5. KAPITULUA
MOTIBAZIO EXTRINTSEKOA
Urtero, milioi bat amerikarrek
zauriak jasaten dituzte kotxe istripuen ondorioz. Istripu hauetariko asko
mortalak izango dira baina, kontu izan dezakegu istripuak ekiditeko, hala nola,
segurtasun gerrikoa jarriz. Segurtasun gerrikoak bizitzak salbatzen dituen
arren, gidarien %15ak bakarrik erabiltzen du.
Datu honi aurre egiteko, nazioko
iragarki kanpainak gerrikoak erabiltzera animatzen ditu gidariak, baina emaitza
askorik gabe. Ikerketa batean aurkitu zuten segurtasun gerrikoaren erabilera,
%17,1-etik %17,2-ra areagotu zela publizitate kanpaina baten ondoren (Robertson
et al.,1974). Publizitate kanpainen ordez, ikertzaileek beste metodo bat
erabili dute jendeak segurtasun gerrikoa erabil dezan. Metodo honen ardatza
litzateke, gidariei indargarri extrinsekoak
(kanpokoak) eskaintzea (Elman y Kilebrew, 1978, Geller, Casali y
Johnson, 1980, Rudd y Geller, 1985). Programa hauen oinarrian zera legoke:
gidariek beren kabuz segurtasun gerrikoa erabiltzen ez badute, indargarri
erakargarriak eskaintzea erabil dezaten.
Adibide bat litzateke Virginiako
Unibertsitatean aurrera eramandako programa bat, “segurtasun gerrikoaren
loteria” izenekoa (Rudd y Geller, 1985). Loteriaren publizitatea egiteko,
tamaina handiko iragarkiak jarri zituzten ikasgela, areto nagusi eta
publizitate tabloietan. Loteria irratiz ere jakinarazi zen. Loteriak honela
funtzionatzen zuen: campuseko poliziek, segurtasun gerrikoa jarrita zeramaten
gidarien matrikulak apuntatzen zituzten. Ondoren, matrikulak zozketa batean
sartzen ziren, astero hamar sari baino gehiago emanez ($20 eta $30 artekoak).
Sariak irabazi ahal izateko beharrezkoa zen gerrikoa jantzita eramatea.
Loteriak iraun zuen artean,
segurtasun gerrikoaren erabilera %16,6tik %25,8 arte igo zen. Emaitza hauekin
programa arrakastatsua izan zen, segurtasun gerrikoa erabiltzen ez zuten
pertsona asko erabiltzen hasi zirelako. Bestalde, programa porrot bat izan zen
gidarien hiru laurdenak segurtasun gerrikoa erabili ez zutelako.
Jarrera baikorra indargarri
atraktiboekin saritzea motibazio extrinsekoaren alde bat bakarrik da. Pertsona
askok indargarri erakargarri bat lortzearren jarrera baikorra erakusten duten
bezala, beste batzuk indargarri abertsiboak ekiditeko erakusten dute jarrera
hau. Segurtasun gerrikoaren erabileraren inguruan, erabiltzen diren indargarri
abertsiboen artean, alarma ez-atseginak, argi deigarriak eta segurtasun blokeo
sistemak erabiltzen dira (Geller el al, 1985). 1984 urte ondoren egindako auto
guztiek alarma ez-atsegina daukate, gidariak segurtasun gerrikoa jartzean
bakarrik desagertzen dena. Gerrikoa jartzeak soinuaren desagerpena dakar,
jartzen ez badute soinuak jarraituko duelarik. Beraz, jendeak ez du gerrikoa
jartzen euren bizitza salbatzeko, baizik eta soinua desagerrarazteko.
Hala ere, posible da sistema hau
deskonektatzea kable bat edo bi aldatuz gero. Hau dela eta Geller eta
laguntzaileek alderatu zuten, hau da konparatu zuten, segurtasun gerrikoaren
erabilera sistema deskonektatuta edo konektatuta zuten gidarietan. Guztia,
estimulu abertsiboen efektibitatea neurtzeko segurtasun gerrikoa erabiltzeko
garaian. Sistema deskonektatuta zuten gidarien kasuan (kontrol taldea)
segurtasun gerrikoaren erabilera media nazionalaren parean zegoen , %16
inguruan. Bestalde, sistema konektatuta zuten gidarien kasuan (estimulu
abertsibodun taldea) gerrikoaren erabilera izan zen: %40 argi deigarriarekin,
%100 alarmarekin eta %100 segurtasun blokeo sistemarekin. Emaitzek adierazten
dute gidariek gerrikoa erabiltzen dutela, honetarako indargarri sendo bat
dagoenean.
Kapitulu honetan, segurtasun
gerrikoaren erabileraren inguruan egindako ikerketak azaltzen ditu,
adierazgarria delako motibazio extrinsekoak nola gehitzen dituen jarrera
baikorrak eta nola desagerrarazten dituen jarrera ezezkorrak. Aurreko
kapituluan pertsonek jan eta edan egiten zuten arrazoi fisiologikoak direla
eta. Jarrerak ematen ziren eta arrazoiak bilatzen ziren fisiologian. Dena den,
esatea pertsona batek egarria duelako edaten duela, ez da azalpen nahikoa.
Edaten dugu ere arrazoi sozialak direla eta, publizitate kanpainak direla eta
edo besteek ere edan egiten dutelako. B.F.Skinner-ek dioenez, jarreraren
azterketa zehatz bat egiteko, beharrezkoa da jarraipen bat egitea barneko
arrazoiei buruz (adibidez, beharrak, pulsioak) eta era berean analisi zehatz
bat egitea ingurunean jarrera konkretu batek sortarazten dituen ondorioei
buruz.
SARIAK, ZIGORRAK ETA PIZGARRIAK
Motibazio extrinsekoaren ikerkuntzan kontzeptu oso
garrantzitsuak dira “saria, zigorra eta
pizgarria”.
SARIA: jarrera egoki bat burutu
ondoren norbaiti ematen zaion “zerbait”
hori da, modu honetan, pertsona horrek jarrera egoki hori berriro ere
errepikatuko duela espero da. “Zerbait” horrek, onartua izatea, nomina bat
jasotzea edo sari konkretu bat jasotzea esan nahi du.
ZIGORRAK(sariaren kontrakoa):
jarrera desegoki bat burutu ondoren norbaiti ematen edo jartzen zaion “zerbait”
hori da, modu honetan, pertsona horrek jarrera desegoki berriro ere
errepikatuko ez duela espero da. “Zerbait” hori, adibidez, kritika bat,
kartzela-kondena bat edo jendearen aurrean ridikuluan geratzea izan daiteke.
Sariak eta zigorrak, jarrera
konkretuen aurrean ematen edo jartzen diren “zerbait” dira, eta jarrera hauek
berriro gertatzea baldintzatzen dute.
PIZGARRIAK: pertsona bat jarrera
egoki bat edukitzera bultzatzen duen “zerbait” da. Pizgarria, jarrera izan
aurretik ematen den “zerbait” da.
Saria eta zigorra eta pizgarriaren
artean 2 ezberdintasun nagusi daude: 1) Ematen den momentua; 2) “Zerbait”
horren funtzioa. Sari eta Zigorraren kasuan, jokabidea izan ondoren ematen
dira, eta berriro gertatzea baldintzatzen dute. Pizgarriaren kasuan berriz,
jokabidea gertatu aurretik ematen da, eta honen hasiera bultzatzen dute.
