6. Kapitulua
MOTIBAZIO
INTRINTSEKOA
Umeengan intrintsekoki motibaturiko
jokabideak
Helduengan intrintsekoki motibaturiko
jokabideak
Barne sariak
Aplikazioak
Laburpena
Imajina ezazu laku batera bidai bat
egiten duzula, parke nazional batera urbazterrean botata zaude, eguzkiaz
gozatzen, eta neskatxa bat ikusten duzu, uretara harriak botatzen ari dena.
Irtenaldi bakoitza baino lehen, berak harririk zapalena kontu handiz bilatzen
du eta bere indar guztia jartzen du jaurtiketan. Harria uretan salto egiten
duen bakoitzean irribarre egiten du, baina frustraturik agertzen da porrot
egiten duen bakoitzean. Arrakasta bakoitzarekin piztu egiten da, eta bere
saiakerak ordu batez ere luzatu daitezke, bazkarirako arrain frijitua
prestatzen ari diren arren.
Hasieran, harri bakoitzak ur azalean behintzat behin salto egin dezan
saiatzen da. Ordu erdiz saiatu ondoren, ziur asko hiruzpalau teknika ezberdin
garatu ditu (jauzi motz ugari, jauzi luze bat errebote motzarekin, e.a.).
Neska jolasten ari da. Hura bezalako hiriko neska batentzat, lakua leku
ezberdin bat da, bere imajinazioa modu ezberdin batez erabiltzera eramaten
duena. Harri eta jaurtiketa bakoitzak emaitza ezberdin eta liluragarri bat
dauka. Berarentzat erronka bat da. Praktikatzen duen heinean eta bere imajinazioa
eta harri jaurtiketan bere gaitasunak garatzen dituen bitartean gai sentitzen
da. Kapitulu honen ikuspuntutik, jokabide mota hau jolas soil bat baino gehiago
da. Gaitasun bat garatzeko, gai eta autodeterminatzaile sentitzeko eta ekintza
bat egitearekin soilik gozatzen ikasteko neskak daukan aukera da.
Gizakiak inherenteki aktiboak gara. Haurren moduan, gauzak ukitu,
bultzatu eta beraiengandik tira egiten dugu, mugitu, bota, behatu eta jolasten
jarraitzen dugu, jolasetan parte hartzen dugu, misterioak argitzen ditugu,
erronkak onartzen ditugu eta gauzak sortu, eraiki eta kokatu egiten ditugu
soilik haiek egiteko plazer eta interesagatik. Kanpo sari eta zigorrak minimoak
diren baldintza horietan pertsonek "barne-intereseko" (Bandura, 1982)
edo "barne- motibazioko" (Deci eta Ryan, 1985) ekintzak egiten
dituzte.
Barne motibaturiko jarrera definitzeko erraza da -egitearen interes eta
plazer soilagatik egiten dena da. Hala ere, barne motibazioko teorikoek
"barne motibazioaren" izaera zehatza definitzeko esfortzua egiten
dute -ez da esperientzia sentsorialetik eratorritako plazer edo zoriontasuna,
adibidez, Telebista ikustea, musika entzutea, iluntzeak ikustea, gustuko izan
dezakegu, baina haiek ez dira barne motibazioak sorturiko konduktak. “Barne motibazioa”
definituriko zenbait behar psikologikoek osatzen dute, hauen artean norbere
kausazioa, ( De Chaus, 1960 Deci, 1980), efektibitatea (Harler,1981.
White,1959), eta jakinmina (Berlingne,1960; Harlow,1950) daudelarik. Pertsonek
norbere kausazioaz, efektibitateaz edo jakinminez ekintzak egiten dituztenean,
barne motibazioak beraien kondukta eragiten duela esan daiteke.
“Behar psikologikoak” motibaturiko konduktaren analisian alderdi oso
garrantzitsuak dira. Orain arte azaldu den moduan, gosea bezalako behar
fisiologikoek (4. kapitulua, e.b.) eta dirua bezalako kanpo motibazio iturriek
(5. kapitulua, e.a.) kondukta indarrez zehazten dute. Bestalde, barne
motibazioa motibazio mota kualitatiboki ezberdina da, behar psikologikoekin
harremanduta dagoena. Espontaneoki agertzen den motibazio mota bat da, kanPoko
saririk ez egon arren kondukta motibatzen duten barne tendentziek eta behar
psikologikoek sortarazten dutena.
Hasieran
ez du ematen barne motibazioko konduktak erabilgarriak direnik. Hala ere,
gizakia ingurua behatu,berarekin elkarrekintzatu eta berari adaptatzen den
organismo aktiboa kontsideratzen badugu, kondukta hauek funtzionalak eta
kontsiderazio duinaren jabeak bihurtzen dira. Adaptatu ahal izateko, pertsonek
interesatzen zaizkien objektuak behatzen dituzte, gaitasun berriak garatu eta
frogatzen dituzte. Beraien ingurunea hobetzeko gaitasuna ere garatzen dute. Oro
har, gizakiak bere ingurunea ulel1u eta asimilatzeko etengabeko esfortzua
egiten du, honek, era berean, efektiboa izatera eramaten duelarik. Behar
psikologiko hauen funtzioa gizakiak bere ingurunea gainartzera bultzatzea da.
Gainera, pertsonek jakinminez, konpetentziaz eta autodeterminazioaz ekin
dutenean eta beraien ingurunea gainartzen dutenean, emozio positiboak sentitzen
dituzte (interesa eta plazera).
BARNE MOTIBATURlKO KONDUKTAK HAURRENGAN
Jean Piaget, Suitzar akademikoa, haurren gaitasun
emergenteak ikasi zituen gutxietako bat izan zen. Ezagutzaren garapenaren bere
teoria famatuaz gain, Piaget-ek (1962) adin ezberdinetako haurrek nola jolasten
zuten aztertu zuen. Piaget-ek jolasa ondo pasa baino zer edo zer gehiago zela
uste zuen -hezitzailea ere bazen. Plazer hutsagatik jolasteaz gain, haurrek
ikusmen, usain eta ukimen berriak bizitzeko eta beraien ekintzen ondorio eta
mugak ikasteko ere jolasten dute. Manipulatzen dituzten objektuei buruzko
informazioa ateratzen dute, hurbiletik begiratzen dituzte, frogatzen dituzte,
eraman edo botatzen dituzte.
