gauza baten aurrean
ekiditeko joera .
Arnolden teoriak integratzen ditu hainbat kontzeptu
garrantzitsu adibidez arousala, neurofisiologia eta kognizioa. Eta hauek
erabiliz emozioa zelan sortu eta adierazten zela esplikatzen zuen. Arnoldentzat
3 gauza ziren garrantzitsuenak :
-Inguruko objektu batek eragiten zuen ebaluazio bat
(ona/txarra)
-Ona/txarra pertzepzioak emozio bat sortzen du.
-Sentitutako emozioa adierazten da espresio edo ekintzaren bidez.
Pertzepziotik ebaluaketara :
Arnoldek berak bere ideiak justifikatzeko garunaren bide
neurologikoei arreta handia jarri zuen ,hau da begietatik ,sudurretik ,azaletik
…sartzen den informazioak dituen konexioak (talamoarekin, lobulu
linbikoarekin…) .Estruktura guzti hauek pertsonari datorkion informazioa
erabiliz estimuluaren tonu hedonikoaren
ebaluaketa ahalbidetzen dute .
Estimulu-egoera baten hasierako pertzepzioa talamoan ,
sistema linbikoan eta formazio erretikularrean
egiten den aurre-ebaluaketa hedonikoa bat ekartzen du .Hala ere estimulu
gehienak egokiki baloratuak izan daitezen bizi izandako beste estimulu
antzekoekin eta hauek sortutako egoerekin konparatuak izan behar dira .Era
berean ebaluazio kognitiboak memoriaz eta estimulazio sentsorialaz dependitzen
dute .
Ebaluaziotik sentitutako emoziora :
Arnolden arabera behin estimulu-objektu bat ona edo txarra
bezala ebaluatu ostean jarraian eta automatikoki esperientzia hori gustatzen
zaizun edo ez jakiten duzu .Estimulu bat gustatzearen edo ez gustatzearen
esperientzia hori da Arnoldentzat sentitutako emozio bat .
Emoziotik ekintzara. Ebaluatzen
duen bitartean, pertsonak oroimen eta irudimena erabiltzen ditu inguruneko
objektuari egokitutako jokaerazko erantzuna aukeratu ahal izateko. Ekintza bat
egitea erabakitzen duenean, zirkuitu hipokanpalak, egitura erretikularrari
bulkadak bidaltzen dizkio, zerebeloak, eta lobulu frontaleko eremu
motoreaurrekoak, zeinek kortex-azal motoreko zelulak aktibatzen dituen eta
zeintzuk era berean, ekintza jokaerara eramaten duten. Kortex-azal motoreko
kitzikapenak, giharren ekintzari hasiera ematen dio, erretikular eraikuntzak
arousal egoera ekartzen du eta zerebeloak jokaerazko ekintzak antolatu eta
koordinatu egiten ditu modu arin batean gerta daitezen.
Arnold-en teoria bere
osotasunean hautemateko, gertaeren sekuentzia eskola garaian dagoen ume
batengan imajina dezakegu, jolaslekuko harroputzarekin (matón) topo egitean,
honek kasualitatez haserre itxura eta eskuan beisboleko batea duelarik. Umeak
harroputzaren haserre itxura eta beisboleko batea, eskuan arma bat eramatearekin erlazionatzen
du eta pertsona honek harroputz (matón) fama duela gogorarazten du. Denbora
gutxira balioztatze negatibo bat sortzen
da, umea pertsona harroputzaz ez fidatzera eramaten duena. Puntu honetan,
egoera emozional abertsibo bat sentitzen da. Umearengan pertsona honekiko
mesfidantzak, berarengandik (estimulu kaltegarriarengandik) urruntzeko joera
bat sortzen du. Era berean harroputzarekin berriz elkartzearen ondorioen ideiak
sortzen dira eta umea pertsona honekin topaketa nola saihestu imajinatzen
hasten da. Saihespen ekintza posibleak kontutan hartzen direnean, arrakasta edo
porrot egoerak kontutan hartu behar dira aukera ezberdinetatik egokiena dena
aukeratu baino lehen.