Sariek,
zigorrek eta pizgarriek eragiten dituzten ikaskuntza prozesuak
Oso garrantzitsua da jakitea
zergatik sariak dira hain atseginak, zigorrak hain desatseginak eta pizgarriak
jendea erakarri edo alderatzen duten. Hau, esperientziaren bidez
jasotzen den zerbait da. Hala ere, egia da, badirela zenbait gauza berez
txarrak direnak, ondorioz, ez dute ikaskuntza edo eta esperientziarik behar
izaten.
KONDIZIONAMENDU
KLASIKOA
Taula
5.1. Erreflexu inkondizionalak
EL(est. Baldintzatugabeak) RI(erant.
baldintzatugabeak)
Digestio-aparatua
Janaria listua
Egoera txarreko janaria botaka egitea
Esofagoan zerbait
edukitzea botaka egitea
Ugal-aparatua
Genitalen laztantzea lubrikazio
baginala zakilaren
tentetzea
orgasmoa esnearen
segregazioa
Zirkulazio-aparatua
Tenperatura altuak izerditzea,
gorritzea Soinu
fuerteak azelerazio
kardiakoa Zuritzea
Arnasa-aparatua
Sudur-gorritzea doministikua
Esofagoan zerbait
edukitzea eztula Alergia asma
krisialdia
Sistema-muskularra
Tenperatura baxuak hotzikara
Golpeak,
deskargak,erredurak erretiratzea
Begietan argia edukitzea begi-niniaren txikitzea
Haur-erreflexuak
Masailak laztantzea burua mugitzea
Ahoan zerbait edukitzea sukzioa
Janaria ahoan degluzioa
Eskuan zerbait edukitzea prensioa
Zutik jartzea oinez
ibiltzea
Taula honetan 12 gauza (“zerbait”)
desberdin agertzen dira, atseginak edo desatseginak izan daitezkeenak
gizakiarentzat; janaria, soinu fuerteak, alergiak...
Gaur
egun dauden ikaskuntza prozesu garrantzitsuenak bi dira: kondizionamendu
klasikoa eta kondizionamendu operantea. Lehenengo, kondizionamendu klasikoa
aplikatuko da motibazio extrinsekoan, eta ondoren, berdina egingo da
kondizionamendu operaztearekin.
Baldintzapen klasikoaren bidez bi estimulu segidan elkarkidetu
(asociar) daitezke. Lehenengo estimulua atsegina izaten da normalean, bigarrena
berriz, neutroa. Segidan azaltzen direnez bi estimulu hauek, bat bestearen
atzetik, nahiz eta lehenengo estimulua desagertu erantzun erreflexua berbera
izango da, bi estimuluak batera azaldu edo bakarra (bigarrena) azaltzen bada
ere.
Baldintzapen klasikoan parte hartzen
duten elementuak honako hauek dira: estimulu baldintzatugabea , erantzun
baldintzatugabea (=erantzun erreflexuak ), estimulu baldintzatua eta erantzun
baldintzatua. Estimulu baldintzatugabeek, erantzun baldintzatugabeak
sortarazten dituzte, eta estimulu baldintzatuek, erantzun baldintzatuak sortarazten dituzte.
Estimulu
eta erantzun erreflexuek gizakien jarrera innatoak adierazten dituzte. Estimulu-erantzun
erlazio hau baldintzatugabea eta ez ikasia da. Ikaskuntzaren bidez, estimulu
neutroak estimulu baldintzatuak bihur
daitezke. Ondorioz, esan daiteke, estimulu baldintzatua, estimulu
baldintzatugabea noiz azalduko den adierazten digun estimulu neutroa dela.
Erantzun baldintzatua ikasitako zerbait da.
Adibidea: pertsona batek, defentsa erantzun fisiologikoa
garatu dezake zakur handi baten aurrean. 5.1 taularen arabera, soinu fuerteek
aurpegiaren zuritzea eta bihotzaren taupadak bizkortzea eragiten dute.
Baldintzapen klasikoa gertatu aurretik, zakurra estimulu neutroa kontsideratzen
da, inkapaza dena erantzun erreflexuren bat sortarazteko. Baldintzapena
gertatzen ari den bitartean, zakurraren begirada zorrotza nabarituko dugu, eta
ondoren, zaunkaka hasiko da zakurra, sekulako beldurra sortaraziz gure barnean.
Beldur hau nabarituko dugu, zakurraren zaunkak entzuten ditugun aldi
bakoitzean. Behin baldintzapena gertatu dela, zakurraren begirada soilak
sortaraziko digu beldurra (aurpegiaren zuritzea eta bihotzaren taupaden
bizkortzea); hau da, ez dugu zaunken beharrik izango hau sentitzeko.
Eskuraketa
Estimulu neutro bat, estimulu
baldintzatua bihurtzeko prozesua da. Hau gertatzearen probabilitatea zenbait
faktoreren eskutan dago. 5.2 taulak sei aldagai aurkezten ditu, estimulu
baldintzatuaren eta estimulu baldintzatugabearen arteko erlazio gogorra
baldintzatzen dutenak. Estimulu baldintzatuaren indarrak, erantzun baldintzatu
bat agertzea ahalbidetzen du. Aurretik aipaturiko faktoreez gain badira kontutan
hartu beharreko beste hainbat ere: estimulu baldintzatuaren eta estimulu
baldintzatugabearen arteko erlazioa; erantzun baldintzatuaren intentsitatea;
erantzun baldintzatuaren agerpen maila altua; estimulu baldintzatua agertzen
den momentutik, estimulu baldintzatugabea agertzen den momentura igarotzen den
denbora eta prestakuntza biologikoa.
5.2 taula estimulu baldintzatuaren
indarraren sei eragile:
1.
EB-EBg arteko erlazio kopurua
2.
EB-EBg erlazioen egonkortasuna
3.
EB-aren nabarmentasuna
4.
EB-aren intentsitatea
5.
EB-Ebg estimuluen arteko denbora
tartea
6.
Gizakiaren prestakuntza biologikoa
Prestakuntza biologikoak, (EC-EI ) erlazioa mugatzen
duela erakusteko, hurrengo esperientzia baliagarritzat hartu behar da (Garcìa
eta Koelling, 1966). Bi arratoi talde, 3 (EC ) zeuden ingurune batean
aurkitzen ziren: zapore bat, ikusmen estimulu bat eta soinua. Zaporea, ura eta
sakarina zen, ikusmen estimulua argia eta soinua alarma. Arratoi talde
batentzako, 3 estimuluak deskarga elektrikoarekin asoziatzen ziren, beste
taldekoentzat berriz, 3 estimuluak goragalearen erantzuna erakartzen zuten.
Ondoren estimuluak, modu bakanean aurkezten ziren (zaporea soilik, ikusmen
estimulua soilik, eta soinua soilik) eta ea (EB) (erantzun baldintzatua)
gertatzen zen behatu zuen. Deskarga elektrikoaren taldeak, argiarekiko
abertsioa erakutsi zuen, baina zaporedun urarekiko abertsiorik ez. Erradiazioa
erabiltzen zuen taldeak, urarekiko abertsioa erakutsi zuen, baina ez argia edo
alarmarekiko. Esperientzi honetan, arratoiek, probabilitate handiagoa
dutela zapore ezezagun bat goralearekin
erlazionatzeko deskarga elektrikoa argia edo soinu ezezagun batekin
erlazionatzekoa baino erakusten digu.
Arratoiek erlazio hauek burutzen dituzte, biologikoki prestatuagoak
daudelako.