Jaioberriarentzat jolasa ekintza sentsomotorea da. Honek koilarak,
behatzak, loreak, e.a., manipulatzen ditu soilik manipulatzeagatik,
begiratzeagatik begiratzen du, luzatzeagatik luzatzen du eta bere besoak
mugitzeagatik mugitzen ditu. Jolasaren garapenaren lehenengo etapan, gaitasun
sentsomotoreen erabilera soilak plazera sortzen du. Gutxi gora behera 18.
Hilabetean, umearen jolasa “'jolas sinbolikoagatik” ezaugarrituta dago,
oraingoan umeak zoriz aukeraturiko objektuak (harri bat, adibidez) benetako
objektuen errepresentazio sinbolikoen moduan (etxe bat, adib.) erabiltzen
baititu. Jolasaren bigarren etapa hau fantasiazkoa da oro har. "Ikusi
arazteak" jolasari fantasia ukitu bat ematen dio, zeinek haurrek
errealitatearen zenbait alderdi maila kognitiboan aldatu eta manipulatzea
inplikatzen duen; imajinaziozko egoera berri eta interesgarriak sortzeko
(Singer, 1973). Haurra hazten den heinean, indar eta koordinazioan irabazten
hasten da, imajinazioa eta adimena garatzen, hizkuntza eta hizkeraren jabe
egiten eta gero eta lagunkoiago egiten. Ezaugarrien garapenarekin haurrarel1
errealitaterekin enfrentatzeko, hau ulertzeko eta honetara adaptatzeko
gaitasuna handitzen da. Jolasaren hirugarren etapak jabego eta ulergarritasuna
lortzeko esfortzu handiak ditu ezaugarritzat. Garapenaren laugarren eta azken
etapan, haurrak bere gaitasunak errealitatea imitatu eta berregiteko erabiltzen
ditu. Asmatutako alderdiek errealitatearen imitazioak bail1o garrantzia
gutxiago dute. Haurrak imitazioa, modelazioa eta berreraikipena erabiltzen
jolasten du. Haurra bizikletaz ibiltzen “nire anaiaren antzera” edo beisboleko
bate bat erabiltzen "profesional baten antzera" jolastu dezake.
Piagetek “errealitatearen asimilazio” terminoa erabiltzen zuen jolasaren azken
etapa hau deskribatzeko.
Etapa bakoitzean, haurrak dauzkan errekurtso guztiak jolasaren
zerbitzuan jartzen ditu. Beraz, jolasak gaitasun eta talentu zerrenda jaioberri
bat erabili eta garatzeko aukera eskaintzen dio. Haurren jolasaren inguruko
Piaget-en ikuspuntua ikusi ahal izateko, 6.1. taulak haurrengan egindako
behaketak aurkezten ditu, jolasaren lau etapen zehar egindakoak. Bi hilabetekin
(jolas sentsomotoriala) jaioberriak plazera ariketatik eta bereak dituen
gaitasunen praktikatik (burua aurrera eta atzera etengabe mugitzea, adib.)
lortzen du. Bi urte t'erdikin (jolas sinbolikoa) haurrak asmatutako jolasean
parte hartzen du (haur bat besoetan daramala egin, adib.). Hiru urte t'erdikin
(jabegoaren lortzearen jolas) haurrak plazera lortutako gaitasun baten ekintza
eta praktikatik lortzen du. Zapatetako lokarriak lotzen ikasteak enfrentamendu
erantzun adaptatibo eta aditua errepresentatzen du. Adin honetan, haurrek
adimen praktikoa erabiltzen ikasten dute, esperimentuak "zer gertatzen
den" ikusteko egiteko (Piaget, 1962; 115.orr.). Sei urte t'erdikin
(errealitatearen asimilazioa) haurrak imitazio eta modelamendua erabiltzen du
errealitatea imitatu eta berregiteko. 6.1. taulan jolas kondukten sekuentziak
errepikapen motorearen progresioa erakusten du, errealitatean oinarrituriko
jolas mota baten fantasiaren bidez, zeinek pertsona norbere konpetentziak
garatzen laguntzen duen, eta, gero, errealitatea ulertu eta honetara
adaptatzeko erabili ahal izateko.
BARNE MOTIBATURIKO KONDUKTAK
HELDUETAN
Haurraren gaitasunak garatzen eta konplexuagoak egiten joaten diren
heinean, jolasak ere berdina egiten du. Helduen kasuan, jolasak pertsona eta
ingurunea (ez self.a) nola aldatu eta manipula daitezkeen (Poirier eta Smith,
1974) ikasi eta aurkitzeko baliagarriak dira. lkuspuntu honetatik, jolasaren
ondorioetako bat haurtzaroko behaketa eta helduaroko gaitasun praktikoen arteko
elkarketa puntu bat ezartzea da: Vandenberg-en (1978) esanetan 1. esplorazio.
2. jolas 3. (gaitasunen) aplikazioa sekuentziak jolasak garapenerako duen
garrantzia laburbiltzen du. Beste modu batez esanda, jaioberriak esploratu
egiten du, haurrak jolastu eta helduak garaturiko gaitasunak aplikatzen ditu.
Barne
motibaturiko konduktek Vandenberg-en jolasaren hirugarren sekuentzia
errepresentatzen dute -hau da, helduak bere gaitasunen aplikazioa egiten
duenean. Norbanakoa organismo aktiboa den ikuspuntutik, barne motibaturiko
konduktek esplorazioa, inbestigazioa, erronken enfrentamendua eta, konpetentzi
feedbackaren esperientzien ostean, persistentzia eta birlotzea barne hartzen
dute (Condry eta Chambers, 1978). 6.1. irudiak barne motibazioa eta barne motibaturiko
konduktak bi etapetako gertakizun bakar bezala ikusi daitezkeela erakusten du.