Arnold-en beste bereizgarri garrantzitsu bat motibazioa zentzu
motibazional batean definitzen dela da (Murray, 1964). Gerturatze edo saiheste
joera nabarituak emozioari norabide bateko indar bat ematen dio, muskulu eta
erraietan gertatutako aldaketa fisiologikoek gerturatze edo saihespenerako
prestaketa fisikoak ematen dituzten bitartean. Arnold-en teoriaren beste
ezaugarri garrantzitsu bat, emozioa eraikin bateratzaile bat bezala erabiltzea
da. Arnold-ek “sentitutako joeraz”, emozio zuhurretaz baino gehiago hitz egiten
du (adb: amorrua, nazka, poza). Nahiago zuen hitzekin, gerturatzezko indar
afektiboei buruz, saihespenaz, erakarpen eta errefusapenaz. Aurrekoaren
ondorioz, bere teoriak ez zuen emozio konkretuak nondik etortzen diren
argitzen, baina hutsune hau, azkar asko zuzendua izan zen orientabide
kognitibo-emotibo-ko ikertzaileak ziren Richard Lazarus eta Bernard
Weiner-engandik.
Lazarus-en ikuspuntua: lehen
mailako balioztatzea (ebaluazioa) II.
Arnold-en ebaluaketa
kognitibo kontzeptua Richard Lazarus eta bere kideen (Lazarus, 1966,1968,1982)
lanarengatik zabaldua izan zen. Lazarus-en ideia zen, balioztatzeak erreakzio
emozional bat sortzen zuela ekintzarekiko bultzada moduan esperientzia
emozional eta jarrerarekiko. Lazarus-en ekarpena on/txar balioztatze orokor eta
aurretiazkoak osatzea izan zen, Arnold-engandik balioztatze
berariazkoekin(espezifiko) aurkezturik. Zehazki, Lazarus-en arabera, egoera
baten erronkaren, mehatxuaren, higuinaren, etabarren balioztatzeak egiten dira.
Lazarus-entzat emozio bakoitzak balioztatze zehatz bat suposatzen du. Pertsonek
ingurugiroko objektu bat ez dute bakarrik txartzat edo (ontzat) jotzen, baizik
eta txar moduko bat bezala balioztatzen dute, txarra- mehatxagarria,
higuingarria, frustrantea, etab, bezalakoa. Berariazkoagoak diren balioztatze
hauek, era berean, berariazko emozioak sortzen dituzte.
13.2 irudiak,
Lazarus-en emozio sekuentziaren eskema adierazten du. Gertaeren hasierako
sekuentzia, Estimulu-Baliostatze-Emozio eskemarekin modu mesedegarri batean,
bat etortzen da. Lazarus-en bereizgarria, emozio bakoitzak bere balioztatze
modua duela da, bere berezko ekintzarako joera( adb: gerturatzeko, erasorako,
saihespenerako joera) eta bere berezko espresioa. Hiru ataletako bereizketa hau
garrantzitsua da, Lazarus-i balioztatze ezberdinek, emozio ezberdinak sortzen
dutenaz hitz egitea ahalezten ziolako.
Estimulu
Egoera
![]() |
![]() |
||||
Egoerarekiko
Berariazko
Esperientzia
balioztatzea ekintza
aktibatuarekiko diskretua
![]() |
(1)
Emozioarekiko
berariazko osagai fenomenologikoa.
Berariazko balioztatzearekiko erreakzio kognitibo-subjetiboa.
(adb: arriskuaren susmoa, segurtasun susmoa).
(2)Emozioarekiko
berariazko osagai fisiologikoa
Neurofisiologia eta
N.S.A-ko(nerbio sistema autonomoa) erreakzioa berariazko balioztatzeei.
(adb: aurpegi adierazpena,
ihes egin, erasotu).
(3) Emozioarekiko berariazko
osagai adierazpena.