Aplikazioak
Baldintza
klasikoaren bidez, gizakiak zera ikasten du: 1) Berehala emango diren
inguruneko estimuluetara aurreratzea , eta 2) inguruneko estimulu askoren
balore bizigarria edo balore baldintzatua. Inguruneko estimuluak aurresaten
dutenari buruz, gizakiak, estimulu batek,
orokorrean, bigarren estimulu bat aurresaten duela ikasten du. Aurreko
adibidean, zakur handi baten ikusmenak, zaunka indartsu bat zetorrela igarri
zuen. Gizakiak ere ikasten dute, aurpegi irribarretsu eta aurpegi haserretsu
batek ze erantzuna ekarriko duen. Balore bizigarriari dagokionez, gizakiok
usaimen balorea, haserraldiaren ahotsak, musika piezak... ikasten ditugu.
Baldintza klasikoari dagokionez berriz, zenbait usainek (lurrina, ogi freskoa)
positiboki onartuak daude; beste zenbait usain ordea, (bolbora eta esne ustela
) negatiboki baloratuak daude. Estimulu baldintzatuak balore bizigarria hartzen
dute, hauek, motibazioren esanahia dute hurbiltasuna edota ukapena erakartzen
dutelarik.
Baldintzapen emozionala Baldintzapen
klasikoaren bitartez, erantzun emozional indartsuak lortzen dira, zenbait
estimuluekiko beldurra edo antsietatea esate baterako. Adibide egokia eta
klasiko batetan, Neal Miller (1948) baldintzapen klasikoaren bidez beldurraren
lorpena zertan datzan azaldu zuen. Millerrek, bi egurretako kaxa batetan sartu
zuen animali bat, bata beltzez margotua eta bestea zuriz margotua eta ate
batez, bata bestetik bananduak.
Esperientziari hasiera eman baino lehen, animalia bi gunetatik ibiltzen zen
askatasun osoarekin, inorenganako preferentziarik aurkeztu gabe. Gune zuriak ordea, zorua saretxo batez
estalita zuen nondik deskarga elektrikoak jasotzen ziren. Esperientziaren
1.zatian, animalia gune zurian soilik egoten zen 60 segunduero zorutik 3segundu
irauten zuten deskarga elektriko suabeak jasotzen zituelarik. 60 segundoak
igarotzean, animaliari atea irekitzen zitzaion eta berehala gune beltzera ihes
egiten zuen. Lehenengo 10 saioetan, animalia gune zurian gune zurian ezartzen
zen deskargak jasotzen zituelarik eta guneen arteko atea irekita zuelarik.
Azken 5 saioetan, animalia gune zurian ezartzen zen baina kasu honetan
deskargarik gabe (11.15). Deskarga ezartzen ez zenean, animaliak berehala ihes
egiten zuen gune zuritik beltzera. Bere ihesaren jarrerak adierazten zuen
moduan, animaliak beldurra izango dio gune zuriari. Gune zuria hasera (EN)
izatetik, balore bizigarri bihurtuko da (EC) ukapen emozionala(beldurra) eta
ihesaren erantzuna(CR).
Gizakiak ere ikasten dituzte
beldurraren erantzunak. Zakurrei, azterketei, altura handiei, jende aurrean
hitz egiteari eta beste estimulu anitzei beldurra izaten zaie. Min fisiko edo
psikologikoarekin erlazionatzen den edozein estimuluk beldur erantzun bat eman
dezake. Hortz klinikaren kontsulta adibide bat izan daiteke. Dentistaren
instrumentuek ahoaren nerbio bat ukitu dezakete eta mina sortu, dentistaren
aurpegiak edo dentistaren kontsultara joan izan beharrak, beldurra sortuko duen
estimulu bat izan daiteke. Baldintza klasikoaren bitartez, taladroaren soinu
soilak edo dentistaren imajinak, pertsonari beldurra jasan araztea gerta
daiteke.
Erreakzio emozionala abertsioarekiko
orokorragoa denean, antsietate orokorra eta beldur konkretua ez dena sentitzen
da. “Tiburon” filma adibide egokia izan daiteke. Film horretan, musika,
marrazoak erasotzen duen bakoitzean
entzuten da eta amaieran musikak soilik, jendeari antsietatea
sortaraztea lortzen du. Musika (EC) da “zerbait txarra” gertatuko dela
aurresaten duenez gero. Pertsonek ez dute filmekiko antsietatea soilik; gidatzeari,
zitei,atletismoari, natazioari eta beste esperientzi anitzei ere antsietatea
die.
Baldintzapen fisiologikoa
Beldurrarekiko erreakzioa edo antsietatea baldintzapen klasikoarekin lortzen delarik erantzun fisiologikoekin
datoz; odol presioa, buruko mina, eta sabeleko ultzeraren modura. Egoera
fisiologikoen baldintza klasikoa egiaztatzeko, De Leon, (1972) subjektuak
eserleku bigun batetan eserarazten zituen. Subjektuak eserita egoten ziren
bitartean, argi bat piztu eta itzaltzen zen eta segundo batzuk beranduago,
deskarga elektriko bat bidaltzen zuten eskuineko hankara. Esperientzian
murgildurik, odol presioaren neurriak hartu ziren. Jadanik lehen egunetik, odol
presio sistolekoa argia piztuta zegoenean askoz ere altuagoa zen (deskargarik
gabe) argia itzalita baino.
Zorionez, pertsonek, neurri berean
lortzen dituzte baldintzapen fisiologiko eredu adaptatiboak eta egoera
fisiologiko ez adaptatiboak. Adibidez; zenbait bolondres 30 segundotako soinu
suabe bat entzun zuten (Whitehead, Lurie eta Blackwel, 1976). Soinua moteldu
zenean, subjektuak 15 gradu mugitu zuten beherantz beren burua, jakiten denez,
odol presioa jaitsi egiten da. Esperientzi honetan, buruaren mugimendua (US)
zen eta odol presio jaitsiera (RI) edo (RC) izan daitezkeen. Soinu suabearen
eta buruaren mugimenduaren arteko erlazioaren errepikapenei esker, bolondres
hauen odol presioa jaitsi egin zen, soinu suabea entzutean soilik.
Desentsibilizazio
sistematikoa Desentsibilizazio sistematikoa pertsonak (EC)
beldurgarriaren imajina edota aurkezpena eratzen dute, erlaxazio ariketak eratzen
dituzten bitartean (Rachwan, 1967; Qwolpes eta Lazarus, 1966).
Desentsibilizazioaren helburua, erlaxazio erantzun bat lortzea da eta ez
inguruneko estimuluekiko beldurra. Lehenengo urratsa, subjektuari erlaxazio
sakona lortzeko ariketak irakastea izango litzateke. Saiakera honen ondoren,
(CS) hierarkia bat lantzen da; hierarkia honek beldurra erakarri behar du eta
beldurra edo fobiarekin zerikusia duena ( adibidez; hegazkinean hegan egiteko
beldurra). Hierarkia beldurra sor dezaketen egoera lista bat izango da; egoera
beldurgarrienetik, beldur gutxien sortzen duen egoera arte. Hierarkia arrunt
batek, 10 edo 12 egoera eduki ditzake, intentsitate altuago edo baxuagoarekin
eta gainera gai berberaz aritzen direnak (adibidez, hegazkina). Hirugarren eta
azken etapan, bezeroak egoera beldurgarriak bisualizatu edo fisikoki
aurreikusten da egoerarekin baina oraingo honetan, modu erlaxatu batetan eta
hierarkiaren ordena jarraituz.