Hasieran,
norbanakoak ekintza bat aurkitzen du, eta berria, interesgarria den eta
jakinmina eragiten dioen (lehenengo pausoa) erabakitzen du. Horrela ez bada
norbanakoak ez du barne motibaturiko konduktarik erakusten. Ekintzak jakinminik
sortzen ez badio, bere atentzioa beste ekintza bateruntz bideratuko du.
Jakinminik sortuko balio, norbanakoak ekintza esploratu, behatu eta
manipulatuko luke. Ekintza esploratzen duenean, norbanakoak ekintza bere
gaitasun eta konpetentzia pertsonalentzako erronka bat izango den eta
errendimenduaren gainean konpetentziazko feedbacka aplikatu ahal izango duen
(2.pausoa) ikasiko du. Ekintzak erronka bat suposatzen badu eta konpetentziazko
feedback bat eskainiko balu, pertsona horrentzako barne motibaturiko ekintza
baten bihurtuko litzateke. Ekintza erronka bat izaten eta konpetentziazko
feedbacka eskaintzen jarraitzen badu, orduan pertsona ekintza horretara
bueltatuko da (birlotuko da). Eginkizunak erronkarik suposatuko ez balu eta
konpetentziazko feedbackik eskainiko ez balio, orduan norbanakoak ekintza
oraindik ere berria, interesgarria den eta jakinmina sortaraziko dion neurtuko
luke.
Ene burura milaka adibide datoz, baina harriak botatzen dituen
gaztearen adibidearekin jarrai dezagun. Lakua eta ere urbazterrarekin aurkitzen
da. Leku berri bat izanik, jakinmina sortarazten dio. Behatzen hasten da eta
laster harri zapal batzuk aurkitzen ditu. Berarentzat, harriek eta ur lasaiak
bere harriak botatzeko gaitasunerako erronka bat suposatzen dute, eta harri bat
edo bi botatzen hasten da. Lehendabiziko jaurtiketak saiakera bat dira, eta
jasotako feedbackak konpetentziazko feedback baten aukera aurreratzen dio.
Ondoren, bere lakuarekiko interesak atentzio gradu handiago betera igarotzel1
da. Harri jaurtiketak erronka bat suposatzen eta konpetentzia maila bat
eskaintzen dionez, etorkizunean harriak jaurtitzeko probabilitatea existitzen
da, bazkaldu ostean edo bere hurrengo bisitaldian.
BARNEKO ETA KANPOKO ORIENTABIDE MOTIBAZIONALAK
Esperientzia esaten digu bi forma daudela ekintza batekin
gozatzeko- barnekoa edo kanpokoa. Alde batetik, pianista bati piano jotzea
interesa dakioke gozatzen duelako eta dibertigarria delako ere, eta trebetasun
batzuk praktikatzen uzten diolako eta beste alde batetik gozatu dezake dirua
egiteko era bat suposatzen duelako, laudorioak izateko eta beka bat irabazteko.
Horregatik,ekintza bat abordatu daiteke barneko edo kanpoko orientabide
motibazional batengandik (Amabile, 1985; Pittman, Bogganio, eta Ruble 1983;
Pittman, Emery eta Bogganio, 1982; Pittman eta Hener, 1987). Pertsona batek
ekintza bat egiten badu, ekintza hori desenpenatzeko bakarrik orduan barneko
orientabide motibazional batean parte hartzen ari da. Beste alde batetik
pertsona bat egiten badu ekintza hortik kanpo dauden zergatiak asetzeko orduan
kanpoko orientabide motibazional batean parte hartzen du (Vardenberg,1978).
Kanpoaldetik
motibatuta zaudenean, pianista txaloak, ezagutza soziala edo dirua lortzeko jotzen
duenarentzat aspektua kanpoko orientabide motibazional oinarria sortzen du:
Txaloak , ezagutza soziala eta dirua piano jotzearekin zerikusi gutxi dauka ,
bakarrik piano jotzea sari hauen menpe dagoen portaera da. Pianista jotzea bide
bat da helburu bat lortzeko, bidea pianoa jotzea da eta helburua kanpoko
gertakizun polit bat da. Beste alde batetik, barneko motibazioa daukan pertsona
bakarrik hartzen du parte lan hori egiten lortzen duen esperientziarengandik.
Dirua edo laudorioak lortzeko jo beharrean, pertsona hori jotzen du zeren
jotzea ase egiten dio motibo hauek: kuriositatea,efektibotasuna eta
autodeterminazioa. Orientabide motibazionalengan egindako ikerketak hasi ziren
galdera interesgarri batekin “Pertsona batek barneko ekintza interesgarri bat
egiten badu eta kanpoko sari bat lortzen hasten bada, zer gertatuko zaio
barneko motibazioari ekintza hori egiteagatik?” (Deci eta Ryan,1985,p.43).
Adibidez, zer gertatuko zaio ikasle baten motibazioari irakurtzen gustatzen
zaiona, honegatik nota onak edo bere gurasoen dirua lortzen hasten bada? Pentsa
dezakegu irakurtzeagatik ordaintzea bere motibazioa handituko duela. Hau da,
ikasleari irakurtzen gustatzen bazaio eta gainera honegatik ordaintzen badiote,
orduan barneko motibazioa (plazera) eta kanpoko motibazioa (dirua) batu ahal
dira eta oso motibazio altu bat lortuko zen. Ikusiko dugunez , ondorio hau
gutxitan ematen da.
SARIAREN KOSTE EZKUTUAK
Barneko ekintza interesgarri batean parte hartzen denean,
kanpoko sari bat gainezartzea eragin ezezkorra du pertsona horren etorkizuneko
motibaziorako ( Condry, 1977, Lepper, Greene eta Nisbett 1973). Sariaren eragin
ezezkorra barneko motibazioan ezagutzen da "sariaren prezio ezkutua"
izenarekin, hau gertatzen da zeren sariei eratxiki zaizkio eragin baikorrak motibazioengan.
Aurreko gaian ikusi genuen orokorrean kanpoko saria eragin baikorrak zituztela
motibazioengan baina eragin ezezkorra kontutan hartzeko orduan heldu da eta
ziuraski larriak, kanpoko sariarenak eta kontrolarenak.