Berariazko balioztatzeei erreakzio motore eta konduktuala.
(adb: aurpegi adierazpena, ihes egin, erasotu).
13.2 Irudia. Balioztatze
kognitiboen hiru osaerak.
Lekuzko alderdiak
balioztatze kognitiboetan eragina edukitzen zuten modua frogatua gelditu zen,
aurrera eramandako esperimentu batzuen eraginez, subjektuei estres egoerak sortzen zituen
fotograma batzuk erakutsiz.(ikus, Lazarus, 1966). Lehenengo fotogramak,
australiar tribu baten igarotze errituetaz jarduten zuten(helduarora) ebakuntza
gogor eta mingarriak erakutsiz. Bigarren fotograman, egiazko lan istripu batzuk
erakusten ziren( adb: behatz bat galtzen zuen langilearena). Bi fotogramek ez
zuten hotsik, ikertzaileek irudiak laguntzeko entzumenezko bi narratiba
ezberdin sor zitzaketelarik. Bietako narratiba batek eszenen gogorkeria
deskribatzen zuen eta besteak aldiz modu humoretsu batean aurkezten zituen.
Lazarus-en arabera, narratiba motak, fotogramak ikusi zituzten ikusleak, ikusi
zutenaren balioztatze kognitibo oso ezberdinak egitera eramango zituen.
Humorezko narratibekin, subjektuek, gertaerak ez-mehatxagarriak bezala
balioztatzen zituzten eta gogorkeriazko narratibekin aldiz, gertaerak
mehatxagarriak bezala balioztatzen zituzten. Balioztatze ezberdin hauek
subjektuarengan esperientzia emozional ezberdinak sortu beharko zituen (eta
horrela izan zen) fotogramak ikusten ziren bitartean.
Ikerketa honek
frogatzen duena, erreakzio emozionalak balioztatze moduarengandik baldintzatuak
izan daitezkeela da. Beraz, mehatxuaren balioztatzeak beldurrera gidatzen dute,
errefusapenezkoek nazka setiaraztera, jakin-nahiezkoek jakin-minera,... .
Emozio mailak.
Lazarus-ekin
balioztatze emozionalak “on/txar” kalifikatzailea baino areago kategorizatu
ahal dela ados egoten bada, (adb: Arnold) orduan galdera logikoena zenbat
balioztatze egin daitezkeen pentsatzea da. Beste era batera esanda, emozioa
gerturatze-ekiditze iritzia baino urrunago joaten bada, orduan esperientzia
emozionalaren neurriak zeintzuk diren pentsatu behar da.Segur aski, ezberdindu
daitezkeen emozioak pertsonaren “ezagupen emozionalarengandik” bakarrik mugatua
egongo da( Shamer, Schwartz, Kirson y O´Connor, 1987). Pertsonek emozioei buruz
informazioa lortzen dute errepikatutako esperientzien bidez, egoera ezberdinak
balioztatu eta emozio ezberdinak edukitzen diren heinean. Esperientziaren
bidez, pertsonak, emozio ezberdinen irudikapen mentala sortzen du eta bakoitza
besteekin erlazionatzen den modua.
13.3. irudian,
pertsona baten “ezagupen emozionalaren” irudikapen mental posible bat agertzen
da. Ulermen maila batean, oinarrizko emozioak diren maila batzuk daude
ondorengo hizkiekin seinalaturik: A( maitasun-poza), C( amorrua) eta D (
goibeltasuna, beldurra). Berarizko(espezifiko) ulermen maila batean,
supraordenaturik dauden emozioaren sei maila aurkitzen dira (maitasuna, poza,
ezustea, amorrua, goibeltasuna eta beldurra). Esperientzia supraordenatu hauen bitartez,
menpeko esperientziak ikasten dira. Adibidez, 13.3. irudiaren behealdean, hiru
maitasun maila ezberdintzen dira(adb: laztana, lohikeria eta desira). Menpeko
emozioekin bat-etorri eta izartxo bat daramaten hitzak, menpeko talde
bakoitzaren adibideak dira( adb: laztana, lohikeria, desira, zoriona). Irudi
honetan ere, poztasunaren zazpi maila ezberdin daudela iradokitzen da, eta
emozioa deskribatzeko 17 hitz daudela. 13.3. irudiaren abantaila, pertsonak
beraien emozioen bizipenen bitartez modu kognitibo batean beraien “ezagupen
emozionala” nola eraikitzen duten adierazten duela da.