Desentsibilizazio sistematikoa sugeekiko beldurra
zuzenduta zegoen (Lang eta Lazovik, 1963), ikertzaileak desentsibilizazio
sistema 24 bolondresei zuzendu zen, hauek sugeekiko beldur handia zutela
ziurtatu zuten eta sugeen presentzia soilak (ez pozoitsuak) . Erlaxazio
muskular sakonak burutu ondoren, eta beldur hierarkia eriki ondoren, hierarkian
azaltzen ziren 12 saioetan gutxi gora behera murgildu ziren. Desentsibilizazio
sistematikoaren saiakeraren ondoren, subjektuen sugeekiko beldur subjektiboa
eta ihes egitearen jarrera asko moteldu zen. Hobekuntza hau, zenbait kasutan
mantendu egin zen, eta beste askotan hobetu egin zen terapia amaitu eta sei
hilabeteko iraupenaren ondoren, burutzen den jarraikuntzan ikusi den moduan.
BALDINTZAPEN OPERANTEA
Baldintzapen
operantearen sortzailea Pavlov zen moduan, baldintzapen operantearen mailak Edward
Lee Thorndikek ezarri zituen. Thorndikek (1898) egurrezko kaxa batetan
animaliak barneratzen zituen, gehienbat katuak, eta kanpoan arrai freskoaren
zati bat ezartzen zuen. Katua kaxan barneratu ondoren, eta platera arraiaz bete
ondoren, Thorndike bere jarrera behatzera soilik mugatzen zen. Hasera batean,
katuak erantzun estereotipatu ezberdinak eratzen zituen; borobilean ibiltzea,
paretaren kontra igurtzia, arraina usaindu eta zangoak paretaren saretxotik
sartzen saiatu. Azkenean, jarrera hauetako batek, akzidentalki, krisketa ukitu
eta atea irekitzen zen . Momentu horretan, katua atera eta jan egiten zuen.
Berriz ere kaxan barneratzen zitzaionean, katuaren jarrerak helburu baterantz
zuzenduta zeuden (adibidez, paretak zangoekin ukitzea) baina oraindik ez zuen
modu estereotipatuan jokatzen. Denborarekin
katua kaxatik azkarrago ateratzeko saiakerak burutzen zituen. 40 aldioro
platera bete ondoren, Thorndikeren katuak ihes egin eta arrainari zuzentzen
zitzaion 20 segundotan saio bakoitzeko.
Katuaren jarrera estereotipatua,
jarrera estrategikoan bihurtu zela behatu zuen. Pareta zangoarekin ukitzea,
jarrera batean bihur zitekeen, plateraren kontra igurtzia, jarrera moderatu
batetan bihur zitekeen, (zenbait saiotan krisketari ematen ziolako) eta
borobilean oinez ibiltzea, ezinezkoa izango litzatekeen jarreran (palankari
inoiz eman ez zionez gero). Thorndikek ekintza bakoitzaren ondorioak finkatzen
zituela ondorioztatzera iritsi zen. Ondorio positiboak zituzten jarrerak
(adibidez janaria)probabilitate handiagoa zuten , negatiboak baino. Behaketa
hauek, gaur egun, Thorndikeren efektuaren legea bezala ezagutzen
da.Thorndikeren legea laburtzeko modu bat, ondorioak nahiz positiboak edo
negatiboak izan, ondorengo jarreran eragingo dutela da.
Inguruneko zeinuek ere, jarreran
eragin handia dute. Jarreran eragiteko
sariak, zigorrak eta pizgarriak nola batzen diren adierazteko, baldintza
operantearen esponenteak, honela adierazten dira:
S:R C
Goiko ereduan, “s” inguruneko
zeinuari deritzo, “R” erantzuna eta “C” ondorioa. R eta C batzen dituen geziak,
erantzunak ondorio mugatuak dituela deritzo. S eta Rren arteko puntuak ingurune
zeinuak erantzunaren “terrenoa” prestatzen dutela zuzentzen dute (baina ez
kausa), (Baldwin eta Baldwin, 1986).
Pertsona talde batek beste pertsona konkretu batengan atentzioa osoa
duenean, jendea egoeraren zeinu bezala jokatzen du txisteak kontatzeko,
jarreraren “terrenoa” prestatzen baita.
Egoera batetako zeinuaren ondorio
positiboak eta beste baten ondorio
negatiboak baldintzapen operantearen bitartez ikaskuntzari dagokio. (Baldwin
eta Baldwin 1986) fruta eta barazkiak
bere auzoko bi denda ezberdinetan erosten duen andere baten adibidea ezartzen
dute. Berria denez gero, ez daki ze dendak dituen ondorio positibo gehiago,
beraz hasera batean ez du inongo preferentziarik izango beraz, X denda eta Y
dendatara sarritan joaten da bata bestearen artean bitartekatuz.
Ondorioak: errefortzu motak
Jarrerak lau ondorio izan
ditzakete; errefortzu positiboa, errefortzu negatiboa, zigorra eta
ez-errefortzu. Errefortzu positiboa eta negatiboa jarrerak areagotzeko balio
duten ondorioak dira zigorra eta ez-errefortzua jarrerak gutxitzeko balio duten
ondorioak diren bitartean.
Errefortzu positiboa: Errefortzu positibo bat da estimulu bat zeinen bertan dagoenean,
ekintza bat ematearen probabilitateak areagotzen dira.Ume bati sari bat emateak
lehiaketa atletiko batean parte hartzeagatik, eta umearen parte hartzea mota
hauetako ekintzetan areagotzen bada, orduan saria errefortzu positiboa da. Berdina
gertatuko da ezezagun baten azalpenei irribarre egitean , zure irribarreak
ezezagunak gehiago hitz egitea egiten badu. Jarreran errefortzu positiboak duen
eraginaren adibide bat azterketa batetik dator( Crowell, Anderson, Abel eta
Sergio, 1987) bankuko kutxazainen jarrerari buruz, non ikusi ahal izan zen
erakusten zuten 11 jarreretatik
desiragarri eta duinak ziren areagotuak izateko.11 jarrera hauek honako
hauek ziren:
·
Zerbitzua emateko iraupena (
bezeroaren arduradun izatea, segundotan)
·
Agurra ( “Egun on”)
·
Kezka espresioa ( “ Nola dago
gaur?”)
·
Bezeroaren izena eta / edo abizena
erabiltzea
·
Bezeroarekin bakarrik hitz egitea
·
Laguntza gehiago eskaintzea (
“zerbait gehiagotan lagun zaitzaket?”)
·
Elkarrizketa laburtzea
·
Eskakizunak informazio zuzenarekin
erantzutea
·
Esker espresioa (“ bankuak zure
gestioa eskertzen du”)
·
Ixtea ( “ Egun ona izan”)
·
Ahots doinua ( atsegina, ez
ezatsegina)
Azterketaren lehenengo fasean,
nagusiak kutxazainei soilik jarrera hauetako bakoitza eraman zedin eskatzen
zien, bigarren fasean positiboki indartzen ( erreforzatzen) zieten bitartean (
ahozko goretsien bitartez) jarrera bakoitza aurrera eramaten zutenean.
Kutxazainen jarrerak konparatzen zituzten emaitzak errefortzu positiboa jaso
ondoren kutxazainak jarrerak, goresten zitzaienean, maizago egiten zituztela frogatu zen .
Errefortzu
negatiboa: Errefortzu negatibo bat da edozein estimulu zein,
behin amaituta, jarrera bat emateko probabilitateak areagotzen diren.