Mark Lepper eta bere
laguntzaileak egindako esperimentuek erakusten dute kanpoko saria izan ahal
duen prezioa. Haurreskolakoei, marrazkietan interes handi bat dutela eta,
eskatu zizkioten hiru baldintza esperimentalen menpean marrazteko. 1) “aldez
aurretiko sariaren” baldintzapean (kanpoko orientabide motibazionala)
erakutsi zitzaizkion diploma formal duen saria non "artista ona “ jartzen
zuen eta galdetu zitzaizkion ea marraztu nahi zuten diploma lortzeko. 2) "Ez
sari" baldintzapean (barneko orientabide motibazionala) marraztea
bakarrik eskatu zitzaizkien. 3) "ustekabeko
saria" (baldintzapean) umeei galdetu zitzaizkien ea marraztu nahi
zuten eta bukatzerakoan "artista onaren" diploma jaso zuten
ustekabeko era batean.
Aste bat beranduago, ikertzaileek ekintza artistikoa gelan antolatzen
dute eta modu honetan umeek erabaki ahal dute parte hartzea ala ez. Aste horren
zehar diploma irabazteko marraztu zituzten umeek (itxarotako sari baldintza)
marrazten beste baldintzetako umeek baino askoz denbora gutxiago iraun zuten.
Preesperimentazio mailekin konparatuz, aurreko sari baldintzetako umeek
jaitsiera nabarmen bat eduki zuten marrazteko interesean. Ez sari eta
ustekabeko sari baldintzetako umeek ez zuten jaitsiera hori erakutsi interes
mailetan.
"Ustekabeko sariaren" baldintzaren taldeen datuak
garrantzitsuak dira zeren kanpoko orientabide motibazionala zer den erakusten
du eta ez interes jaitsiera sortarazi zuen saria.
Emaitzak interpretatzeko orduan, buka dezakegu nagusien motiboekin
zerikusi guti dutela haurreskolako muestra bat delako, non lan esperimentala
marraztea zen, eta saria diploma bat. Nagusiekin erantzun berak ihardetsi dira
lan hauek erabilita (adibidez; puzzleak, anagramak...) eta sari ezberdinak
(adibidez; jostailuak, dirua.) (Condry, 1977, Deci, 1971, Greene eta Lepper, 1974,
Lepper eta Greene, 1975, 1978, Ross, 1975, Swann eta Pittman, 1977). Beste alde
batetik, barneko baldintzaren eragin ezezkorraren onerapena inplikatzen du
saria beti barneko motibazioa gutxitzen duela. Hau galdekizun batean jarri zen,
eta ikerketa psikologikoak hamarkada ta erdi bat egiten pasa ondoren baieztatu
dezakete saria ez duela beti barneko motibazioa gutxitzen .Hiru faktore
mugatzaile daude zeintzuk mugatzen dute noiz saria barneko motibazioa gutxitzen
duen. Lehenengo faktore mugatzailea saria barneko motibazioa gutxitzen badu,
sari itxarobide da. Lehen esan dugun bezala (Lepper
et. al, 1973) ikasketak esaten du kanpoko saria kanpoko motibazioa gutxitzen
duela bakarrik pertsona horrek bere errendimenduarengandik sari bat jasotzea
espero duenean. Ez badu saririk espero, ematen bazaio edo ez alde batera
utzita, saria ez du barneko motibazioa gutxituko.
Bigarren
faktore mugatzaile bat sari nabarmena da.
Ross (1975) proposatu zuen kanpoko.
Saria
motibazioa gutxitzeko pertsona horren esperientzian nabarmendu behar zutela
lana egiten zen bitartean. Bere esperimentuan, umeei hiru baldintza
esperimentalean ekintza bat egiteagatik sari elikagarri bat eskaintzen
zizkieten. Umeei erakatsi zizkioten : 1) ekintza egiten zuten bitartean denbora
guztian sarian pentsatzen egoteko (baldintza oso nabarmena) 2) denbora guztian
zehar janariarekin zerikusia ez duen gai batekin pentsatze egoteko (baldintza
gutxi nabarmendua), edo 3) ekintza egitea bakarrik sari elikagarria lortzeko
(kontrolezko baldintza) .Baldintza gutxi nabarmenduko umeekin konparatuz ,
baldintza oso nabarmena eta kontrolezko baldintzako umeek jaitsiera nabarmen
bat adierazten dute lanen eskaintzan, lanen selekzio askatasun batean utzita.
Emaitza hauek adierazten dutena da saria ez bada nabarmentze orduan barneko
motibazioa gutxitzeko efekturik ez du izango .
Azkeneko baldintza mugatzailea da saria ukigarria bada. Sari ukigarriak, sariak, dirua eta janaria
bezalakoak barneko motibazio baten jaitsiera sortzeko joera dute sari ez
ukigarriak laudorioak eta hitzezko animuak bezalakoek bitartean ez dute emaitza
horiek (Anderson, Manoagian, eta Reznick, 1976, Deci 1971, 1972, Swan eta
Pitma, 1977). Beste era batean esanda, ikus ,entzun, dastatu, eta ukitu
daitezkeen sariek barneko motibazio jaitsiera bat sortzen dute sari abstraktu
eta sinbolikoek bitartean ez dute hori egiten. Hiru faktore mugatzaile hauek
adierazten dutena da sariek ez dutela beti barneko motibazioa gutxitzen baizik
eta barneko motibazio jaitsiera ematen dela gizabanakoaren hasierako barneko
motibazio altua denean eta ekintza egiteagatik sari ukigarri bat edukitzeko
espektatiba duenean.
Azken aldian sariaren prezio ikusezinaren jaia asko handitu
da lanenganako etorkizunerako interesa eta atxiki plazera baino arantzago
(Condry 1977, 1987; Condry & Chambers,1978 ; Harter,1978 ; Shapira,1976).