13.3. irudian
adierazitako ezagupen emozionaleko irudikapen mentala dela eta, esperientzia
emozionalaren aniztasun ahalmenak harritu egiten du. Perspektiba kognitibo
batetik, ezaguera emozionala oso anitza da pertsonek beraien egoerak modu
anitzetan balioztatzen dutelako( Ellsworth eta Smith, 1988; Smith eta
Ellsworth, 1985, 1987). Hortaz, ikuspuntu kognitiboak lekuzko balioztatzeen
errola aztertzen du esperientzia emozionalean eta, balioztatze aldaketek modu
sistematiko batean emozio aldaketak sortzen dituztela aurresuposatzen du.
Ondorioz, hainbat emozio nola egoera ezberdinak balioztatzeko aukera egongo
litzateke,eta honek adieraziko luke emoziozko ikuspuntu emotiboari aurkezten
zaion erronka dela nola pertsonek beraien bizitzako gertakizunak zehazten
(espezificar) dituzten eta nola
ebaluazio ezberdinak emozio ezberdinak sortzen dituzten.
Adibide moduan, asko
maite zuen norbait galdu duen pertsona egongo litzateke( edo estatusa edo
maila) aurkari baten erruagatik. Egoera honetan pertsonak larritasuna, amorrua,
beldurra, nazka eta inbidia bezalako emozioak sentitu ditzake (Hupka, 1984).
Galtzearen balioztatzeak, larritasunera eramaten du, gezurra esan dioten
balioztatze batek amorrua, autoestimuarenganako mehatxu baten balioztatze batek
beldurra sortzen du eta lankidea lehiakidearekin joan izatea nazka sentiarazten
du. Pertsonak duen emozioa beraren emozioari buruzko ezagupenen menpe dago.
Pertsona batek ondoko egoerak modu hobeago batean nola balioztatu ikasi beharra
du: galera, gezurra, mehatxua, autoestimua, etab. Hau da, emozio hauek batera
eman daitezkeela ikasten da eta ondorioz, beraien artean erlazionaturik daudela
( adb: jeloskortasun konplexuaren barnean, Hupka, 1984; White, 1981). Baita ere
ikasten da beste emozioak (adb: maitasuna, poza) esperientzia emozionalen talde
honetatik urruti daudela. Azkenik, amorru moten artean dauden ezberdintasunak
bereizten ikasten da- adb: jeloskortasun amorrua, gorroto edo sumindura
amorrua. Egoera jakin batean, ikaskuntza honek subjektuarentzako oso pertsonala
izango den ezagutza emozionala eskuratzea suposatzen du, 13.3. irudiak
adierazten duen bezalaxe. “Ezagupen emozional”sofistikatu honek, pertsonari
egoerak banaketa handi batekin balioztatzeko aukera ematen dio eta horrela,
egoera bakoitzerako egokiak izango diren emozio ezberdinen aukera handi bat
sortu.