Errefortzu negatiboak jarrera areagotzen dute errefortzu positiboak bezala,
baina azken hauek, errefortzu negatiboak ez bezala, abertsiboak dira. Goizetan,
iratzargailuaren txirrinak jotzen duenean, estimulu abertsibo bat dago. Txirrin
hotsaren bukaera negatiboa indartzailea izango da lo egiten ari den pertsona
ohetik altxatzeko probabilitatea handitzen baldin bada. Era berean baiezta
daiteke buruko mina kentzen duen botikak errefortzu negatibo bat dela. Botika
hartzearen helburua estimulu abertsiboarekin bukatzea da, hau da, buruko
minarekin.
Estimulapen abertsibo baten beherapena
edo deuseztatzea “ ihes” jarrerak sortzen ditu, estimulapen abertsiboaren
prebentzioak “ ekidipen” jarrerak sortzen dituen bitartean ( Iwata, 1987).
Beraz, errefortzu positiboek jarrera areagotzen duten bitartean, errefortzu
negatiboek “ ihes” edo “ ekidipen” jarrerak areagotzen dituzte. Adibidez,
estimulapen abertsiboa gelditu eta gutxitzeko, pertsonek iratzargailuaren soinu
suminkorrarengatik ihes egiten dute ohetik ateratzen, automobilaren
alarmarengatik segurtasun gerrikoa jartzen eta negar egiteri utz egiten ez dion
umearengandik logelatik ateratzen. Estimulapen abertsiboa ekiditeko eta azal ez
dadin lortzeko, pertsonak ohetik altxatzen dira txirrina jo baino lehen,
segurtasun gerrikoa ipintzen dute kotxea martxan jarri aurretik eta haurrarengandik
urrun mantentzen dira honen negarra ez entzutearren.
Errefortzu negatiboaren adibide on
bat ihes eta ekidipen egoeretan faxa
posturala da ( jarrera/ postura txarrentzako faxa, edo faja postural deritzona)
baten kokapena ( Arzin,Rubin, O`Brien, Aylon eta Roll, 1968). Sorbaldarentzako
faxa automatikoa jarrera makurretarako diseinatutik dago . 55db-ko tonu bat
emititzen du pertsonak sorbalda makurtzen uzten duenean (5.2 irudia).
Tonuarengatik ihes egiteko, faxa hau jantzia daraman pertsonak posturaz aldatu beharko da soinua entzuteari
utzi nahi baldin badio. Soinuaren amaiera sorbalda atzeraka eramatearen
errefortzu negatibotzat balio du. Tonua entzuteari uzteko, faxa daraman
pertsonak jarrera zuzena mantendu behar du. Soinua berriro ez entzutearen desioa
negatiboki sorbalda atzeraka jarrita ez
edukitzearen jarrera ekiditzailea indartzen du. Faxa hau erabiliaz frogan parte
hartu zuten 25 helduentzako posturan hobekuntza garrantzitsu bat egon zen (
Azrin eta cols, 1968).
Zigorra.
Zigorra da edozein estimulu zeinen bertan dagoenean erantzun bat sortzeko
dagoen probabilitatea txikitzen den. Hozkada batek pertsona batek zakur bat ez
laztantzearen probabilitateak gutxitzen baldin baditu, orduan hozkadak
laztantze jarrera ezabatzen duen zigor bat da. Elbarritu gune batean
aparkatzeagatik lizuna jartzea , esandako ordua baino beranduago etortzeagatik
errieta egitea eta lizunkeriak esateagatik masaileko bat ematea zigorraren adibideak dira.
Nahasketa handia dago zigorra eta
errefortzu negatiboa bereizteko orduan. Nahasketa honen arrazoi bat da zigorrak
zein errefortzu negatiboak estimulu abertsiboen presentzia. Aita batek bere
semeari logela ez garbitu izanagatik
ahozko errieta egiten dioenean, semeari estimulu abertsibo bat aurkezten ari
dio.Ahozko errietak zigor bat da helburua jarrera bat ezabatzea baldin bada (
adibidez, logelaren desordena). Bestalde logela garbitzea ahozko errietatik
ihes egin edo hauek ekiditeko aldiz, errefortzu negatiboaren adibidea da.
Beraz, zigorra zein errefortzu negatiboak estimulu abertsibo berdinak
erabiltzen dituzte , baina zigorrak jarrera ezabatzen du errefortzu negatiboak
ihes eta ekidipen jarrerak areagotzen dituen bitartean.
Bi zigor mota daude. Lehenengo
mota, estimulu abertsibo baten presentzia inplikatzen du. Bigarrena ondorio
positiboen atzera egitea inplikatzen du. Azken zigor mota honek errefortzuaren
“berandutzea” erakusten du . Zigorraren adibideak ondorio positiboen
ezabaketaren bitartez barneratzen dute gidabaimena kentzea alkoholaren
efektupean gidatzea ekiditeko, haur bati jostailua kentzea amorraldi bat
gelditzeko edo haur bat bere logelara bidaltzea bere telebista saio gogokoena
ez ikusiz.
5.4. irudiak orain arte aipatutako
ondorioak erakusten ditu.. 2X2 matrizak ondorioak positiboak edo negatiboak
izan daitezkeela erakusten du, eta eman edo ken daitezkeela. Errefortzu
positibo bat objektu erakargarri bat ematea izango litzateke zigorra objektu
erakargarria kentzea izango litzatekeen bitartean. Ondorio abertsiboei
dagokienez, zigor bat objektu ez erakargarri bat ematea izango litzateke
errefortzu negatibo bat objektu ez erakargarri bat kentzea izango litzatekeen
bitartean.
Iraungitzea(
edo ez errefortzua). Iraungitzea da lehenago jarrera bat
indartzen zuen amaiera. Iraungiera ematen den bitartean, ez – erreforzapena
intentzionala edo ez zigorra jarrerari jarraitzen dio. Adibidez, irakurleek
irakurtzen ohi duten aldizkaria erosteari utzi egingo diete beraien kirol berriemaile gogokoenak alde
egiten baldin badu eta ikus-entzuleek telebistako programa bat ikusteari utzi
egingo diete beraien izar gogokoena alde egiten baldin badu.Praktikan, iraungitzea da lehenago erreforzatzen zen
jarrera baten aurrean orain apropos ez
jakinarena egitea da. Haur bat negar egiteri uzteko, hipokondriako bat
kexatzeari utz diezaion eta gaixo
Negarra, zaunka egin, kexatzea eta
autokritikazioaren portaerak oso naharoak dira, errefortzu positiboen
historialaren eraginez(aprobazio moduan, atentzio edo gupida moduan).
Iraungipenaren oinarriak errefortzu negatiboaren erantzunari ez jarraitzean
datza. (aprobazio moduan, atentzio edo gupida moduan.)
Inguru fisikoak
norberaren portaera enora dezake, eta iraungipenera eraman, bere egunean musika
jotzen zuen irratia eta orain soinurik ateratzen ez duen irratiaren kasuan,
freskagarriak ematen zituen makinak eta orain ibiltzen ez denaren kasuan. Hauek
dira inguruaren erantzun faltaren hiru kasu, zeinean, pertsonaren portaera
irratia pizteko, dirua makinan sartzeko eta kotxea lanera eraman ahal izateko
iraungipen mailakatua jasaten den.
ZER DA INDARGARRI
(indartzaile) BAT?
Ikuspuntu
praktiko batetik ikusirik, erraza da indargarri positibo baten definizioa
ematea. Indargarri positibo bat portaera gehitzen duen edozein estimulua da.