Ikertzaile honekiko adostasunean, kanpoko orientabide motibazionala ez du
bakarrik hurrengo barneko motibazioa gutxitzen baizik eta ere ikasketaren
prozesuan gurutzatzen da. Orokorrean, kanpoko sariak ikasketarekin gurutzatzen
zergatik ikasketaren prozesuaren arreta galtzen da eta hau bideratzen da saria
lortzeko portaera ona lortzera. Dirudienez saria egiten duena da gizabanakoa
domeinu ezarri saiatu beharrean saria lehen baino lehen eskuratzen saiatzen da.
Barneko motibazioa duten gizabanakoekin zailtasun moderatuko lanak
selekzionatzen dutenekin konparatu, kanpoko motibazioa duten gizabanakoek lan
errazak aukeratzen dute zeren lan hauek sari azkarrak lortzeko probabilitate
handiagoa dauka (Pittman, Boggiano eta Ruble, 1983). Gainera, lana egiten duten
bitartean kanpoko motibazioko indibiduoek proklibeagoak dira tonu emozional
ezkorretara (adibidez, frustrazioa) barneko motibazioko gizabanakoek baino
(Garbarino,1975). Kanpoko sariek baita sormena ahultzen dute (Amabile,1983) eta
egiten du jendea lan errazak hartzea ( Pittman, Emery eta Boggiane,1983). Ere
aurkitu da kanpoko orientabide motibazionala kontzeptuzko ikasketa txarragoa
dela ( adibidez, nota ona ateratzeko bakarrik ikastea ; Grolnick eta Ryan, 1985).
Gainera, sariak ematen diren lekuan, produktu egokia lortzerakoan ekintza
sarituei amaiera ematen zaio (Kruslanski, Stein eta Riter, 1977). Kanpoko sari
bat ez dagoen lekuan ekintza bukatzeko erabakia gizabanakoaren behar
psikologikoak hartzen du, hau da, barneko motibazioko ekintzak bukatzen direla
kuriositatea beteta gelditzen denean edo domeinu on bat hartzen denean
bitartean kanpoko motibazioko ekintzak bukatzen dira irizpide bat bete denean
adibidez orrialde zehatzak irakurtzea azterketa gainditzeko (Coundry,1977,
Condry eta Chamber,1978).
KANPO MOTIBAZIO PROZESUEN ALDERDI
POSITIBOAK
Kanpo motibazioaren atal osoan zehar, argi dago zuzentzen
den mezua: Pertsona batek portaera bat burutzeko beharrezkoa duen motibazioa
areagotzeko, portaera hori positiboki errefortzatu beharra dago. Zenbait
adibide fitxen ekonomia adibidez- baieztapen hau indartzeko eman ziren.
Bestalde, 1ehen azaldutako gomendioek barne motibazioan eragin negatiboa ezan
dezaketela adieraziz, atal honek zenbait ebidentzia aurkezten ditu. Nola jakin
zein orientazio motibazionala den egokiagoa hartzea?
Gehienetan, gizabanakoaren hasierako barne motibazioa oso
baxua denean, nahiago izaten dira kanpoko orientazio motibazionalak. Sariek,
hau da kanpo motibazioak, hasieran aspergarria den eginkizunak interesa hartzea
lor dezakete. Sari erakargarri baten aurrean gizabanakoak edozein eginkizunean
parte hartuko luke. Bestalde, sarituak ez diren gizabanakoek, eginkizunetan
parte hartzen dute, beraientzat duten barne erakargarritasun baxuan oinarrituz.
Kanpo orientazio motibazionala erabili baino lehen, Levine
eta Fasnatcht-k ( 1974 ), sari emaileek eginkizunekiko barne balioa areagotzeko
bideak bilatzeko gomendatzen dute. Hezitzaileek ere curriculuma
interesgarriagoa izatea lor dezakete, haurrentzat interesgarriak ez diren
ikaskuntza programak sartu aurretik; industriak lana interesgarriagoa egin
dezake, Langileentzat erakargarria ez den lana errefortzatu aurretik; eta
terapeutek jokabidea egokitzailea barne erakargarriagoa izatea egin beharko
lukete, kanpo errefortzuak erabili baino lehen, jokabide ez egokitzaile
adierazteko.
Bestalde,
barne orientazio motibazionala kanpo orientazio motibazionala baino nahiago
izaten da, gjzabanakoaren barne orientazio motibazionala altua denean.
Gizabanakoak eginkizunean izango duen partehartzearen probabilitatea altua
denean, sariak ez dira beharrezkoak gizabanakoak eginkizuna hasi edo
errepikatzeko. Kasu horretan sariak beharrezkoa ez izateaz gain, barne
motibazioa kanpo motibazioan bihurtzeko arriskua egon daiteke.
BARNE SARIAK
Kanpo sarien beharrak gabe eginkizunetan gozatzea lor
badaiteke, galdera hau sor daiteke: Eginkizun bat barne motibazioaren oinarrian
dauden faktoreak aztertu dira eta bi arlo osagarri zehaztu dira:
1.-
Aktibitateen zenbait ezaugarri berez barne motibatzaileak dira. Zenbait
aktibitate beste batzuk baino interesgarriagoak eta gozagarriagoak dira.
2.-
Partehartzean, barne motibazioa errazten duten auto-pertzepzioak existitzen
dira. Aktibitate batean beraien burua modu autodeterminatzaile, jakinnahi eta
trebean auto-pertzibitzen duten pertsonek aktibitate berdina errepikatzeko
joera dute.
AKTIBITATEAREN
EZAUGARRIAK
6.2 irudiko ezkerraldeko marrazkiak begira itzazu. Zeintzuk
dira (a) eta (b) zutabeetatik interesgarri eta deigarrienak? Bikote bakoitzean,
zein marrazki begiratzen duzu denbora gehienez eta zein gutxienez? Orain 6.2
irudiko eskuinaldeko marrazkiak begira itzazu. Zein da gehien atsegin duzuna
bost marrazkietatik eta zein aukeratuko zenuke zure egongelako tximinian zintzilikatzeko?