ATRIBUZIOEN
ANALISIA:
Emozioaren
azken teoria fokatze atribuzionala da. Bernard Weiner izan zen fokatze
atribuzionalaren funtsezko postulatuak ezarri zituena, emozioaren ikasketan
(ikusi 9. Kapitulua).Atribuzioaren teoria emozioari ezartzean, Weiner-ek
emozioak egoeraren eboluzioarengandik gidatzen diren ideietatik alde egingo
du.Weiner-en arabera, pertsonek bi ebaluazio egiten dituzte eta ez bakarra –
bat estimuluarekin erlazionatu aurretik, eta hau Lazarus eta Arnold-ek
aipaturikoa izango litzateke eta bestea ingurugiroan gertatzen den emaitzaren
ondoren. Beste modu batera esanda, pertsonek ez dute entzun eta ikusten dutena
bakarrik ebaluatzen baizik eta baita ere lehiaketa bat zergatik irabazi zuten,
zergatik jaso zuten soldata igoera bat eta zergatik eskatu zieten ateratzeko
(emaitza positiboak) edo zergatik galdu zuten lehiaketa etab... (emaitza
negatiboak).
Atribuzio
teoriaren postulatu garrantzitsuena da pertsonak gertatzen zaizkien gauza
mesedegarri eta ez mesedegarrien aurrean zergati bat aurkitzen dutela:
lehiaketa zergatik irabazi zuten ulertzeko, zergatik lortu zuten soldata igoera
bat eta zergatik esan zioten ezetz gonbidapenari (Weiner,1980). Atribuzioaren
teoriaren arabera sekuentzia gertaerak hauek dira:
estimulu-emaitza-atribuzioa-emozioa. Emaitza bat zergatik gertatu zen azaltzen
duen atribuzioak emozioa sortzen duen mekanismoa da. Beraz, lehiaketa bat irabazi
ostean, garaipena talentu eta abileziaren ondorio izanik, pertsona harro
sentitzen da. Atribuzioaren garaipena beste bat izango balitz orduan baita ere
beste bat izango litzateke jarraian emango zatekeen emozioa.Garaipena taldekide
baten laguntzaren ondorio izango balitz (Atribuitua), adibidez, orduan “esker”
emozioa (eskerrik asko) izango litzateke, eta ez bere buruarekin harro egoteko
modukoa.
WEINER-EN PERSPEKTIBA:
Pertsonek beren bizitzaren emaitza guztien atribuzioak ez
dituzte egiten. Emaitza garrantzitsu guztien analisi atribuzionala
pertsonarentzat pisu ikaragarri bat suposatuko luke (Weiner eta Graham, 1984).
Hobe esanda, jendeak ustekabeko emaitza baten ondoren egiten ditu atribuzioak.
Atribuzioak ustekabeko emaitza azaltzen laguntzen du eta emaitzaren atribuzioa
egiteko nahi hori ezusteak sortzen duen efektua leuntzeko erabiltzen da
(Pettit, 1981). Irakurleak puntu honetan Weiner eta Mandler-en ideien artean
antzekotasuna ikus dezake, izan ere, esperientzia eta espektatibaren
desegokitzeak bietan bide bat irekitzen du esperientzia emozionalarentzat.
Emaitza
baten berehalako ondorioa emaitza emozional bat da emaitza beraren
pean.Garaipen baten ondoren pertsonek tristura eta frustrazioa sentitzen dute
(Weiner, Russell eta Learman, 1978, 1979). Weiner-ek erantzun emozional hau
aipatzen du emaitzaren pean, emaitza beraren ebaluazio primario bezala. Hitz
gutxitan, emaitza mesedegarria edo ez den mesedegarria , ona ala txarra den
ikusi edo aztertu nahi da eta honen ondorioz lortzen diren emozioak espero
direnak dira- hau da, zoriontasuna edo tristura. Hala ere ebaluazio
primarioaren ondoren prozesu emozionalean konplexutasun handiagoko kognizioek
parte hartzen dute bigarren mailako ebaluazio bat suposatzen duena. 13.4
Irudian Weiner-en atribuzio teoriaren laburpen bat azaltzen da 9. Kapituluan
dion bezalaxe hiru kausal dimentsio aurkitzen dira emaitza bat azaldu ahal
izateko: 1) Fokua, 2) Kontrol-Abilezia, 3) Estabilitatea. Dimentsio hauen
bitartez Weiner-ek emaitza positibo baten ostean ematen diren hiru emozioen
ezaugarri atribuzionalak azaldu zituen (Harro egotea, eskerrak ematea eta
esperantza) eta baita emaitza negatibo baten ondorengo lau emozio (Gupida,
Amorrua, Lotsa eta Erruduntasuna). Arrakasta izan ondoren, barne foku atribuzio
batek harro egoteko emozio bat sortzen du, bestaldetik emaitza pertsona berak
kontrolatzen duelarik. Arrakasta barne ezaugarrien ondorio bada autoestimuak
gora egingo du eta harro egoteko arrazoiak egongo dira. Arrakasta kanpo foku
bati atxiki ezkero “esker” sentsazioak sortzen ditu. “Esker” sentsazio hori
lortu duzun arrakasta beste batengatik izan denean sentitzen da. Arrakasta
ezaugarri finkoen ondorio denean esperantzaren emozioa sortzen da eta
geroaldian arrakastak izaten jarraituko du.