Aldiz, ikuspuntu teoriko batetik ikusirik, askoz zailagoa da zer den
definitzea. Teorikoki indargarri positibo bat definitu behar da, portaeran
dauzkan ondorioak bananduz. Ikuspuntu honetatik zaila da esatea estimulu bat
indargarri positiboa den edo ez den izateko zerk egiten duen.
Indargarrien ezaugarriak abordatu ahal
izateko, kontutan har dezakegu ikasketa bat, zeinean indargarri positibo batzuk
erabili ziren ume batek ortodontziazko aparatu bat ipini zezan.(may et al.,
1972). 5.5 irudian ikus daitekeen bezala, umearen gurasoek honek aparatua
zeramanen proportzioa kontrolatu zuten(kasualitatezko bost obserbazio izango
balitz bezala eginez, adibidez, gosaltzeko orduan, ikastetxera joateko orduan
eta oheratzean). Oharpenaren (obserbazio) lehen astean, (indargarririk gabe)
umeak ortodontziazko aparatua % 25 denbora ipinita zeraman. Laudorioen
bitartez, umeak aparatua % 36 denbora ipinita zeraman. Hurrengo bi asteetan,
bere gurasoetako batek, diruzko saria ematen zion aparatua eramateagatik. Umeak
aparatua eramaten zuen bakoitzean, aitak hilabete bukaerarako 25 pezeta ematen
zizkion. Umeak aparatu eramaten zuen bakoitzean aitak hilabete bukaerarako 50
pezeta ematen zizkion. 10 duro irabaztearen posibilitatearen aurrean, aparatua
ipintzearen denbora % 60 igo zen. Ondoren, bi asteen epean, aitak semeak
aparatua ipintzeagatik zuzenean 50 pezetako oparia ematen zion. Aparatua % 97
denbora ipinita eraman zuen. Hurrengo bost egunetan, umeak ez zuen inongo
oparirik jaso eta aparatuaren erabilpena % 64 denborara jaitsi zen. Azkenik,
eta bi asteetan zehar, zuzenean ematen zizkion 50 pezetako oparia berriro ere
aparatua ipintzen zuen bakoitzean ematea pasa zen. Aparatuaren ipintzeko
denbora % 100era igo zen.
Ikasgai honek, oso garrantzitsuak
diren bi gogoramen seinalatzen ditu indargarrien naturaltasunari buruz.
Lehenengo, indargarriek(reforzadores)kalitatearen kuestioa asko aldatzen
dute.Dirua, laudorioak baino eraginkorragoa da, horregatik umeak, dirua laudorioak baino objektu anbiental erakargarriagotzat hartzen du. Bigarrena,
indargarri baten efektibotasuna determinatzen duena, aplikatzen duena
azkartasunean datza.Dirua eraginkorragoa zen mementoan ematean, hilabete
bukaeran ematen zenean baino.
Indargarriaren kalitatea eta
berehalakoaz gain, komentatzea merezi duten beste lau aspektu daude. Lehenengo,
baliteke indargarri batek pertsona
batentzat balioa izatea eta beste batentzat baliorik ez izatea, honek
indargarria eta pertsonaren arteko elkarketa edozein beste aspektu baino
garrantzitsuagoa izatea egingo du.(Pervin, 1969). Atentzioa eta gozokiak
eraginkorrak suerta daitezke umeekin(baina ez helduekin)aldiz, segurtasun
laborala eta status soziala eraginkorrak suerta daitezke helduekin(baina ez
umeekin). Bigarrena, indargarri bera, memento konkretu batean pertsona
batentzat funtziona dezake baina beste edozein mementotan baliorik gabe gera
daiteke. Te kikara batek, eguna asterakoan funtziona dezake eta ez eguna
bukatzerakoan. Hirugarrena, indargarriak, intentsitatean alda daitezke. Dirua
indargarri ona izaten da, baina dirua, pezeta eran etortzen da, durotan,
ehuneko monetetan edo milako billetetan. Horrela trafikoko multak,2.000 edo
50.000 pezetakoak izan daitezke. Azkenik(guraso, ezkontide edo terapeuta)batzuk
indargarri bezala funtzionatzea espero dutena, askotan, indargarria jasotzen
duenak (adibidez, semeak, senarra, bezeroak)espero duenarekin ez dator
bat.(Green y cols., 1988). Adibidez, aita batek bere semeari besarkada handi
bat eman diezaioke, bere semeak bere besarkada baloratzen duenaren
intentzioarekin, aldiz, semeak benetan nahi duena txokolatezko bainila bat da.
Ondorioz, sei faktore izan behar dira kontutan indargarri positiboen
efektibitatea neurtzerakoan:1) kalitatea, 2) presentazioaren azkartasuna, 3)
indargarria eta pertsonaren arteko elkartasuna, 4) pertsonaren egoera, 5)
intentsitatea, eta 6) indargarria eta ontziaren(recipiente)arteko erreakzio
pertsonala.
APLIKAZIOAK
Kondizionamendu
operantearen(operantea)eguneroko portaerari aplikatzen zaio, gizabanakoaren
portaera objektu anbiental erakargarri eta ez erakargarrien asoziazioaren
bitartez. Sariak, estimulu erakargarri eta ez erakargarrietatik eratortzen
dira, portaera espezifiko bat aurrera eramatera edo ez egitera eragiten duten
zigor edo errekinak (incentivo). Sekzio honek, kondizionamendu operantearen
aplikazioa bi zati desberdinetan aurkezten du: portaera desiragarriak gehitzen
dituzten teknikak eta portaera ez desiragarriak gutxitzen dituzten teknikak.
Portaera desiragarriak gehitzen dituzten hiru teknikak honako hauek dira:
ekonomiazko fitxak, modelamendua eta modelajea. Bestaldetik, portaera ez desiragarriak
gutxitzen dituzten lau teknikak honako hauek dira: zigorra, indargarri
selektiboa, limitazioa eta lekorapena(distrakzioa).
PORTAERA DESIRAGARRIAREN GEHIKUNTZA
Zaila da “portaera
desiragarriaren”definizioa ematea. Portaera desiragarria, gizarte aipagarriaren
portaera zeina gizabanakoa gizarte barruan funtzionamendu baikor batetara
bultzatzen duen bezala definitzen da. Ondorioz, abiltasun sozialen
ikaskuntza(adibidez, eskerrik asko esatea, hitz egin baino lehen bestearen
hitza itxarotea) higiene pertsonala itxarotea(adibidez,dutxatzea, ongi janztea)
abiltasun akademikoak(adibidez, gelan galderak egitea) gainditze
pertsonala(adibidez, kirola egitea, laneko elkarrizketetan abiltasuna) guzti
hauek, portaera desiragarriak dira
pertsonaren funtzionamendu soziala errazten dutelako.
Ekonomiazko fitxak. Fitxazko
ekonomia bat, indargarri sistematiko bat da, honek desiragarriak diren
portaerak burutzen dituzten pertsonak fitxekin sarituko ditu. (Kazdin, 1977,
1980). Fitxazko ekonomiatan, fitxak merkatu batean diruak duen funtzio bera
daukate. Pertsonak desiratzen diren portaerak burutzen baditu, fitxak irabaziko
ditu. Fitxak irabaziz gero, hauek, objektu erakargarri batzuengatik truka
daitezke, adibide gisa, elikagaiak, aktibitateak eta pribilegiorengatik.