KONPLEXUTASUNA, BERRITASUNA ETA EZUSTEKOTASUNA
Subjektu arrunta bazara, segur aski denbora gehiagoz
begiratu dituzula (a) zutabeko marrazkiak (b) zutabekoak baino, eta
eskuinaldeko marrazkietatik 3 eta 4 izan
dira atseginenak. Irudiko ezkerraldean, (a) zutabeko marrazkiak konplexu, berri
eta ezustekoagoak dira; (b) zutabekoak berriz errazagoak, errepikagarriagoak
eta aurreikusgarriagoak dira. Ikusiko dugun bezala, pertsonek denbora gehiago
pasatzen dute estimulu konplexu, berri eta ezustekoenetan. Irudiaren
eskuinaldean konplexutasun maila desberdinak dituzten marrazkiak daude; marra
kopurua areagotuz doa. 3 eta 4 marrazkiak denbora gehiagoz begiratzearen
arrazoia, erdi mailako konplexutasunak afektu positibo erdi mailakoa izatea
bultzatzen duelakoaren printzipioan oinarritzen da (Heyduck eta Bahrick, 1977).
5. Marrazkia konplexuena da (beste marrazkiak baino marra gehiago dituelako)
eta 1go marrazkia berriz sinpleena.
Marrazki
oso konplexuek pertzepzio gatazka eta zalantza gehiegi sortarazten dute;
marrazki sinpleek berriz, ez dute nahikoa zirikatzen. Bestalde, 3 eta 4
marrazkiek zalantza eta pertzepzio gatazka egokiak sortarazten dituzte, beraz
intrintsekoki interesgarriak eta pertzepzioz atseginak dira (Berlyne, J 960;
Heyduck eta Bahrick, 1977)
Estimulu
konplexuen kasuan, estimulu eta gertakizun berriek jakin-nahi eta esplorazioa
puntu gorenean daude Niagara-ko ur-jauziak lehenengo aldiz ikusten dituzunean
edota zerrenda garrantzitsuetako azken abestia entzuten duzunean, baina
lehenengo kontaktuaren ondoren, esplorazioa eta jakin-nahiaren jaitsiera handia
ematen da.
Errepikapenak
esplorazioaren jatsiera sortu duenean, zeharo desberdina den estimulu baten
aurkezpenak (usaimena...) erantzun esploratzailea berriro piztuko da
estimuluaren ezustekotasunaren ondorioz (Berlyne, 1957).
Suposatu
ezazu, esperimentu psikologiko batean zaudela, eta bertan 9 buruhausgarri
osatzea eskatzen zaizula. Buruhausgarriek 3 dimentsio eta 8 kubo dauzkate,
forma desberdinak osatzeko manipulatu daitezke.
6.3 irudiak zure partehartzea eskatu ditzaken 2 egoera
esperimental aurkezten ditu. "Irregularrena" (MsI) den baldintzan, 9
forma osatu behar dira buruhausgarriarekin, irudiaren goialdean agertzen
direnak (kuboa, aulkia...). "Gutxien irregularra" (MnI) den
baldintzan, buruhausgarrien zenbait forma errepikatzen dira, beraz, 3 formen
sekuentzia 3 aldiz errepikatu beharra dago (Kuboa, “L”, “T”). 9 buruhausgarriak
osatzerakoan, ze interes maila izan duten galdetzen zaizu. Probabilitate
altuena, "irregularrena" den baldintzan osaturikoa interesgarri,
berri eta ezustekoagoa izatea da.
Horregatik MsI baldintzakoek jakinnahi eta interes altuagoa dutela diote
buruhausgarrietan.
Konplexutasun, berritasun eta ezustekotasuna estimuluen
patroien ezaugarriak dira. Estimulu bat beste batekin konparatu daiteke (6.2
irudian, konplexutasuna) edota estimulu bat iraganeko beste estimulu batekin
konparatu daiteke (6.3 irudian, berritasuna eta ezustekotasuna). Konplexutasun,
berritasun eta ezustekotasunak duen garrantzia barne motibazioan, bakoitzak
ezaugarri berdinak dituela motibazioan, jakin-nahia eta interesa sortarazi eta
esplorazioa, ikerkuntza eta manipulazioa bultzatuz, (Berlyne, 1960)
ERRONKA HOBEZINA
Mihaly Csikszentmihalyi, barne motibagarriak diren aktibitatetan
interesatua dagoen ikertzailea da. "Jarioa" aztertu zuen. Jarioa,
esperientzia orokorra eta barne motibaziotik sortzen da. .Jarioan,
kontzentrazio maila altua dago, eta aktibitatearen inplikazio osoa ematen da.
Jarioan zehar, pertsonaren jarrera esfortzurik gabe ematen da, bere gaitasunak
eta aktibitatearekin elkarrekintza kontrolatzen dituela sentitzen du. Jarioa,
barne esperientzia oso gozagarria denez, pertsonak aktibitatea errepikatzen du
jarioa lortzearren.
Csikszentmihalyi-k jarioaren esperientziak aztertzeko, xake
irakasle, eskalatzaile, dantzari, eta beste lanbidetako zenbait profesional
aztertu zituen. Aztertutako aktibitateen arteko desberdintasunetaz gain, jarioa
emateko beharrezkoak diren baldintzak finkatu zituen. Jarioaren aurrekaria
desafio hobezina da: Aktibitate batek eskatzen duen zailtasun maila eta
pertsonaren gaitasuna maila berekoak direnean ematen da. Eginkizunak gehiegi
eskatzen badu, desafioa zailegia izango da eta eginkizunak gutxiegi eskatzen
badu, desafioa errazegia izango da. Desafioak gizabanakoaren gaitasunen
gainetik daudenean, antsietatea sortarazten du. Desafioak gizabanakoaren
gaitasunen gainetik baina oso hurbil daudenean, kezka sortarazten du
(antsietate maila baxuagoa). Pertsonak, aurkezten zaion desafioaren eta bere
gaitasunen artean kongruentzia pertzibitzen duenean sortzen da jarioa.
Pertsonaren gaitasunak desafioa baino altuagoak direnean, aspertu egingo da.
Antsietatea, kezka eta asperraldia agertzen direnean ez da jarioa ematen.