Fokuak
pertsonak beren emaitzen atribuzioa egiten duen edota beste pertsona batena
aztertzen du. Kontrol-Abileziak , pertsonak emaitza erabakitzeko botererik izan
duen ala ez erabakitzen du. 13.4 Taulan erruduntasuna porrota berak propio
egina edo kontrolagarria denean sortzen da. Lotsa porrota berak propio egina
edo kontrola ezina denean sortzen da. Amorrua, porrota besteen ondorio eta
besteek kontrolatua denean sortzen da. Gupida azkenik, porrota besteen ondorio
eta kontrola ezina denean sortzen da.
Kontzeptu guzti hauek edozein lorpen egoeratara aplika
daitezke. Emozio hauek ingurune interpertsonalean aplikagarri izan daitezke.
Adib: Nerabe batek zita bat du eta hau azkenean ez da ematen; Zita arrazoi
batzuengatik ez da eman eta honek nerabearen emozioetan erreakzio bat sortzen
du. Zita aurrera ez jarraitzearen errudun bera izan bada eta kontrolagarria
baldin bada bere burua erruduntzat joko du. Errudun bera izanik baina kontrola
ezina izan bada egoera lotsa sentituko du. Errudun bestea izanik eta
kontrolagarria amorrua sentituko du. Errudun bestea izanik eta kontrola ezina
tristura sentituko du Weiner-en analisi atribuzionalaren ezaugarri
garrantzitsuena pertsonek egoera berdinetan emozio desberdinak dituztela da eta
baita emaitza berdinen aurrean. Adibidez, pertsona baten erreakzio emozionala
anulaturiko zita baten aurrean, nola azaldua izan den, zergatik anulatua izan
den etab...-en araberakoa da. Weiner-en emozioen teoria atribuzionala teoria
kognitibo bat da eta honekin batera atribuzioak prozesu mental motak dira non
emaitza garrantzitsuenen eta erreakzio emozionalen artean neurtzen ziren.
Weiner-entzat atribuzioa emozioaren kausa zuzena da.
LABURPENA
Emozioak
dimentsio askotako fenomenoak dira. Gehienetan, emozioak lau interlazio
elementu ditu;sentsazio subjektiboa, funtzio bat eta espresio bat, adibideez
aurpegiaren espresioa bat. Emozioa lau alde
hauek batzen dituen eraikin psikologiko da.
Kapitulu honetan
emozioaren alde fisiologikoak eta kognitiboak errepasatu ditugu.Emozioari
buruzko inbestigazio fisiologikoak emozio ezberdinak aktibitatearen patroi
ezberdinak dituztela. Beste inbestigazio batzuk, berriz, aktibitate fisiologiko
psikologikoki ez duela garrantziarik eta arousalaren intentsitatea garrantzia
duena da eta ez kualitatiboki ezberdindutakoak(erritmo kardiakoaren gorakadak
eta beherakadak)
Arousala banatu gabe
dago, Staley, Schachter eta George Mandlerrek emozioaren interlazio
fisiologiko-kognitiboen teoriak aurkeztu zituzten. Schachterrentzat, iturri
ezezagun bateko arousala arousal horren esanahiaren bilakaera interpretatibo
bat sortarazten du. Mandlerentzat, arousala interrupzio bat dela eta emozioa
nabaritzeko prestatzen du eta pertsonak egiten duen egoeraren interpretazio
kognitiboa emozio mota determinatzen du.