Azpiko logika fitxazko ekonomiaren
aplikazioarekiko bikoitia da. Lehenengo, fitxek, desiragarria den edozein
portaera indartzea baimentzen dute. Bigarrena, fitxek, indartu nahi den
portaerarekiko edozein gogogabe-keria ekiditen dute. Ondorioz, fitxazko ekonomiak,
funtsezko bi helburu dauzka:1) desiratzen den portaera berriro gertatu ahal
izateko probabilitate gehiago edukitzea eta 2) desiratzen den portaera hasieran
gertatzeko probabilitate gehiago edukitzea.
Ekonomiazko fitxa bat ezartzeak
honako hau eskatzen du: 1) desiratzen diren portaeren definizio argi bat, 2)
portaera hauek ematen diren bakoitzean fitxen banaketa eta 3)fitxengatik truka
daitezkeen objektuen espezifikotasuna.
5.3 taulak, ekonomiazko fitxen bitartez indartu diren
desirazko portaeren erlazio tipikoa erakusten du, fitxazko tarjeta baten
erakusketa, non irabazitako fitxak aztertzen diren eta fitxengatik trukatzen
diren objektu edo aktibitateen adibideak. Fitxazko ekonomiak arrakasta dezente
izaten dute(Kazdin, 1977, 1980). Portaera batzuk burutzeagatik fitxak jasotzen
dituzten pertsonak ezer jasotzen dutenak baino gehiago burutuko dituzte
portaera horiek. Baina oso garrantzitsua da fitxak irabazteko burutzen den
portaera hori fitxak ematen ez direnean burutzen jarraitzen diren galdetzea(adibidez,
paziente psikiatrikoak ospitalea uzterakoan). Zoritxarrez, fitxazko ekonomiaren
mozketak, baita ere, portaerak burutzeko pizgarrien(incentivo)mozketa edo
amaiera litzateke. Arrazoi honengatik,fitxazko ekonomia askok porrot egiten
dute, pizgarriak desagertzean, jendeak egiten zituen portaerak egiten
jarraitzeko ez baitute inongo arrazoirik aurkitzen.Arrakasta daukaten
portaerak, fitxak irabazteko burutzen diren portaerak dira, baina portaera
konkretu horiek burutzean subjektuak kontzientzia hartuko du etekin
naturaletaz. Adibidez, lotsatia den pertsona bati fitxak emateak,jendearekin
hitz egiteko laguntzen badio, elkarrizketak aurrera joan ahala, pertsona hori
atentzioaz, irribarreetaz, afektuaz...gozatu ahal izatea espero dugu, hauek
azken finean sari naturalak dira eta
fitxen banaketa moztuz gero, sari hauek ematen jarraituko dira.
Modelamiento (o “modeling”): Teknika honen bitartez, aditu
batek azaldu nahi den jokabidea erakusten du eta beste pertsonak behatu eta
imitatu egiten du (Bandura 1969). Askotan tutore batek gainbegiratzen du
laguntza emanez eta zuzenketak eginez.
Teknika hau erabili izan da pertsona autistekin, bai
pertsonen arteko erlaziotan eta bai eguneroko bizitzan erraztasunak emateko.
Modelaje (o “shaping”): Askotan, terapeutak eskatutako
jokabide aldaketa ematen ez denean edo gutxi ematen denean jokaeraren aldaketa
teknika aplikatzen da, shaping bezala
ezaguna dena. Teknika honen bitartez, terapeutak bultzatu nahi duen
jokabidearen antzeko beste jokaera bat indartu egiten du, gero antzekotasun
gehiago duen jokaera bultzatuz, azkenik lortu nahi dugun jokaerara hurbilduz.
“Modelaje” eman dezan hurrengo pausoak eman behar dira:
1-
Aldatu nahi dugun jokabidearekin
antza duen beste jokabide bat, baina maiztasunarekin ematen dena, identifikatu
behar da.
2-
Lortu nahi dugun jokabidearekin
antza ez duten jokabideei ez zaie indargarri positiborik aplikatzen.
3-
Aldiz, guk nahi dugun jokabideari
eta ematen den jokabidearen artean hurbilketa minimo bat ematen bada,
indargarri positiboa aplikatzen da.
4-
Hurbilketa gehiago duen beste
jokabide baten agerpenak, lehen azaldutako jokabidea indargarri positibo gabe
geratzea suposatzen du, oraingo honetan jokabide berriak lortuz.
Beraz, jokabide berri bat azaltzean eta honek lortu nahi
dugun jokabidearekin hurbilketa gehiago izanez, lehenago emandako jokabideak
baliogabetu egiten dira indargarri gabe geldituz, horrela aurrerapausoak
emanez.
LORTU NAHI EZ DUGUN JOKAERA
GUTXIAGOTZEKO:
Jokaera
hau horrela definituko genuke: gure gizartean ondo ikusten edo onartzen ez den
jokaera da.
Hiperaktibitatea edo agresibitate soziala izango ziren
jokaera honen adibide onak.
Jokabide honek ere gure buruaren kontra aritzen dira; hots,
autoerasoketa eta autosuntsiketa edo gerta daiteke ere portaera hauek ez nahi
izatea: erretzeko ohitura.
Jokaera edo portaera hauek zigortu daitezke. Hiru zigor mota
daude, kontra egiteko.
1.
Zigorra, terapia abertsibo edo
higuingarri bezala:
Estimulu abertsibo baten azalpena ematen da, nahi ez dugun
jokabidea ematean, portaera hiri aldatu nahi dugulako.
Goorney (1968) terapia mota hau erabili zuen ludopata
batekin, Adibidez, ludopatak telefonoz apostu bat egitean deskarga bat jasotzen
zuen. Azkenik deitzearen behar hori galduaz.
Hala ere, terapia mota hau etikoki kritikatua izan da eta ez
du arrakasta handirik izan.
Gaur egun, metodo hau ez da oso erabilia eta honi aurre
egiteko beste metodo batzuk aurkeztu dira.
2. Zigorra
erantzunaren arabera:
Nahi ez den jokabidea lortzerakoan indargarri positiboa
desagertzen da.
Zigorrak hainbat indargarri positibo ditu (dirua adibidez)
eta nahi ez den portaera ematerakoan, zigortzaileak indargarriak kentzen ditu.
Beraz, zigor mota honek isun bat jartzea edo pribilejioren bat galtzea
suposatzen du.
3. Zigor
hau indargarri positiboa kentzean datza:
Izenburuak
esaten duen bezala, nahi ez den jokaeraren aurrean indargarri positiboa kentzen
da.
4. Zigorra
ondo funtziona dezan dauden baldintzak:
Askotan
zigorrak ez du nahi ez den portaera deuseztatzen, indargarri positiboa
mantentzen delako. Adibidez: lapur batek dendetan lapurretak egiterakoan eta
atxilotua ez denean indargarri positiboa lortzen du (dirua). Nahiz eta askotan
zigorrak (atxiloketak) jasan.
Beraz, lehenengo baldintza hau da: ondorio positibo guztiak
desagerraraztea.
Hala ere ondorio positibo guztiak kenduz gero zaila da
zigorrak guk espero ditugun ondorioak lortzea.
Zigorra baliagarria izateko nahi ez dugun portaera azaltzen
denean eman behar da. Geroz eta denbora tartea laburragoa izan, portaera
kentzearen probabilitatea handiagoa da.
Intentsitate altua izan behar du zigortuaren atentzioa
bereganatzeko.
Nahi ez dugun jokaera azaltzerakoan zigorra beti ezarri behar
da eta ez batzutan bakarrik.
Zigorraren aurrean erantzun alternatiboak egon behar dira eta
hauek indartu behar dira. Adibidez: erretzen duen pertsona batek ohitura hori
usterakoan, atzazalak jaten hasiko da.