6.4 Irudiak eginkizunaren zailtasunaren eta pertsonal
abilitateen arteko harremanaren grafiko bat erakusten du eta aldi berean bi
aldagai hauen arteko elkarrekintzaren ondorio afektiboak erakusten ditu.
Betebeharraren zailtasunak pertsonal abilitateak gainditzen dituenean (A
puntua), pertsonak kezkatzen dira; betebeharraren zailtasuna pertsonal
abilitateei egokitzen denean (B puntua) orduan pertsonek fluxua sentitzen dute
eta betebeharraren zailtasuna bere abilitate pertsonalak baino txikiagoa baldin
bada orduan pertsonak gogaitasuna sentituko du. 6.4 Irudian agertzen den
Csikszentmihalyiren eredua aplikatzen baldin badugu konplexuagoak diren arazo
motibazionalei, txostenemaile nobelak senti dezakeen antsietatea eta ekoizpen
linea batean lan egiten duen pertsona baten gogaitasuna ikusi ahal dugu.
6.4 Irudiak A, B eta C hiru kasu hipotetikoen
grafiko bategiten du ere mantsoki desafiatzailea den betebehar bati buruz.
Irudi honetan, (A, B eta C) indibiduoak ezberdintzen dira eginkizunak
suposatzen dituen desafioak betetzeko orduan beharrezkoak diren abilitate pertsonalei
buruz dituzten diferentziengatik: A kezkatuta sentituko da eginkizunaren
zailtasunak bere abilitateak gainditzen dituelako; Bk fluxua sentituko du bere
abilitateen eta eginkizunaren zailtasunaren artean kongruentzia bat dagoelako
eta C aspertuta sentituko da eginkizuna nahiko zaila ez delako. Jasandako kezka
eta gogaitasuna ikusita A eta C kezka eta gogaitasunarengatik fluxura nola pasa
al diren galdetu al dugu. Csikszentmihalyiren fluxu ereduaren arabera, kezka
gutxitzeko, Ak bi aukera edukiko luke: eginkizunaren zaletasuna gutxitzea edo
abilitate pertsonala hobetzea. Gogaitasuna leuntzeko, Ck eginkizunaren
zailtasuna handitu beharko luke edo abilitate pertsonala gutxitu
“desegokitzen”.Eginkizun batek suposatzen duen desafio bat berraldatzeko eginkizunaren
zailtasun maila aldatu al da - matematikako buruketa ezberdinak aukeratuz,
puzzle ezberdin bat aukeratuz edo atletismoko lehiaketa batean beste lagun bat
aukeratuz. Eginkizunaren arauak ere aldatu al dira- denbora tarte zehatz baten
barruan puzzle bat betetzera eginez edo tenis jokalari bati akats gehiago edo
gutxiago permitituz. Abilitate pertsonalen manipulatzeari buruz, hauek
praktikarekin hobetu al dira edo abilitate maila gutxitzeko eragozpenak sortu
al dira, adibidez lasterketa bat egitea orkatiletan pisuak eramanez edo egitea
nire ezkertiar anaiak egiten zuena txikitan tenisera jolasten eta ezkerreko
eskua erabiltzea zen!
Csikszentmihalyiren ereduaren adibide espezifiko bezala
eskiatzera joaten diren hiru lagunen adibidea hartuko dugu. Pistak maila
desberdinekoak dira beraz nahiko lauak daude (pista berdeak),malda apur batekin
(pista urdinak edo gorriak) eta oso zailak (pista beltzak). 6.4 Irudiaren
arabera, hiru eskiatzaileak esperientzia maila ezberdina edukita, bakoitzaren
esperientzia emozionalak ezberdinak izango dira pistaren arabera. Eskiatzaile
nobelak fluxua lehenengo pistan sentituko du baian kezka eta antsietatea erdiko
pistetan eta zailetan. Eskiatzaile esperimentatua fluxua erdiko pistan
sentituko du baina gogaitasuna hasberri pistetan eta kezka pista zailetan.
Eskiatzaile profesionalak fluxua pista zailetan sentituko du baina gogaitasuna
hasberri pistetan eta erdikoetan. Hala ere, eskiatzaile bakoitzak fluxua senti
dezake pista mota bakoitzean abilitate pertsonalaren maila eta pistaren
zailtasun maila apropos egokituz. Eskiatzaile batek abilitate pertsonalaren
maila gutxitu edo handitu dezake praktika edo desgaikuntzaren bitartez eta
pistaren zailtasuna alda dezake oztopo batzuei aurre eginez edo oso poliki
joanez. Eginkizunaren abilitate maila eta zailtasun maila egokitu ahal izana
pertsonak desafio hobezinak sortzera bultzatzen ditu, hau da, barrutik
motibatuak egoteko oportunitateak.
Csikszentmihalyiren ereduaren aplikazio praktikoak liluragarriak dira.
Eredu honekin antsietatea, kezka eta gogaitasuna leundu al dira bi
aldadagaietatik bat egokituz: eginkizunaren zailtasuna edo abilitate
pertsonalak. Perspektiba honetatik, edozein
aktibitate atsegingarriagoa egin al da.
Ondorioa. Lehenago aipatutako ikertzaileen ikuspuntuaren arabera, barrutik
motibatzaileak diren aktibitateak ezusteko forma berriak dira, arreta eta
kuriositatea erakartzen dutenak eta desafio ezin hobeak eta errendimenduko
feedbacka aurkezten dutenak. Aldi berean aldagai guzti hauek ikasteko, Loftus
eta Loftus-ek (1983) bideo- jokoen popularitatea ikasi zuten eta ondorio honen
baieztapena aurkitu zuten. Bideo- joko ezagunenak (adibidez, “pac man”)
pantaila ezberdinekin, (ezusteko forma berriek) jokatzailearen arreta guztia
eskatzen zuten (atentzioaren eta kuriositatearen hartzea) eta abilitateko maila
ezberdin aurrerakoiak sartzen zituzten (desafio hobezinen aurkezpena) eta
berehalako errendimenduaren feedback argia ematen zuten. Ezaugarri hauek
aurkezten ez zituzten jokoak ez ziren hain positiboki puntuatuak izan.