Emozionalki ematen
den aktibitate kognitiboa ez da arousala eta gero azalarazten da
bakarrik(adibidez, Schachter, Mandler). Arnoldek, pertsonak aurkitzen diren
egoerak onak edo txarrak badira ebaluatzen dituztela. Estimuluaren ebaluazioa
hurbilketa sortzen ditu. Arnoldentzat, emozioa elkartzearen edo ebitatzearen
joera da.
Arnolden ideia
hobetuz, Richard Lazarus pertsonak aurkitzen diren egoerak ebaluatzen
dituztela. Ebaluazio bakoitza egoera ezberdinen erreakzio emozional ezberdinak
sortzen ditu. Emozio ezagutza gehiagorekin pertsonek egoera ezberdinak hobeto
ebaluatu dezakete.
Weinneren analisia aktibazio
kognitiboaren interpretazioa gehitzen du. Weinnerenen analisi atribuzionala
erantzun egokien azalpen positiboak
emozioak osatzen dituztela, argitzen du. Momentuan egindako estimuluak
egoeren ebaluazio bakoitzak eta emaitzen atribuzioak elkartzen dituzu eta ezin
besteko hiru elementu kognitibo emozioaren prozesu



Nire adiskide maitea, sentitzen dut hau bezalako mezu hau irakurtzen ari bazara, nik ikusten dudan laguntzaz lagunduko diot nik laguntza mota behar dutenei laguntzeko. Ziurtatu hau nire testigantza hau amaitzean bizitza istorioa dela, entzuten dudan testigantza dela. Ezkontzeko 3 urte daramatzat eta nire ezkontzaren 4. urteurrenean, beste emakume batek nire laguna hartu zidan urrun, eta nire senarra niregandik eta haurrentzat utzi ninduten eta 2 urte igaro ditugu, postu bat topatu nuenean, gizon bat deitu nuen apaiz nagusiaren Dr Chamberc norbaitek lagundu egin ninduen eta saiatu nintzen nire etxeko maitalea etxera itzultzen saiatu eta nire irudia eta nire xehetasunak bidali nizkion eta nire senarra eta bi egun igaro ondoren esan zidanez, auto bat ikusi nuen etxera eraman eta nire senarra zen, eta ni eta haurrentzat etorri zitzaidan eta horregatik zoriontsu egiten zaitut zuekin zu bezalako beste gizon batekin elkartzeko, nire bizitza zin egiten dutelako gizona delako. oso indartsua da, eta bere doinuak oso ongi funtzionatzen du inolako eraginik gabe, apaizaren Dr Chamberc buruzko xehetasun gehiago nahi baduzu. Oraindik zure harremanean sufritzen ari zara? nahi al duzu apaiz nagusiaren Dr Chamberc interbentzioa zure harremana zure harremana konpontzen laguntzeko? Harremanetan jarri gaur egun bere posta elektronikoaren bidez: chamberc564@yahoo.com arazorik izanez gero, hurrengo arazoa baduzu
ResponderEliminar(1) Zure exa nahi baduzu itzuli
(2) beti amets txarrak badituzu.
(3) Zure bulegoan sustatu nahi duzu.
(4) Haur bat nahi baduzu.
(5) Belar tratamendua
(6) Aberatsa izan nahi duzu.
(7) Zure senarra / emaztea zure betirako lotu nahi duzu.
(8) Finantza laguntza behar baduzu.
(9) Utzi zure hitzak obeditzea eta zure nahia egitea
(10) E.T.C kasu ebazpena
Jar zaitez harremanetan zure posta elektronikoaren tenplu chamberc564@yahoo.com helbidera eta konpondu zure arazo guztiak