ZIGORRAREKIN ERLAZIONATUTAKO
ARAZOAK:
Nahiz
eta zigorrak nahi ez diren jokaerak edo portaerak deuseztatu ondorio negatiboak
ekar ditzakete.
Zigorrak lau ondorio negatibo sortzen ditu:
- primarioak
-
fisikoak
-
sozialak
-
sekundarioak
Primarioak: Zigor baten aplikapenaren
ondorioz, nahi ez den portaeraren deuseztapena da.
Fisikoak: Zigorraren
aplikapenaren ondorioz, ondorio fisiologikoak dira.
Hala ere, zigorraren ondorio fisikoak ez dira beti
negatiboak.
Sozialak:Gizartearen
erreakzioa, efektu legalak, komunikabideen erreakzioa eta zigortuaren inguruko
jendearen erreakzioak izango dira.
Sekundarioak:
-
Jokabide
afektiboak.
-
Modelazio negatiboa.
-
Alde egin eta galarazi.
-
Erantzuna ordezkatzea.
-
Erantzunak emateko erraztasuna.
-
Deuseztapen orokorra.
ZIGORRAZ APARTE DITUGUN BESTE
AUKERA BATZUK:
Nahi ez dugun jokaera ezabatzeko beste aukera batzuk ditugu
zigorraz aparte eta Skinnerrek dio aukera hauek zibilizazioaren hasiera direla.
Skinnerrek
15 aukera desberdin proposatu eta
probatu ditu.
Hauek dira aukera arrakastatsuenak eta famatuenak:
Indargarri selektiboa: Bi ardatz
ditu. Lehenengo ardatzean indartzen den jokaera, nahi ez den jokaerarekiko
inkonpatiblea da. Prozesu honi “reforzamiento selectivo de conductas
incompatibles” edo RSCI esaten zaio. Bigarren ardatzean, pertsonak egokia ez
den jokaera ekiteari usten duenean indargarria emango zaio, hau denbora zehatz
batean emango da. Prozesu honi “reforzamiento selectivo de otras conductas” edo
RSOC deritzo.
RSCI ren
adibidea: Haurrak klasean daudenean jokaera egokiak eta desegokiak dituzte.
Jokaera egokiak, galderan aurrean erantzun eta
eserita egotea izango ziren. Aldiz, jokaera desegokiak agresibitatea,
listua botatzea edota kexatzea izango ziren. RSCIn haurrak jokaera egokia
azaltzerakoan beraiek nahi zuten saria (gailetak, musika e.a) ematen
zieten.
Haurrak aipatutako RSCI baino
lehenago eta ondoren behatuak izan ziren. RSCI aplikatu ondoren jokaera egoki
gehiago eman ziren. Beraz, honek suposatzen du jokaera desatseginen murrizketa.
RSOC baliagarria izan daiteke ere. 12 urteko haur batekin
erabili zen eta bertan bere baliagarritasuna ikus dezakegu. Haur honek jokaera
oso agresiboak azaltzen zituen eta hau desagerrarazteko, txokolatezko gozokia
ematen zioten 5 min zehar jokaera desegoki hauek azaltzen ez bazituen eta
kontrakoa gertatzen bazen, hau da azaltzen bazituen, irakasleak gelditzen zion
eta berriro minutuak kontatzen hasten ziren, ondorioz txokolatezko gozokia lortzeko
momentua atzeratzen zelarik.
LIMITAZIOA:
Portaera
ez desiratu baten limitazioak, portaera hau gutxitzera edo desagertzera (baina
ez beti) eramaten gaitu. (adib: gurasoek, euren semeek telebista gutxiago ikus
dezaten nahi dute).
Proba bat burutu zen haurrek telebista aurrean igarotzen
zuten denbora murrizteko helburuarekin: haurrek, astean 20 ordu ikusten zuten
telebista, gutxi gora behera. Gurasoek, 20 fitxa eman zizkieten haurrei,
telebista 10 ordu ikusteagatik trukatu zitzaketenak (fitxa bakoitza=30’
telebista) (haurrek, ez zekiten totalean zenbat ordu ikusiko zuten telebista).
Modu honetan, haurrek telebista denbora gutxiagoz ikusten zuten, fitxak
administratzen ikasten zuten adinean); (haurrek, fitxa trukearen jokoari eman
zioten garrantzia, konturatu gabe, honek, telebista ordu kopuru gutxiago
suposatzen zituela). Haurrek, telebista, denbora gutxiagoz ikusten jarraitu
zuten urtebete osoan.
DISTRAKZIOA:
Portaera ez desiratu bat gutxitzeko erabiltzen den beste
estrategia da distrakzioa; pertsona baten arreta, portaera ez desiratu batetik,
portaera desiratu batera pasatzea da.
Proba bat burutu zuten, autobus
baten barruan ikasle talde batek soinu gutxiago atera zezan: egunero soinu eta istiluak oso fuerteak izaten ziren (media
649 soinu egunean). Ikertzaileek, soinu gutxiago ateratzen bazuten musika
jarriko zietela esan zieten ikasleei. Handik aurrera soinu eta istilu kopuruak
asko jaitsi ziren (media 12 soinu egunean).
AZKENEKO DATU BAT:
Atera dezakegun ondorioa honako hau
da: jokaeran aldaketa bat izateko indargarri positiboa zigorra baino askoz ere
baliagarriagoa eta hobeagoa da. Honen arabera normalagoa litzateke jendeak
indargarri positiboa erabiltzeko ohitura izatea zigorra baino. Zoritxarrez hau
ez da gertatzen.
Hau frogatzeko, ikerketa bat egin
zen eta honako hau behatu zen: irakasleak indargarri positiboak erabiltzeko
ohitura, zigorren erabilpena, klase
ordutan ikasleen jarrera egokia (eskua altxatu, ez hitz egin pertsonen artean
e.a). Ikerketa honetan ikusi zen, irakasleak zigorrak indargarri positiboak
baino askoz gehiago erabiltzen direla.
PREKAUZIO BAT:
Argi dago
modu positiboak eta konpentsagarriak efektiboagoak direla, negatiboak eta
zigortzaileak baino. Hala ere, modu negatiboa erabiltzea egokiak ez diren
jokaeren aurrean, hainbat ondorio positibo ekarri ditzake.
Indargarri positibo oso maiz
erabiltzen bada, ohitura batean bilakatu daiteke eta bere efektibitatea galdu
dezake.
LABURPENA:
Motibazio extrinsekoaren ikasketa, hiru kontzeptu nagusitan
oinarritzen da; saria, zigorra eta pizgarria. Sari bat, erakargarria den
objektu ambientala da, non portaeraren azkeneko sekuentzian ematen den honek,
portaera hori berriro gerta dadin probabilitatea gehitzen du. Zigorra,
erakargarria ez den objektu ambientala honek, portaera konkretua berriro gerta
dadin probabilitatea gutxitzen du. Pizgarri bat, subjektu bat burutzeko
erakarri edo urruntzen duen objektu ambientala da. Horien arteko ezberdintasun
garrantzitsuenak honako hauek dira: 1) Ematen den momentua da; 2) Objektu anbientalaren
funtzioa. Sariak eta zigorrak , portaera burutu ostean ematen dira, eta
portaera berriro eman dadin probabilitatea jaitsi nahiz igo egin dezakete,
pizgarriak aldiz, portaera burutu baino lehen ematen dira hasiera nolabait
indartuz.
Sari,
zigor eta pizgarri guztiak, esperientziaren bitartez ikasten dira.
No hay comentarios:
Publicar un comentario