Auto-pertzepzioak
Jokaeraren ezaugarriak nabarmentzen duten barruko
motibazioaren ikasketekin batera autopertzepzioetara seinalatzen dutenak daude.
Barrutiko motibazioaren
norbanakoko
auto-pertzepzioko fokatzeak Robert White-n (1959) tesitik garatu ziren, honek
proposatu zuen barrutik motibatuak dauden jokaerak direla pertsonak parte
hartzen duen horietan inguruarekin konpetente eta autodeterminantea bezala
ebaluatu ahal izateko. Modu honetan, inguruko estimuluen ezaugarri zehatzei
(erantzun arren, indibiduoek bere auto-determinazioa eta bere konpetentzia
frogatzeko aukerak bilatzen dituzte modu aktibo eta intentzional batean.
Pertsonek igeri egiten, margotzen, basket- era jolasten, ...ikasten dute bere
abilitateak (edo "konpetentzia") frogatzeko eta bere kondukta
propioak hasteko (“autodeterminazioa” jardutea).
Konpetentzia. Barruko motibazioak indibiduoak desafioak bilatzea eta gainditzea nahi
izatea eragiten du (Deci eta Ryan, 1980). Feedbacka desafio hauei pertsonak
ondo edo gaizki aurre egin dien arabera honek duen konpetentzia sentsazioan
eragina du, beraz bere bizitzako gertakariak hasteko eta erregulatzeko
gaitasunean (Bandura, 1982). Konpetentziako pertzepzioek sortarazten duten
aktibitateak barrutiko motibazioak handitzen dituzte inkonpetentziako
pertzepzioak sortarazten duten aktibitateek barrutiko motibazio gutxitzen duten
bitartean (Deci eta Ryan, 1980, 1985).
Modu
esperimentalean mezu bat transmititzeko, ikertzaile batzuk subjektuei feedback
faltsuak ematen dizkiete, adibide bezala “buruhausgarri hauetan beraien
errendimenduak media gainditu zuen” mezua (Harackiewicz, 1979, 1357.orrial.).
Beste ikertzaile batzuk eginkizun esperimentala oso zaila balitz bezala
aurkezten dute eta subjektuak benetan nahiko erraza dena beste eginkizun baten
parte hartzera bideratzen dituzte (Arkes, 1979). Beste batzuk arrakasta/porrota
tipoko manipulazio esperimentalak erabiltzen dituzte (Reeve, Olson eta Cole,
1985). Egindako manipulaziotik at, emaitza beti bera da: pertzibitutako
konpetentziak barrutiko motibazioa handitzen du. Monetaren beste aurpegia da
feedback negatiboak eta errepikatutako porrotak barrutiko motibazioa gutxitzen
dutela. Feedback negatiboak inkonpetentzia inplikatzen duenez, ahozko feedback
negatiboa jasotzen duten pertsonek barrutiko motibazio gutxiago aurkezten dute
feedback positiboa edo ahozko feedbackik aurkezten ez duten pertsonek baino
(Vanerand eta Reid, 1984).
Estabilometrika aktibitateko testuinguruan subjektu maskulinoekin
burututako ikerketa batek barrutiko motibazioan pertzibitutako konpetentziak
betetzen duen papera erakusten du (Vanerand eta Reid, 1984). Subjektuak
heziketa fisikoko 84 ikasle bolondres ziren eta hauei komunikatu egin zitzaien
estabilometrika aktibitate muskularra kirol errendimenduko aurresan on bat
zela. Ikasleak aktibitate estabilometrikoarekin interaktuatzen zuten bitartean,
esperimentatzaileak errendimendu positiboko feedbacka ematen zuen behin eta
berriro ("badirudi oreka mantentzeko abilitate naturala daukazula eta zure
errendimenduan ikusten da) edo errendimendu negatiboko feedbacka (“hau
eginkizun erraza da, baina badirudi ez duzula aurrera egiten”). Edo
errendimenduko feedbackik ez. Saiakuntza askoren ondoren pertzibitutako ikasle
bakoitzaren konpetentzia eta hauek aktibitate estabilometrikorako zuten barrutiko
motibazioa ebaluatu egin zen. Vanerand eta Reid-en ikerketan, ahozko feedbackak
pertzibitutako konpetentzian aldaketa bat sortarazi zuen eta barrutiko
motibazioan aldi berean.
Autodeterminazioa. Robert Whiten tesiren ostean, Richard de Charms (1968) postulatu zuen
indibiduoak kausazko agenteak izateagatik ahalegintzen direla, kausako
lehendabiziko fokua, edo bere jokaeraren sortzaileak. Pertsonak ahalegintzen
baldin badira bere jokaerako agente kausalak izaten, orduan honek esan nahi du
kanpo kontrolei behin eta berriro erresistitzen ari direla. De Charmsek
autodeterminazioaren presentzia eta ausentziaren artean ezberdintasuna
ilustratzeko (1968; De Charms, Carpenter eta Kuperman, 1965) jatorri eta
peoi pertsonen metafora erabili zuen. Jatorri bezala, pertsonaren
jokaera hautaketa pertsonalaren arabera dago peoi bezala kanpo kontrolen
arabera dagoen bitartean, jolasa lana bihurtzen da, hasia beharrean, orientazio
motibazionala barrukoa izatetik kanpokoa izatera pasatzen da. Unibertsitatera
joateak espezialitate bat hartzeak edo klasera joateak hautapen pertsonal
bezala, jolas-lana konnotazioak dituzte, unibertsitatera bidali izateak,
espezialitate bat egitea aholkatzeak edo klasera behartua joan beharrak
gurasoen esanetara beharra-lana konnotazioak dituzte. Kasu bakoitzean,
aktibitatea berdina da baina jatorri pertsona baten bibentzia
autodeterminaziorengatik eta barrutiko orientazio motibazional batengatik
bereizten da, peoi pertsonaren bibentzia kanpo determinazioarengatik eta
kanpoko orientazio motibazionalarengatik bereizten den bitartean.
No hay comentarios:
Publicar un comentario